Ondertekening convenant Antwoord©
Steenbergen heeft Antwoord©
De gemeente Steenbergen zal als tweede gemeente in Nederland op 19
februari 2009 het Antwoord©-convenant ondertekenen. Wethouder Cors
Zijlmans van de Gemeente Steenbergen en Robert Jansen,
Programmadirecteur van Overheid heeft Antwoord© onderdeel van ICTU,
zullen beiden hun handtekening zetten en daarmee de samenwerking
bezegelen voor realisatie van de Antwoord©-visie. Het streven is dat
gemeenten in 2015 hét loket zijn voor nagenoeg alle vragen aan de
overheid.
Aan de slag met Antwoord©
Meerdere gemeenten in Nederland zijn aan de slag met het
Antwoord©-concept, maar Steenbergen is, na Terneuzen, de tweede
gemeente die zich middels dit convenant committeert aan de visie van
Antwoord©. De gemeente Steenbergen verbetert met Antwoord© de
dienstverlening aan haar burgers en ondernemers. Deze stappen leiden
ertoe dat gemeenten in 2015 kunnen fungeren als de herkenbare toegang
voor nagenoeg alle vragen aan de overheid.
Gemeente Steenbergen bereikbaar op 14 0167 Antwoord©
De gemeente Steenbergen is sinds 1 februari 2009 bereikbaar middels
één herkenbaar en makkelijk te onthouden telefoonnummer; 14 0167
Antwoord©. Dit nummer is dé herkenbare ingang voor de gemeente.
Burgers en ondernemers hoeven geen doorkiesnummers meer op te zoeken
of te onthouden. Door 14 0167 Antwoord© te bellen komt het gesprek
altijd binnen bij het Telefonisch Informatiepunt van de gemeente
Steenbergen.
De juiste informatie voor het goede antwoord
Met ondertekening van het convenant geeft Steenbergen aan in de
toekomst ook de Antwoord©
Contentcollectie te gaan gebruiken. Dit is een kennisbank met
overheidsinformatie van verschillende uitvoeringsorganisaties, zoals
Postbus 51, die gebruikt kan worden om burgers en ondernemers te
informeren. Deze informatie is altijd actueel en zo krijgt men altijd
in één keer het juiste antwoord op een gestelde vraag.
Steenbergen aan de slag met het NUP
Onlangs is het Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening
en E-overheid (NUP) ondertekend door het Rijk, provincies, gemeenten
en waterschappen. Hierin is vastgelegd dat gemeenten de komende jaren
met betrekking tot Antwoord© de volgende stappen zullen gaan nemen:
· 31-12-2009: alle 100.000+ gemeenten hebben een Klant Contactcentrum,
dat ook is aangesloten op het 14+netnummer Antwoord©;
· 31-12-2011: alle gemeenten hebben een Klant Contactcentrum, dat is
aangesloten op het 14+netnummer Antwoord©;
· 31-12-2011: Antwoord© Contentcollectie in gebruik in het Klant
Contactcentrum van alle 100.000+ gemeenten;
· 31-12-2011: informatie van Rijk, provincies en waterschappen
beschikbaar voor Klant Contactcentrum -via Antwoord© Contentcollectie.
Steenbergen heeft reeds de nodige stappen gezet en is hiermee een van
de voorlopers in Nederland. Als burgers en ondernemers 14 0167
Antwoord© bellen komen ze automatisch bij het Telefonisch
Informatiepunt (TIP) uit. Zij vormen de eerste ingang voor de
gemeente. Was het het voorheen de vakafdeling, tegenwoordig worden
steeds meer vragen en producten in één keer door de medewerkers van
het TIP afgehandeld.
Samenwerkende Catalogi
Naast het Antwoord©-convenant zal donderdag 19 februari ook een
convenant worden ondertekend voor Samenwerkende Catalogi. Hiermee
wordt bezegeld dat de gemeente Steenbergen gebruik gaat maken van deze
voorziening. Deze voorziening zorgt ervoor dat verschillende digitale
producten- en dienstencatalogi zijn gekoppeld. Hierdoor vinden burgers
en ondernemers, onafhankelijk van de overheidswebsite waarop ze hun
zoektocht naar informatie starten, altijd de gewenste
overheidsproducten en -diensten.
In het kader van het NUP is op dit terrein afgesproken voor eind 2010
de volgende stappen te zetten:
· Alle gemeenten, provincies en waterschappen maken gebruik van de
standaard Samenwerkende Catalogi. Omdat de aansluiting op
samenwerkende catalogi noodzakelijk is om aan de Dienstenrichtlijn te
voldoen
dient deze aansluiting uiterlijk 28-12-2009 plaats te vinden.
Achtergrondinformatie
www.antwoord.nl
Gemeente Steenbergen