Gemeente Hulst
Persbericht - 18.02.2009
Tevreden WWB-klanten
De klanten welke een beroep doen op de Wet Werk & Bijstand (WWB), zijn
behoorlijk tevreden over de dienstverlening van de gemeente Hulst. Dat
blijkt uit het in 2008 uitgevoerde onderzoek.
In oktober 2007 organiseerde de gemeente Hulst een conferentie met als
doel om de klanten, maatschappelijke organisaties,
samenwerkingspartners en cliëntenraden e.d. hun mening te laten
ventileren over het Hulster minimabeleid. Naast aandachtspunten was
het streven om hieruit ook nieuwe ideeën te genereren voor nieuw te
vormen beleid. Eén van de zaken die naar voren kwamen, was de
klantvriendelijkheid van de gemeente richting WWB-klanten. De gemeente
nam dit ter harte door de medewerkers daarop te trainen. Vervolgens
werd een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd in het 3e kwartaal van
2008. De Cliëntenraad Sociale Zekerheid verleende haar medewerking aan
dit onderzoek. De resultaten zijn nu voorhanden.
Er werden in de gemeente Hulst 200 vragenlijsten verstuurd aan
WWB-klanten. Daarvan werden er 104 ingevuld retour ontvangen, zijnde
een respons van 52%. De cijfers uit het onderzoek in de gemeente Hulst
zijn vergeleken met de resultaten van vergelijkbare onderzoeken in 28
andere gemeenten.
Over de gehele breedte blijken de WWB-klanten behoorlijk tevreden te
zijn over de wijze waarop zij worden geholpen en behandeld door de
medewerkers van de gemeente Hulst. De gemeente Hulst scoort een 7,2.
Het landelijke gemiddelde voor dienstverlening door sociale diensten
is een 7,0.
Als groot pluspunt schuiven de klanten naar voren de stiptheid waarmee
de gemeente de uitkeringen betaald. Daarnaast wordt positief gesproken
over de vriendelijkheid van de medewerkers. De klanten zijn het minst
te spreken over de begeleiding door andere diensten, waarmee de
gemeente samenwerkt, zoals bijvoorbeeld re-integratiebedrijven. Dit
blijkt echter in alle gemeenten naar voren te komen.
Als belangrijkste verbeterpunt wordt genoemd de informatievoorziening,
en dan met name op het gebied van bijzondere bijstand. Om die reden
heeft het gemeentebestuur besloten in het voorjaar 2009 een zogenaamde
minimagids uit te brengen en te verspreiden onder de WWB-klanten.
Daarnaast werden ruimere openingstijden als wens geuit. Door de
opening van de gemeentewinkel is hieraan reeds tegemoet gekomen. De
openingstijden zijn nu ruimer.
---
Gemeente Hulst stafafdeling - Communicatie
Micaëla Van Bunder (gemeentevoorlichter)
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl