Gemeente Hulst


Persbericht - 18.02.2009

Tevreden WWB-klanten

De klanten welke een beroep doen op de Wet Werk & Bijstand (WWB), zijn behoorlijk tevreden over de dienstverlening van de gemeente Hulst. Dat blijkt uit het in 2008 uitgevoerde onderzoek.

In oktober 2007 organiseerde de gemeente Hulst een conferentie met als doel om de klanten, maatschappelijke organisaties, samenwerkingspartners en cliëntenraden e.d. hun mening te laten ventileren over het Hulster minimabeleid. Naast aandachtspunten was het streven om hieruit ook nieuwe ideeën te genereren voor nieuw te vormen beleid. Eén van de zaken die naar voren kwamen, was de klantvriendelijkheid van de gemeente richting WWB-klanten. De gemeente nam dit ter harte door de medewerkers daarop te trainen. Vervolgens werd een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd in het 3e kwartaal van 2008. De Cliëntenraad Sociale Zekerheid verleende haar medewerking aan dit onderzoek. De resultaten zijn nu voorhanden.

Er werden in de gemeente Hulst 200 vragenlijsten verstuurd aan WWB-klanten. Daarvan werden er 104 ingevuld retour ontvangen, zijnde een respons van 52%. De cijfers uit het onderzoek in de gemeente Hulst zijn vergeleken met de resultaten van vergelijkbare onderzoeken in 28 andere gemeenten.
Over de gehele breedte blijken de WWB-klanten behoorlijk tevreden te zijn over de wijze waarop zij worden geholpen en behandeld door de medewerkers van de gemeente Hulst. De gemeente Hulst scoort een 7,2. Het landelijke gemiddelde voor dienstverlening door sociale diensten is een 7,0.

Als groot pluspunt schuiven de klanten naar voren de stiptheid waarmee de gemeente de uitkeringen betaald. Daarnaast wordt positief gesproken over de vriendelijkheid van de medewerkers. De klanten zijn het minst te spreken over de begeleiding door andere diensten, waarmee de gemeente samenwerkt, zoals bijvoorbeeld re-integratiebedrijven. Dit blijkt echter in alle gemeenten naar voren te komen. Als belangrijkste verbeterpunt wordt genoemd de informatievoorziening, en dan met name op het gebied van bijzondere bijstand. Om die reden heeft het gemeentebestuur besloten in het voorjaar 2009 een zogenaamde minimagids uit te brengen en te verspreiden onder de WWB-klanten. Daarnaast werden ruimere openingstijden als wens geuit. Door de opening van de gemeentewinkel is hieraan reeds tegemoet gekomen. De openingstijden zijn nu ruimer.

---

Gemeente Hulst stafafdeling - Communicatie
Micaëla Van Bunder (gemeentevoorlichter)
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl