Gemeente Best
Nieuwstraat
Rioolvervanging en herinrichting
In het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte is aangegeven dat in de
Nieuwstraat sprake is van een achterstand in de kwaliteit van de
Openbare Ruimte. De gehele huidige inrichting van de Nieuwstraat is
gedateerd. De riolering is aan vervanging toe, lichtmasten voldoen
technisch niet meer aan de huidige standaard en het profiel is te
breed waardoor met te hoge snelheden wordt gereden. Om die redenen zal
in de Nieuwstraat het riool vervangen worden en een herinrichting
plaatsvinden.
Riool
De hoofdriolering is conform het Gemeentelijk Rioleringsplan aan
vervanging toe. Momenteel ligt er een gemengd stelsel in de
Nieuwstraat. Vanwege de kaderrichtlijn Water zal hier nu een
gescheiden stelsel worden aangelegd. Dit betekent dat er twee aparte
leidingen komen: één voor vuil water en één voor schoon water.
Hiervoor krijgt de gemeente Best een subsidie van Waterschap De
Dommel.
Reconstructie
De Nieuwstraat wordt in de huidige situatie voor circa 35% door
doorgaand verkeer gebruikt om naar de andere zijde van het centrum te
komen. Om dit aanzienlijk te verminderen en te ontmoedigen is in het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan de categorie erftoegangsweg aan
de Nieuwstraat toegekend. Door een inrichting als 30 km-zonering zal
de Nieuwstraat minder aantrekkelijk worden voor het doorgaande verkeer
en zal door de lagere toegestane snelheid de veiligheid voor alle
weggebruikers toenemen. Om het doorgaand verkeer via de Ringweg naar
de A2 en Oirschot te verwijzen, worden de ANWB-routeverwijzing op de
rotonde bij Quatre Bas aangepast.
Proces
Tijdens een bijeenkomst in september 2008 hebben bewoners en
ondernemers van de Nieuwstraat een enquête ingevuld. Door middel van
deze enquête kreeg de gemeente inzicht in de zorgen en wensen van deze
bewoners en ondernemers. Op basis van de uitkomsten is een clustering
gemaakt van de meest genoemde knelpunten:
* er zijn problemen rondom parkeren
* er is te veel verkeer
* het is onveilig voor fietsers en voetgangers
* de snelheden met name in de morgen en in de avond zijn hoog (> 50
km/u)
* overlast van de aanwezige bomen.
Met deze uitkomsten is het Team Ingenieursbureau aan de slag gegaan om
voorlopige ontwerpen op papier te zetten. Bij het ontwerptraject zijn
diverse partijen betrokken geweest, zoals: de projectleider
centrumplan, de stadbouwmeester, team integrale wijkontwikkeling, team
integrale veiligheid, de wijkteams, het gehandicapten platform, de
projectgroep Verkeer en vervoer en de verkeersdeskundige van de
gemeente Best. De voorlopige ontwerpen zijn zowel intern als met de
bewoners en ondernemers besproken. Uiteindelijk heeft dit, na 5
voorlichtingsavonden, geleid tot een voorlopig ontwerp. Voor deze
avonden waren eveneens het bewonersoverleg Centrum en Hoge Akker
uitgenodigd. Ook dit voorlopige ontwerp is met de bewoners,
ondernemers en de diverse interne partijen besproken. Het definitieve
ontwerp is nu uitgewerkt tot technische bestektekeningen. Deze
tekeningen zijn tijdens een inloopavond op 10 februari 2009
gepresenteerd.
Planning
De start van de werkzaamheden staat gepland op 30 maart en voor de
zomervakantie van 2009 worden ze afgerond.
De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd:
Fase 1: Kruispunt Oranjestraat tot het kruispunt met Den Ekker
Fase 2: Kruispunt Den Ekker tot het kruispunt Wingerdstraat
Fase 3: Kruispunt Wingerdstraat tot het kruispunt Marie
Raymakersstraat
Fase 4: Kruispunt Marie Raymakersstraat tot de rotonde Quatre Bras.
Bijlagen
- tekening nieuwe situatie deel 1
- tekening nieuwe situatie deel 2