Universiteit Leiden

Trots en respect essentieel voor vrijwilligers

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor tal van organisaties. Toch is weinig bekend over werving en motivatie. Het benadrukken van het succes van een vrijwilligersorganisatie werkt averechts, omdat dit de indruk kan wekken dat er geen behoefte is aan nieuwe vrijwilligers, constateert Edwin Boezeman in zijn
promotie-onderzoek.

Afbeelding
Edwin Boezeman: `Organisaties die de tevredenheid onder de vrijwilligers willen bevorderen doen er goed aan hen veel zelf te laten bepalen.'

Werkmotivatie
Boezeman deed onderzoek onder 871 (beoogde) vrijwilligers. Instrumentele overwegingen voor de werkmotivatie, zoals salaris en carrièreperspectief, zijn niet van toepassing op vrijwilligers. Daarentegen zijn trots en respect essentieel. En vrijwilligers die zich gewaardeerd voelen door hun organisatie, voelen zich ook meer betrokken. Boezeman beveelt daarom vrijwilligersorganisaties, die hun vrijwilligers willen behouden, aan om die gevoelens van trots en respect te bevorderen.

Succes van de organisatie

Mensen die nog geen vrijwilliger zijn, zijn meer bereid zich in te zetten voor een organisatie als ze trots en waardering voor hun inzet verwachten. En ze zijn ook vaker van plan om als vrijwilliger te blijven werken. Om vrijwilligers te werven en te behouden is het daarom belangrijk te communiceren over het nut van het werk en de te verwachten ondersteuning.. Boezeman raadt het daarentegen vrijwilligersorganisaties af om het succes van de organisatie te benadrukken. Dit doet namelijk voor de aspirant vrijwilligers af aan de verwachte gevoelens van trots, en leidt tot het idee dat de behoefte van organisatie aan nieuwe vrijwilligers niet zo groot is.

Afbeelding
Edwin Boezeman: `De verbondenheid met anderen vrijwilligers zorgt voor binding met de organisatie.'

Verbondenheid
Organisaties die de tevredenheid onder de vrijwilligers willen bevorderen doen er volgens Boezeman goed aan hen veel zelf te laten bepalen, en hen verbondenheid met anderen te laten ervaren. Dit bevordert de binding met de organisatie. Het is voorts goed om ideeën en suggesties voor verbetering die de vrijwilligers aandragen, te honoreren. Stimulerend is het in contact brengen van de vrijwilligers met de doelgroep van de organisatie.

Promotie 19 februari
Boezeman, E. J., Managing the volunteer organization: Strategies to recruit, content, and retain volunteers. Promotor: Naomi Ellemers

(17 februari 2009/SH)

17/2/2009