Technische Universiteit Delft
Van Metro tot Betuwelijn
door HOVO
Collegereeks van het HOVO
19 februari 2009 - 19 maart 2009
plaats: Faculteit TBM | Jaffalaan 5, 2628 BX Delft
Van Metro tot Betuwelijn
Railvervoer
Goederenvervoer door G. Nieuwenhuis
De heer Nieuwenhuis zal aandacht besteden aan het goederenvervoer als
onderdeel van de spoorwegactiviteiten, de rol van de intermodale
operator op deze deelmarkt, de ontwikkeling van de spoorwegbedrijven
in een geliberaliseerde markt en de operationele vormen van
intermodaal vervoer.
Veiligheid door dr.ir. J.A.A.M. Stoop
Regionet Amsterdam door ir. H.J. Jansen Manenschijn
Er wordt ingegaan op de Noord/Zuidlijn en Amstelveenlijn. Aan de orde
komen:
· Geschiedenis, netwerkvormen, achterliggende filosofie
· Waar hebben we het over. Kerncijfers en een vergelijk met andere
metrolijnen
· Consequenties van keuzen
· Verdeling reizigers in trein en op perron
· Veilige havenprincipe
· Materieelkeuze en waarom
Per punt zal de situatie in Amsterdam worden vergeleken met systemen
elders. Het leerdoel is door middel van kritisch kijken de kennis van
elders inhoudelijk en voor de inrichting van het proces te gebruiken
bij de aanleg of uitbreiding van railsystemen.
Rijn-Gouwelijn door ir. L. Haring
Randstadrail en Rijn-Gouwelijn door ir. N. van Oort
In de zuidvleugel van de Randstad vinden op het gebied van wonen en
werken grote ontwikkelingen plaats. Het gebied tussen Den Haag,
Rotterdam en Zoetermeer verstedelijkt in hoog tempo. Verschillende
VINEX locaties zijn in ontwikkeling of al bewoond. Deze ontwikkelingen
betekenen ook een groei in vraag naar vervoer. Randstadrail biedt een
regionaal openbaar vervoer product met hoge kwaliteit: frequent, snel,
comfortabel en betrouwbaar. Het Rotterdamse deel van Randstadrail
bestaat uit het doortrekken van de Rotterdamse metro over NS spoor
(Hofpleinlijn), waarbij op 5 stations samen wordt gereden met het
Haagse deel van Randstadrail. Het Haagse deel van Randstadrail bestaat
uit een railverbinding tussen Den Haag Zuidwest en Zoetermeer, waarbij
zowel gelijkvloers door de stad als op eigen infrastructuur tussen het
Centrum en Zoetermeer wordt gereden (Zoetermeerlijn). Randstadrail is
geen raillijn van A naar B maar een combinatie van verschillende typen
railsystemen (Light Rail, tram en metro) met verschillende begin- en
eindpunten. In het stadsgedeelte wordt ook
samen gereden met verschillende tramlijnen. Op de gezamenlijke
gedeelten (tram/Light Rail in de stad, metro/Light Rail in
buitengebied) wordt met zeer hoge (gezamenlijke) frequentie gereden.
Kortom Randstadrail wordt een gecompliceerd systeem waarin onderlinge
afstemming en stiptheid erg belangrijk zijn.
Data: 19-26 februari en 5-12-19 maart 2009
Tijd: Donderdag van 13.30 - 15.45 uur
Kosten: EUR 150 (vrij van BTW) 10% korting voor TU Delft
alumnipashouders en medewerkers
Werkvorm: Hoorcolleges
Studiebelasting: 5 colleges van 2 uur en ongeveer 2 uur zelfstudie per
week
Docenten: Ir. H.J. Jansen Manenschijn
Ir. L. Haring
Ir. N. van Oort
G. Nieuwenhuis
Dr.ir. J.A.A.M. Stoop
Literatuur: Wordt tijdens de colleges uitgereikt
Meer informatie?www.delft-toptech.nl
Laatst gewijzigd: 03 februari 2009