Op maandag 9 februari gaven minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat en portefeuillehouder Verkeer en Vervoer Jeannette Baljeu
van stadsregio Rotterdam het officiële startsein voor de
burgerraadpleging van het project Rotterdam Vooruit. Dit project moet
leiden tot een duurzame bereikbaarheid van de Rotterdamse regio op de
middellange (2020) en de lange termijn (2040).
Samen openden de bewindslieden een interactieve website:
www.rotterdamvooruit.nl. Burgers uit de Rotterdamse regio kunnen in
een digitale ideeënbus aangeven welke knelpunten zij ervaren bij het
reizen met auto, fiets en openbaar vervoer en mogelijke oplossingen
aandragen. De uitkomsten van deze burgerraadpleging worden verwerkt in
een Masterplan dat dit najaar gereed zal zijn.
De verkeersprognoses voor de snelwegen rond Rotterdam geven aan dat,
ondanks alle maatregelen die al zijn voorzien, de files in 2040 niet
tot het verleden behoren. Daarom hebben minister Eurlings en
portefeuillehouder Baljeu een contract ondertekend om een totaalplan
te maken voor de Rotterdamse regio. De ontwikkeling van dit plan wordt
uitgevoerd door de projectorganisatie Meerjarenprogramma
Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT), Verkenning Regio Rotterdam
en Haven duurzaam bereikbaar, kortweg Rotterdam Vooruit genoemd. In
Rotterdam Vooruit werken Rijk, provincie Zuid-Holland, stadsregio
Rotterdam en gemeente Rotterdam samen. Het project Rotterdam Vooruit
maakt deel uit van het programma Randstad Urgent, waarin kabinet,
provincies, gemeenten en stadsregio's gezamenlijk de
bereikbaarheidsproblemen in de Randstad aanpakken.
Burgerraadpleging Rotterdam Vooruit
De projectorganisatie Rotterdam Vooruit is sinds de zomer van 2008
bezig met het in kaart brengen van regionale
bereikbaarheidsknelpunten. In februari en maart worden de bewoners en
reizigers in de regio geraadpleegd. Op www.rotterdamvooruit.nl kan
iedereen naast ideeën en oplossingen ook vermelden welke
uitgangspunten zij belangrijk vinden: mobiliteit, milieu of economie.
Rotterdam Vooruit organiseert verder in februari en maart
inloopsessies voor burgers, bedrijfsleven, belangenorganisaties en
lokale overheden. Ook gaat een Reizende Ideeënbus op pad om reizigers
onderweg en op markten en in winkelcentra te raadplegen.
Masterplan
Uiteindelijk moet Rotterdam Vooruit in het najaar van 2009 een
zogenaamd Masterplan opleveren. Dit Masterplan bevat een duidelijke
visie met bijbehorende maatregelen waarover zowel rijk als regio het
eens zijn. Het plan is mede gebaseerd op de input van burgers,
belangenorganisaties, bedrijfsleven en lokale overheden. Het
Masterplan vormt de basis voor de ontwikkeling van een regionaal,
robuust en duurzaam mobiliteitssysteem voor de toekomst.
Over Rotterdam Vooruit
In het project Rotterdam Vooruit gaan het Rijk, de provincie
Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam samen
onderzoeken waar de knelpunten zitten en welke kansen en
ontwikkelingen denkbaar zijn om de Rotterdamse regio duurzaam
bereikbaar te maken én te houden. Daarbij wordt gekeken naar de
middellange (2020) en de lange termijn (2030-2040). In de planning
voor 2020 gaat de overheid er van uit dat bepaalde routes en
knelpunten hoe dan ook zijn aangepakt en opgelost. Hiervoor lopen op
dit moment procedures. Het betreft de A4 Midden-Delfland (Delft -
Schiedam), de verbreding van de A 15 (Maasvlakte - Vaanplein) en de
A13/A16.
De maatregelen en projecten zullen aan de bestuurders worden
voorgelegd en na akkoord opgenomen worden in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat.
Over Randstad Urgent
Randstad Urgent is een van de tien projecten uit het coalitieakkoord.
Doel van het programma is de Randstad weer aan de top te brengen als
duurzame, economisch sterke regio, door besluitvaardigheid en
bestuurlijke daadkracht te organiseren.
Meer weten?
www.rotterdamvooruit.nl
www.randstadurgent.nl
Bron: Bestuursdienst, 19-02-2009
Gemeente Rotterdam