Ingezonden persbericht


V&D Logistics investeert in nieuw, schoon, stil en zuinig materieel DAF en Burgers Carrosserie nauw betrokken bij levering

Amsterdam-Aalsmeer, 18 februari 2009. Aan de ingebruikname van de nieuwe voertuigen voor V&D Logistics ging een brede verkenning vooraf. Daarin onderzocht men diverse mogelijkheden, om de stroom goederen tussen de distributiecentra (Utrecht, Amsterdam en Aduard) en de 62 in ons land gevestigde V&D winkels met elkaar te verbinden. Deze week resulteerde dat in de levering van een zestal DAF CF 75 trekkers met Euro5 - EEV motortechniek en binnenkort volgen twee nieuwe DAF CF vrachtwagenchassis' en afzetbakken in de nieuwe zwart/witte V&D huisstijl. Komende maand levert Burgers Carrosserie uit Aalsmeer de eerste citytrailers in een Piek-stille uitvoering en verzorgt tevens de omkleuring van de bestaande voertuigen.

"Binnen de V&D organisatie is sprake van meerdere goederenstromen", legt Olav J.M. Vissers uit. De Senior Manager Logistics van V&D vervolgt: "Allereerst is er de import van producten uit alle delen van de wereld. Veelal komen die met containers in de zeehavens aan om vervolgens bij één van de distributiecentra van ons concern afgeleverd te worden. Deels gebeurt dat met vrachtauto's, een nog beperkt deel gaat met de binnenvaart. Na de op- en overslag van de goederen worden deze gereed gemaakt voor verzending naar onze V&D winkels. Tot voor kort deden wij dat altijd in eigen beheer met trekker/opleggers en combi's met afzetbakken. Het concept van deze vervoersoplossing werd specifiek voor ons, door Burgers, ontwikkeld voor de ritten naar de vaak binnenstedelijke vestigingen."

Zo'n jaar geleden startte het zogenoemde projectteam Bolero een groot strategisch onderzoek naar de rol en invulling van de logistieke activiteiten welke aansluit bij de strategie van V&D. Niet alleen de functie van het eigen vervoer maar ook die van de eigen 3 distributiecentra werden uitgebreid doorgelicht. Vissers: "Alle opties zijn daarbij tegen het licht gehouden en er werd met vele partijen gesproken om zo tot de beste oplossing voor de toekomst te komen. Een oplossing die zou passen bij de hoge ambities van het bedrijf zelf en rekening hield met de personele kant van de zaak (V&D Logistics biedt werk aan 400 mensen - red.). Maar er was ook veel aandacht voor de kosten, servicegraad, technische haalbaarheid en beschikbaarheid naar de vestigingen. Dit leidde onder andere tot de slotconclusie dat we het transport niet moesten uitbesteden om daarmee ook de maximale flexibiliteit te behouden."

Daarmee blijven we het transport met ca. 30 motoreenheden, het getrokken materieel zelf uitvoeren met onze eigen chauffeurs. Voorwaarde binnen de nieuwe setting is wel dat de vervoersprestatie groener moet worden en dat de 3,5 miljoen kilometer die men tot nu toe jaarlijks reed teruggebracht zal gaan worden naar 2,5 miljoen kilometer. De inzet van één of meerdere LZV combinatie(s) zou daarbij goed van pas komen maar strandt vooralsnog op beperkingen bij de locale overheid. Het blijft voor V&D een punt waar men zeker veel van verwacht en hoopt op andere gedachten. Zeker op de lange ritten tussen de distributiecentra liggen er goede perspectieven voor deze lange en zware transportcombinaties, die gelet op de lading zeker niet aan de maximale gewichtsgrens zullen komen. "Door daarnaast meer ritten met elkaar de combineren en optimaal gebruik te maken van de afzetsystemen verwachten wij eveneens een verdere bijdrage aan de reductie van de kilometers. Er is ook gekeken naar de separate goederenstromen die tot nu toe met grote regelmaat naar de vestigingen gingen. Om ook die kilometers -van bijvoorbeeld koeriers- terug te brengen, zullen de betreffende leveranciers hun producten voortaan in één van de distributiecentra van V&D Logistics af gaan leveren, waarna ook die goederen in onze vrachtauto mee naar de vestiging gaan. Zo wordt die vervoersstroom dikker en bespaar je op kilometers. Dat is weer goed voor het milieu."

De slotconclusie van het project maakte de aanschaf van nieuw materieel noodzakelijk. Via een tender konden leveranciers inschrijven voor de vervanging van de oudste (Euro 2) trucks binnen het huidige wagenpark, maar ook de opleggers en het getrokken materieel. Een opdracht die bij DAF Trucks en Burgers Carrosserie terecht kwam. Burgers Carrosserie levert momenteel de eerste transportcombinaties in de nieuwe huisstijl bij V&D Logistics af. Daarvan beschikken de motoreenheden over een Euro 5 - EEV oplossing met Ad Blue. Het nieuw te leveren getrokken materieel is volledig volgens de Piek regels opgebouwd. Dus stiller en milieuverantwoorder. De afzetbakken zijn fractioneel hoger dan voorheen omdat er voortaan een roldeur gebruikt wordt. Normaal gesproken neemt de hoogte dan met een centimeter of 15 toe, maar door de laadvloer nog wat verder de verlagen werden het slechts enkele centimeters. Daarmee neemt het frontale vlak aan de voorzijde bijna niet toe en dat draagt bij aan een gunstiger brandstofverbruik en dat werkt door in een positief milieueffect.



Ingezonden persbericht