Gemeente Lopik

GEMEENTE
LOPIK

Onderwerp: Tevredenheidsonderzoek Wmo-cliënten

Eind februari 2009 ontvangen Wmo-cliënten in de gemeente Lopik, net als vorig jaar, een schriftelijke vragenlijst. Via deze vragenlijst kunnen zij aangeven in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de gemeente sinds 1 januari 2007 biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De mening van de Wmo-cliënten stelt de gemeente Lopik in staat haar dienstverlening te verbeteren en haar beleid te vergelijken met andere gemeenten.

Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik zorgt samen met haar maatschappelijke partners dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen.

Schriftelijke vragenlijst eind februari 2009 De gemeente Lopik vindt het belangrijk te weten wat haar Wmo-cliënten van deze ondersteuning vinden. Daarom doet de gemeente Lopik opnieuw mee aan de basis benchmark van SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau. Een benchmark is een landelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden vergeleken. Dit onderzoek kijkt met behulp van een vragenlijst naar de kwaliteit van de Wmo. De vragenlijst is dit jaar uitgebreid met een aantal vragen over mantelzorg. Wmo-cliënten in de gemeente Lopik ontvangen deze vragenlijst eind februari 2009. Zij hoeven bij het invullen geen naam of adres op te geven en blijven dus anoniem.

Retourneren uiterlijk 18 maart 2009 De gemeente Lopik hoopt dat de Wmo-cliënten de tijd zullen nemen de vragenlijst in te vullen en uiterlijk 18 maart 2009 terug te sturen. Dit onderzoek geeft de gemeente Lopik de kans haar dienstverlening te verbeteren en haar beleid te vergelijken met andere gemeenten.

Wat gebeurt er me de resultaten Het resultaat van dit klanttevredenheidsonderzoek wordt verwerkt in een rapport dat naar verwachting in juni 2009 gereed zal zijn. Hierover informeert de gemeente Lopik u via www.lopik.nl en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws. Het rapport van het in 2008 uitgevoerde onderzoek vindt u op www.lopik.nl onder de knop Over Lopik > Onderzoeksresultaten.

Lopik, 19 februari 2009

Postbus 50