Trots en respect essentieel voor vrijwilligers
Vrijwilligers zijn onmisbaar voor tal van organisaties. Toch is
weinig bekend over werving en motivatie. Het benadrukken van
het succes van een vrijwilligersorganisatie werkt averechts,
omdat dit de indruk kan wekken dat er geen behoefte is aan
nieuwe vrijwilligers, constateert Edwin Boezeman in zijn
promotie-onderzoek.
Afbeelding
Edwin Boezeman: `Organisaties die de tevredenheid onder de
vrijwilligers willen bevorderen doen er goed aan hen veel zelf
te laten bepalen.'
Werkmotivatie
Boezeman deed onderzoek onder 871 (beoogde) vrijwilligers.
Instrumentele overwegingen voor de werkmotivatie, zoals salaris
en carrièreperspectief, zijn niet van toepassing op
vrijwilligers. Daarentegen zijn trots en respect essentieel. En
vrijwilligers die zich gewaardeerd voelen door hun organisatie,
voelen zich ook meer betrokken. Boezeman beveelt daarom
vrijwilligersorganisaties, die hun vrijwilligers willen
behouden, aan om die gevoelens van trots en respect te
bevorderen.
Succes van de organisatie
Mensen die nog geen vrijwilliger zijn, zijn meer bereid zich in
te zetten voor een organisatie als ze trots en waardering voor
hun inzet verwachten. En ze zijn ook vaker van plan om als
vrijwilliger te blijven werken. Om vrijwilligers te werven en
te behouden is het daarom belangrijk te communiceren over het
nut van het werk en de te verwachten ondersteuning.. Boezeman
raadt het daarentegen vrijwilligersorganisaties af om het
succes van de organisatie te benadrukken. Dit doet namelijk
voor de aspirant vrijwilligers af aan de verwachte gevoelens
van trots, en leidt tot het idee dat de behoefte van
organisatie aan nieuwe vrijwilligers niet zo groot is.
Afbeelding
Edwin Boezeman: `De verbondenheid met anderen vrijwilligers
zorgt voor binding met de organisatie.'
Verbondenheid
Organisaties die de tevredenheid onder de vrijwilligers willen
bevorderen doen er volgens Boezeman goed aan hen veel zelf te
laten bepalen, en hen verbondenheid met anderen te laten
ervaren. Dit bevordert de binding met de organisatie. Het is
voorts goed om ideeën en suggesties voor verbetering die de
vrijwilligers aandragen, te honoreren. Stimulerend is het in
contact brengen van de vrijwilligers met de doelgroep van de
organisatie.
Promotie 19 februari
Boezeman, E. J., Managing the volunteer organization:
Strategies to recruit, content, and retain volunteers.
Promotor: Naomi Ellemers
(17 februari 2009/SH)
17/2/2009
Universiteit Leiden