GEMEENTE
LOPIK
Onderwerp: Tevredenheidsonderzoek Wmo-cliënten
Eind februari 2009 ontvangen Wmo-cliënten in de gemeente Lopik, net als
vorig jaar, een schriftelijke vragenlijst. Via deze vragenlijst kunnen zij
aangeven in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de
gemeente sinds 1 januari 2007 biedt in het kader van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De mening van de Wmo-cliënten
stelt de gemeente Lopik in staat haar dienstverlening te verbeteren en haar
beleid te vergelijken met andere gemeenten.
Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van
kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat
in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen
dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de
samenleving. De gemeente Lopik zorgt samen met haar maatschappelijke
partners dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig
zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot
persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te
kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen.
Schriftelijke vragenlijst eind februari 2009
De gemeente Lopik vindt het belangrijk te weten wat haar Wmo-cliënten van deze
ondersteuning vinden. Daarom doet de gemeente Lopik opnieuw mee aan de
basis benchmark van SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau.
Een benchmark is een landelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden
vergeleken. Dit onderzoek kijkt met behulp van een vragenlijst naar de kwaliteit
van de Wmo. De vragenlijst is dit jaar uitgebreid met een aantal vragen over
mantelzorg. Wmo-cliënten in de gemeente Lopik ontvangen deze vragenlijst eind
februari 2009. Zij hoeven bij het invullen geen naam of adres op te geven en
blijven dus anoniem.
Retourneren uiterlijk 18 maart 2009
De gemeente Lopik hoopt dat de Wmo-cliënten de tijd zullen nemen de vragenlijst
in te vullen en uiterlijk 18 maart 2009 terug te sturen. Dit onderzoek geeft de
gemeente Lopik de kans haar dienstverlening te verbeteren en haar beleid te
vergelijken met andere gemeenten.
Wat gebeurt er me de resultaten
Het resultaat van dit klanttevredenheidsonderzoek wordt verwerkt in een rapport
dat naar verwachting in juni 2009 gereed zal zijn. Hierover informeert de
gemeente Lopik u via www.lopik.nl en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws.
Het rapport van het in 2008 uitgevoerde onderzoek vindt u op www.lopik.nl onder
de knop Over Lopik > Onderzoeksresultaten.
Lopik, 19 februari 2009
Postbus 50