Brussel, 18 februari 2009
Europese telefonische hulpdienst 116000 voor vermiste kinderen actief in
vijf lidstaten
Twee jaar geleden koos de Europese Commissie het 116000-nummer als een
algemene, telefonische hulpdienst voor vermiste kinderen in de hele EU
(IP/07/188) en verzocht de lidstaten de invoering ervan op te starten.
Terwijl het 116000-nummer afgelopen jaar alleen in Hongarije werkte
(IP/08/1129), hebben alle lidstaten het nummer nu publiekelijk beschikbaar
gesteld aan hulpdienstverleners. Tevens is het nummer toegekend aan
dienstverleners in negen lidstaten in vergelijking met zeven lidstaten vorig
jaar. Het 116000-nummer is nu een dienst die in vijf landen werkt
(Griekenland, Hongarije, Nederland, Portugal en Roemenië). Binnenkort zal
het ook in twee andere landen werken (België en Slowakije). Na nauwlettend
toezicht dat het 116000-nummer door de lidstaten wordt gebruikt, zoals in de
EU-wetgeving bepaald, verzoekt de Commissie de lidstaten nu opnieuw de
potentiële 116000-hulpdienstverleners te steunen en te begeleiden zodat
ouders en kinderen het 116000-nummer overal in Europa kunnen bellen wanneer
zij het nodig hebben.
"Het is goed nieuws dat de 116000-hulpdienst nu werkt in Griekenland,
Hongarije, Nederland, Portugal en Roemenië. Ik verwachtte echter een
enthousiastere benadering van de andere lidstaten. Er is geen tijd of
plaats voor zelfingenomenheid als het gaat om de veiligheid van onze
kinderen", aldus Viviane Reding, EU-commissaris voor telecommunicatie.
"Ik roep alle lidstaten op hun verantwoordelijkheid na te komen en de
dienstverleners te informeren over de 116-nummers zodat we de
telefonische hulpdiensten snel in werking kunnen stellen in heel
Europa. Naast de wettelijke verplichtingen - die ik streng zal blijven
handhaven - is er een morele verplichting tegenover Europese ouders en
kinderen".
Momenteel is de Europese telefonische hulpdienst 116000 in vijf
lidstaten actief (Griekenland, Hongarije, Nederland, Portugal en
Roemenië). In deze landen is het nummer toegewezen aan dienstverleners
die de oproepen 24 uur per dag en 7 dagen per week op nationaal niveau
op de juiste manier kunnen afhandelen. Sinds de invoering van het
116000-nummer zijn er in Hongarije per maand ongeveer 40 000 pogingen
gedaan om te bellen, waarvan de Hongaarse hulpdienst er ongeveer zes-
à zevenduizend per maand kan beantwoorden.
Het afgelopen jaar heeft het 116000-nummer zijn toegevoegde waarde
bewezen tijdens een ontvoeringszaak. In België ontvoerde een vader
zijn dochters van zeven, tien en veertien en hield ze gedurende negen
en een halve maand verborgen voor de buitenwereld onder zeer slechte
en gevaarlijke omstandigheden. In september 2008, na een verzoek van
de Belgische en de Portugese 116000-hulpdiensten voor vermiste
kinderen, begon het avondnieuws op de Portugese tv-zender RTP-TV met
een oproep voor informatie over deze vermiste kinderen en eindigde het
met het 116000-nummer op het volledige scherm. Enkele minuten na de
uitzending was de zaak opgelost. Het opleggen van het 116000-nummer
overal in Europa moet de zoekcampagnes en de internationale
samenwerking makkelijker en doeltreffender maken.
De telefonische hulpdiensten zullen op een meer gecoördineerde manier
kunnen reageren op de grensoverschrijdende opsporing van verdwenen
kinderen.
De tenuitvoerlegging van twee andere nummers, 116111 (telefonische
hulpdiensten waar kinderen assistentie kunnen vragen) en 116123
(telefonische hulpdiensten voor psychische bijstand) die in oktober
2007 zijn ingevoerd, boekt ook vooruitgang.
Zestien lidstaten (Bulgarije, Tsjechië, Duitsland, Denemarken,
Estland, Griekenland, Finland, Hongarije, Ierland, Letland, Nederland,
Polen, Portugal, Roemenië, Zweden en Slowakije) hebben het
116111-nummer ingevoerd, in vergelijking met tien lidstaten afgelopen
jaar. Twee landen (Cyprus en Spanje) zijn met de invoering van het
nummer bezig. Terwijl het vorig jaar enkel in Hongarije werkte, is het
116111-nummer nu bereikbaar in negen lidstaten (Tsjechië, Duitsland,
Denemarken, Estland, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië en
Slowakije) en zal het binnenkort in vijf andere lidstaten werken
(Griekenland, Finland, Ierland, Letland en Zweden).
116123, het psychische bijstandsnummer, is toegewezen aan telefonische
hulpdiensten in zeven lidstaten (Oostenrijk, Duitsland, Finland,
Ierland, Nederland, Zweden en Slowakije). In Cyprus is men met de
nummertoewijzing bezig. Het 116123-nummer werkt in Oostenrijk en
binnenkort zal het in drie andere landen beschikbaar zijn (Duitsland,
Zweden en Slovenië).
In juli toonde een voortgangsverslag van de Commissie aan dat de
lidstaten tot nu toe weinig inspanningen hebben gedaan om potentiële
dienstverleners op de hoogte te brengen van de 116-nummers en de
Commissie heeft hen opgeroepen meer inspanningen te leveren
(IP/08/1129). De lidstaten kunnen hun inspanningen met name opvoeren
door potentiële dienstverleners, die meestal weinig over
telecommunicatie weten, te adviseren over hoe zij een nummer
toegewezen kunnen krijgen en door hen een contactpunt te geven bij een
ministerie of een nationale regelgevingsinstantie.
Achtergrond
In juli 2006 stelde de Europese Commissie voor een algemeen
telefoonnummer in te voeren waarop vermiste kinderen kunnen worden
aangegeven (116000) en een ander nummer dat kinderen kunnen bellen
wanneer zij hulp nodig hebben (116111). Dit kwam in navolging van de
goedkeuring van de EU-strategie betreffende kinderrechten (IP/06/927).
Op 15 februari 2007 en 30 oktober 2007 besloot de Commissie om het
116000-nummer in alle lidstaten in te voeren. Dit besluit verplicht de
EU-landen om de "116-nummers" voor het publiek beschikbaar te maken,
maar verplicht hen niet om de nummers toe te kennen aan een
dienstverlener of om dienstverrichting te verzekeren.
Meer informatie over de 116-nummers:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_europ
ean/index_en.htm
European Union