Technische Universiteit Delft

Van Metro tot Betuwelijn
door HOVO

Collegereeks van het HOVO

19 februari 2009 - 19 maart 2009
plaats: Faculteit TBM | Jaffalaan 5, 2628 BX Delft

Van Metro tot Betuwelijn
Railvervoer

Goederenvervoer door G. Nieuwenhuis
De heer Nieuwenhuis zal aandacht besteden aan het goederenvervoer als onderdeel van de spoorwegactiviteiten, de rol van de intermodale operator op deze deelmarkt, de ontwikkeling van de spoorwegbedrijven in een geliberaliseerde markt en de operationele vormen van intermodaal vervoer.

Veiligheid door dr.ir. J.A.A.M. Stoop

Regionet Amsterdam door ir. H.J. Jansen Manenschijn Er wordt ingegaan op de Noord/Zuidlijn en Amstelveenlijn. Aan de orde komen:
· Geschiedenis, netwerkvormen, achterliggende filosofie · Waar hebben we het over. Kerncijfers en een vergelijk met andere metrolijnen
· Consequenties van keuzen
· Verdeling reizigers in trein en op perron
· Veilige havenprincipe
· Materieelkeuze en waarom

Per punt zal de situatie in Amsterdam worden vergeleken met systemen elders. Het leerdoel is door middel van kritisch kijken de kennis van elders inhoudelijk en voor de inrichting van het proces te gebruiken bij de aanleg of uitbreiding van railsystemen.

Rijn-Gouwelijn door ir. L. Haring

Randstadrail en Rijn-Gouwelijn door ir. N. van Oort In de zuidvleugel van de Randstad vinden op het gebied van wonen en werken grote ontwikkelingen plaats. Het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer verstedelijkt in hoog tempo. Verschillende VINEX locaties zijn in ontwikkeling of al bewoond. Deze ontwikkelingen betekenen ook een groei in vraag naar vervoer. Randstadrail biedt een regionaal openbaar vervoer product met hoge kwaliteit: frequent, snel, comfortabel en betrouwbaar. Het Rotterdamse deel van Randstadrail bestaat uit het doortrekken van de Rotterdamse metro over NS spoor (Hofpleinlijn), waarbij op 5 stations samen wordt gereden met het Haagse deel van Randstadrail. Het Haagse deel van Randstadrail bestaat uit een railverbinding tussen Den Haag Zuidwest en Zoetermeer, waarbij zowel gelijkvloers door de stad als op eigen infrastructuur tussen het Centrum en Zoetermeer wordt gereden (Zoetermeerlijn). Randstadrail is geen raillijn van A naar B maar een combinatie van verschillende typen railsystemen (Light Rail, tram en metro) met verschillende begin- en eindpunten. In het stadsgedeelte wordt ook
samen gereden met verschillende tramlijnen. Op de gezamenlijke gedeelten (tram/Light Rail in de stad, metro/Light Rail in buitengebied) wordt met zeer hoge (gezamenlijke) frequentie gereden. Kortom Randstadrail wordt een gecompliceerd systeem waarin onderlinge afstemming en stiptheid erg belangrijk zijn.

Data: 19-26 februari en 5-12-19 maart 2009

Tijd: Donderdag van 13.30 - 15.45 uur

Kosten: EUR 150 (vrij van BTW) 10% korting voor TU Delft alumnipashouders en medewerkers

Werkvorm: Hoorcolleges

Studiebelasting: 5 colleges van 2 uur en ongeveer 2 uur zelfstudie per week

Docenten: Ir. H.J. Jansen Manenschijn
Ir. L. Haring
Ir. N. van Oort
G. Nieuwenhuis
Dr.ir. J.A.A.M. Stoop
Literatuur: Wordt tijdens de colleges uitgereikt

Meer informatie?www.delft-toptech.nl

Laatst gewijzigd: 03 februari 2009