Gemeente Best

Nieuwstraat

Rioolvervanging en herinrichting

In het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte is aangegeven dat in de Nieuwstraat sprake is van een achterstand in de kwaliteit van de Openbare Ruimte. De gehele huidige inrichting van de Nieuwstraat is gedateerd. De riolering is aan vervanging toe, lichtmasten voldoen technisch niet meer aan de huidige standaard en het profiel is te breed waardoor met te hoge snelheden wordt gereden. Om die redenen zal in de Nieuwstraat het riool vervangen worden en een herinrichting plaatsvinden.

Riool

De hoofdriolering is conform het Gemeentelijk Rioleringsplan aan vervanging toe. Momenteel ligt er een gemengd stelsel in de Nieuwstraat. Vanwege de kaderrichtlijn Water zal hier nu een gescheiden stelsel worden aangelegd. Dit betekent dat er twee aparte leidingen komen: één voor vuil water en één voor schoon water. Hiervoor krijgt de gemeente Best een subsidie van Waterschap De Dommel.

Reconstructie

De Nieuwstraat wordt in de huidige situatie voor circa 35% door doorgaand verkeer gebruikt om naar de andere zijde van het centrum te komen. Om dit aanzienlijk te verminderen en te ontmoedigen is in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan de categorie erftoegangsweg aan de Nieuwstraat toegekend. Door een inrichting als 30 km-zonering zal de Nieuwstraat minder aantrekkelijk worden voor het doorgaande verkeer en zal door de lagere toegestane snelheid de veiligheid voor alle weggebruikers toenemen. Om het doorgaand verkeer via de Ringweg naar de A2 en Oirschot te verwijzen, worden de ANWB-routeverwijzing op de rotonde bij Quatre Bas aangepast.

Proces

Tijdens een bijeenkomst in september 2008 hebben bewoners en ondernemers van de Nieuwstraat een enquête ingevuld. Door middel van deze enquête kreeg de gemeente inzicht in de zorgen en wensen van deze bewoners en ondernemers. Op basis van de uitkomsten is een clustering gemaakt van de meest genoemde knelpunten:

* er zijn problemen rondom parkeren

* er is te veel verkeer

* het is onveilig voor fietsers en voetgangers
* de snelheden met name in de morgen en in de avond zijn hoog (> 50 km/u)

* overlast van de aanwezige bomen.

Met deze uitkomsten is het Team Ingenieursbureau aan de slag gegaan om voorlopige ontwerpen op papier te zetten. Bij het ontwerptraject zijn diverse partijen betrokken geweest, zoals: de projectleider centrumplan, de stadbouwmeester, team integrale wijkontwikkeling, team integrale veiligheid, de wijkteams, het gehandicapten platform, de projectgroep Verkeer en vervoer en de verkeersdeskundige van de gemeente Best. De voorlopige ontwerpen zijn zowel intern als met de bewoners en ondernemers besproken. Uiteindelijk heeft dit, na 5 voorlichtingsavonden, geleid tot een voorlopig ontwerp. Voor deze avonden waren eveneens het bewonersoverleg Centrum en Hoge Akker uitgenodigd. Ook dit voorlopige ontwerp is met de bewoners, ondernemers en de diverse interne partijen besproken. Het definitieve ontwerp is nu uitgewerkt tot technische bestektekeningen. Deze tekeningen zijn tijdens een inloopavond op 10 februari 2009 gepresenteerd.

Planning

De start van de werkzaamheden staat gepland op 30 maart en voor de zomervakantie van 2009 worden ze afgerond.

De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd:

Fase 1: Kruispunt Oranjestraat tot het kruispunt met Den Ekker

Fase 2: Kruispunt Den Ekker tot het kruispunt Wingerdstraat

Fase 3: Kruispunt Wingerdstraat tot het kruispunt Marie Raymakersstraat

Fase 4: Kruispunt Marie Raymakersstraat tot de rotonde Quatre Bras.

Bijlagen


- tekening nieuwe situatie deel 1


- tekening nieuwe situatie deel 2