Gemeenten nog niet helemaal tevreden
Verbeterplan voor Regiotaxi
Vervoersbedrijf Veolia heeft een verbeterplan voor de Regiotaxi opgesteld. Aanleiding voor dit plan is de grote hoeveelheid klachten die over de deze regionale vervoerder binnenkomen. Aan het eind van dit jaar moeten de afspraken uit dit plan zijn gerealiseerd.
De grootste bron van ergernis voor veel mensen is het te laat komen van de Regiotaxi. Het aantal keren dat regiotaxi te laat komt ligt weliswaar binnen de afspraken die daarover gemaakt zijn maar de tijdoverschrijdingen zijn veel te hoog. In 70% van de gevallen is regiotaxi meer dan 10 minuten te laat en dat is voor veel mensen onverteerbaar.
In het verbeterplan heeft Veolia zich voorgenomen om de tijdsduur van de overschrijdingen terug te brengen. Gemeenten vinden dit niet voldoende. Wethouder van Zutphen van de gemeente Heerlen en Krewinkel van de gemeente Kerkrade: "Als eerste stap is dit beter dan de huidige situatie, maar daarna moet Veolia er gewoon voor zorgen dat de ritten helemaal op tijd gereden worden".
Optreden chauffeurs
Ook het aantal klachten over het optreden van de chauffeurs is volgens de aangesloten gemeenten te hoog. De chauffeurs zijn hiervoor inmiddels getraind. Het is de bedoeling om uit te komen op nul klachten over de chauffeurs. Dat is erg hoog gegrepen, maar de gemeenten willen dat Veolia heel hard probeert om in de buurt van deze score uit te komen.
Niet opdagen
Een andere bron van ergernis is dat de taxi helemaal niet komt opdagen. In vier procent van alle ritten gebeurt dit. De oorzaak ligt meestal in de communicatie tussen Veolia en de klant en komt vooral voor bij ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Maar ook in winkelcentra en bij horecagelegenheden als kienzalen. Door het beter zichtbaar maken van afspreekpunten moet dit aantal aan het eind van het jaar zijn gedaald naar drie procent.Toch vinden de gemeenten dat ook dit slechts een eerste stap kan zijn: als 3% is gehaald, moet dit percentage verder teruggedrongen worden.
Klachten
De klachtenafhandeling door Veolia krijgt een andere vorm. Mensen die aangeven dat de taxi te laat is, worden vanaf nu persoonlijk teruggebeld door iemand van het projectbureau. Deze kan dan precies uitleggen wat de oorzaak is en hoe lang het nog duurt voor de taxi er is.
In haar verbeterplan neemt Veolia zich voor om in de loop van dit jaar beter te presteren. De gemeenten vinden dat Veolia in haar plannen niet ver genoeg gaat. Als aanzet is het prima, maar gemeenten vinden dat Veolia de ambitie moet laten zien om de kwaliteit van Regiotaxi ook verder te verbeteren. In elk geval gaan gemeenten er nog meer op toezien dat Veolia alle toezeggingen uit het contract ook daadwerkelijk nakomt.
Gemeente Heerlen, 17 februari 2009
Afdeling Communicatie,Monique Leurs, 4367
Algemeen persnummer: (045) 5604070
Persnummer buiten kantooruren: 06 - 30731041
e-mail: persvoorlichting@heerlen.nl
-----------------------
b e r i c h t
p e r s
---- --
Gemeente Heerlen