Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2009Z03002 / 2080914190
Vragen van het lid Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) aan de minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de nadelige gevolgen van Actieplan Leerkracht voor
bovenbouwdocenten op zelfstandige gymnasia. (Ingezonden 19 februari 2009)
1
Kent u het artikel `Carrière maken wordt lastig op het gymnasium'? 1)
2
Is het waar dat gymnasia door hun relatief grote percentage hoog opgeleide docenten een
gebrek aan bekostiging zullen ervaren als gevolg van de afspraken rond Actieplan
Leerkracht? Zo ja, was dit gevolg van tevoren bij u bekend?
3
Wat vindt u ervan dat gymnasia dreigen te moeten snoeien in het aantal bovenbouwleraren
omdat zij hen geen beter salaris kunnen bieden, terwijl goede academisch opgeleide docenten
juist op het gymnasium zo belangrijk zijn?
4
Onderkent u het gevaar dat academisch geschoolde docenten in de toekomst minder snel
zullen solliciteren op een gymnasium omdat daar een minder goed carrièreperspectief kan
worden geboden voor jonge docenten? Zo ja, wat vindt u daarvan? Zo nee, waarom niet?
5
Is het denkbaar dat er als gevolg van de afspraken rond Actieplan Leerkracht ook scholen zijn
waar sprake is van overbekostiging? Zo ja, kan dit geld niet beter worden besteed aan scholen
waar een groter percentage hoog opgeleide docenten werkt?
6
Deelt u de mening dat de afspraken rond Actieplan Leerkracht niet zorgen voor échte
beloning naar prestatie, maar eerder voor een generieke afspraak over `hoeveel docenten er
per school goed mogen zijn'?
7
Waarom bent u niet bereid échte prestatiebeloning in te voeren met meer ruimte voor
maatwerk op scholen?
1) NRC Handelsblad, 17 februari 2009