Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Beëindiging pilot LTO en ontheffing Mestbureau West

19 februari 2009 - kamerstuk

Kamerbrief over alternatieve systemen van verantwoording en borging van de mestdistributie. Ook Mestbureau West (MBW) heeft een alternatief ontwikkeld. MBW mag dit in praktijk brengen van de minister.

Geachte Voorzitter,

Voor de start van het 3e Nitraatactieprogramma is in de praktijk de wens geuit om naast het regulier 'spoor' - 'spoor 1' - te komen tot een alternatief systeem van verantwoording en borging van de mestdistributie. Aan de sector is ruimte geboden om met alternatieven te komen die wat betreft nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en handhaafbaarheid gelijk zijn aan 'spoor 1'. LTO is in 2006 de pilot 'spoor 2' gestart. LTO heeft nu aangegeven dat zij de pilot 'spoor 2' wil beëindigen. Daarnaast heeft Mestbureau West (MBW) een aanvraag gedaan voor ontheffing.
Beëindiging pilot LTO
De afgelopen jaren heeft er een 'spoor 2' pilot gelopen bij LTO. Deelnemers aan de pilot hebben voor 2007 en 2008 ontheffing gekregen van de 'spoor 1' verplichtingen. LTO heeft geconstateerd dat er slechts beperkte animo is voor deelname aan 'spoor 2' en stelt dat 'spoor 2' niet in de veronderstelde grote behoefte heeft voorzien. LTO heeft in een brief van november 2008 aangegeven dat zij de pilot willen beëindigen. Voor de deelnemers aan de pilot betekent dit dat zij per 1 januari 2009 weer aan de verplichtingen van 'spoor 1' moeten voldoen. Deelnemers aan de LTO pilot die door willen gaan met 'spoor 2', kunnen mogelijk aansluiten bij het initiatief van Mestbureau West (zie onderstaand). Ik hecht nog wel waarde aan een korte evaluatie van de bevindingen van LTO over 'spoor 2'.
Ontheffing Mestbureau West
Ook Mestbureau West (MBW) heeft een 'spoor 2' pilot uitgevoerd. Na het uitvoeren van deze pilot heeft het MBW op basis hiervan een voorstel ontwikkeld, de "Regeling Mineralenbedrijfsplan". MBW heeft een verzoek voor ontheffing ingediend. Zij vragen ontheffing van de wettelijk verplichte 100% bemonstering en analyse voor transporten. Bij transporten onder de 25 kilometer vragen zij ook ontheffingen van de verplichtingen voor AGR/GPS. Voor transporten boven de 25 kilometer is er geen ontheffing van de verplichtingen voor AGR/GPS.
Mestbureau West is van mening dat er animo bij ondernemers bestaat om deel te nemen aan 'spoor 2'. Zij hechten belang aan een-op-een relaties tussen producent en afnemer en willen door sturing op minimale variatie in mestsamenstelling een optimale levering aan de afnemer waarborgen.
Ik ben voornemens om MBW in staat te stellen hun voorstel in praktijk te brengen en een tweejarige ontheffing af te geven aan de deelnemers van dit initiatief. Deze ontheffing kan na twee jaar eventueel worden verlengd. Dit zal gebeuren op basis van een verantwoordingsverslag na het eerste jaar en een evaluatie in het tweede jaar van de ontheffing.
Belangrijke elementen de ontheffing zullen zijn:

- De aanpak 'Regeling Bedrijfsmineralenplan' dient als basis voor de ontheffing;
- Deelnemende veehouders streven naar een management gericht op een constante mestsamenstelling;

- Van minimaal 20% van de transporten worden controlemonsters gevraagd;
- Het bedrijf voert minimaal vier transporten per jaar uit;
- Indien uit analyseresultaten van de controletransporten blijkt dat de gehalten van deze transporten wezenlijk afwijken van de vastgestelde bedrijfsspecifieke samenstelling, vervalt de deelname voor het desbetreffende bedrijf. Deze voorwaarden zijn ook conform het rapport "Indicaties van milieurisico's en bruikbaarheid van controlebemonstering" in 'spoor 2' van de Animal Science Gro(ASG) van de Wageningen UR. Door deze voorwaarden te stellen, worden milieurisico's door 'spoor 2' geminimaliseerd. U bent hierover eerder geïnformeerd (Kamerstuk 2008-2009, 28 385, nr. 116).
Ik vertrouw erop dat producenten en afnemers van mest die gebruik willen maken van 'spoor 2' met de mogelijkheid voor ontheffing via Mestbureau West voldoende mogelijkheden hebben.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg