Fietsers veiliger door de Waldorpstraat
De Waldorpstraat krijgt tussen het Leeghwaterplein en de Calandstraat
een vrijliggend fietspad in twee richtingen. Dit fietspad sluit aan op
het bestaande pad langs station Hollands Spoor. Vanaf de Calandstraat
komt een tijdelijke voorziening omdat hier Laakhaven-West nog in
herontwikkeling is. De vrijliggende fietspaden maken het fietsen door
de Waldorpstraat een stuk veiliger en comfortabeler.
De Waldorpstraat is een belangrijke schakel in het hoofdroutenet voor
fietsverkeer, vooral van en naar Den Haag-Zuidwest. Op het drukke
gedeelte tussen het Leeghwaterplein en de Calandstraat zijn nu alleen
fietsstroken in het wegdek gemarkeerd: de fietsers moeten de ruimte
delen met het andere verkeer. Dat zorgt voor onveilige en hinderlijke
situaties bij de in- en uitritten van de Megastores en de laad- en
losvakken.
In september 2009 wordt begonnen met de aanleg van een vrijliggend
fietspad in twee richtingen.
Verkeerswethouder Peter Smit: Deze aanpak past in de inspanning van de
gemeente om Den Haag verkeersveiliger te maken. Bovendien voldoen wij
hiermee aan een langgekoesterde wens van de vele fietsers die
dagelijks over de Waldorpstraat rijden, aldus de wethouder.
Het tweerichtingsfietspad met een totale breedte van 3,50 meter komt
aan de spoorzijde van de Waldorpstraat. Met een oversteek bij het
Leeghwaterplein sluit het nieuwe fietspad aan op de bestaande paden
richting Laak en Hollands Spoor. Vanaf de kruising met de
Vaillantlaan/Calandstraat (De Put) komt een tijdelijke voorziening in
de richting Viaductweg/Fruitweg en Spoorwijk. Met de ontwikkeling van
Laakhaven-West komt ook hier een vrijliggend fietspad, zodat de hele
Waldorpstraat een veilig fietspad heeft.
Groener karakter
Bromfietsen zijn op het fietspad niet toegestaan. De rijbanen voor de
auto en de bushaltes blijven ongewijzigd. Ook het voetgangersgebied
blijft aan de zijde van de Megastores. Naast de bomenrij in de
middenberm komt aan de spoorzijde een tweede bomenrij tussen de
rijbaan en het fietspad. Daarmee krijgt de Waldorpstraat een groener
karakter dat past bij de bestaande situatie en de toekomstige
bebouwing in de spoorzone.
De aanleg van het fietspad begint in september 2009 en wordt afgestemd
op het werk aan De Put en de daarmee samenhangende, tijdelijke
afsluiting van de kruising met de Calandstraat.
Gemeente Den Haag