Gemeente Sittard-Geleen


024_2009

PERSBERICHT

Meer en vaker op de fiets in Sittard-Geleen

Sittard-Geleen, 18 februari 2009 - Het college wil het fietsgebruik In SSittard-Geleen stimuleren en inzetten als alternatief voor het gebruik van de auto op de korte afstand. Doel is ook de aantal verkeersslachtoffers onder fietsers te reduceren. Hiervoor is een nieuw fietsbeleidsplan opgesteld. Dit plan geeft invulling aan het fietsbeleid voor de komende jaren. In het nieuwe fietsbeleidsplan krijgen naast de fietsroutes ook aspecten als fietsenstallingen, verkeersveiligheid en fietspromotie een prominente plek. Inwoners van de gemeente zijn betrokken geweest bij het opstellen van het fietsbeleidsplan, onder andere via inspraak via internet (E-spraak) en door middel van een enquête onder automobilisten. Een externe klankbordgroep is nadrukkelijk betrokken geweest bij het opstellen van het plan. Wethouder Ruud Guyt (verkeer): 'Ik ben trots dat het fietsbeleidsplan op interactieve wijze tot stand is gekomen. De betrokkenheid van onze burgers bij dit onderwerp is groot. Zij, maar ook ons college, moeten uiteindelijk meer en vaker op de fiets'.

B&W hebben het fietsbeleidsplan vrijgegeven voor inspraak.

De gemeente wil het gebruik van de auto terugdringen met 5% op korte termijn (tot 2011) door verhoogd gebruik openbaar vervoer en fiets. Het aandeel van het gebruik van de fiets moet groeien tot 31% in 2015 en 36% in 2020. Het totaal aantal verkeersslachtoffers onder fietsers moet afnemen met 25% tot het niveau van 2000, maximaal 30 slachtoffers per jaar in 2015. Om dit te bereiken kiest het college onder andere voor veilig en comfortabel fietsen. Auto, openbaar vervoer en fiets rijden op eigen infrastructuur, de belangrijkste centra zijn per fiets goed bereikbaar, goede fietsstallingen, opruimen barrières in fietsroutes en publieksacties om het fietsen in Sittard-Geleen een positieve impuls te geven.

Bij het fietsbeleidsplan hoort een uitvoeringsplan. Dit wordt nu uitgewerkt. Besluitvorming over het uitvoeringsplan vindt in een later stadium plaats. In het uitvoeringsplan komt in ieder geval het principe aan de orde dat langs alle gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom vrij liggende fietspaden gerealiseerd worden. Dit wordt meegenomen bij elke reconstructie of onderhoudswerk. Andere aandachtspunten zijn onder andere de oplossing voor de fietsroute over de markt in Sittard, de realisatie van gratis bewaakte stallingen in de centra van Sittard en Geleen en bij de NS-stations, fietsers krijgen extra bescherming en aandacht bij tijdelijke wegomleidingen, preventief strooien op het primaire en secundaire fietsnetwerk, schoonhouden van fietspaden in de herfst, actief invulling geven aan fietseducatie en fietspromotie, de aanpak van fietsendiefstal en de aanstelling van een fietscoördinator

Uitvoering van alle maatregelen kost volgens een eerste rekenexercitie ± ¤ 25-30 miljoen. Daarmee is duiddelijk dat het gaat om een ambitieus plan en dat keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld zullen moeten worden .

Voor de jaren 2009 en 2010 is ¤ 3 milljoen beschikbaar voor de uitvoering van fietsprojecten. Op korte termijn wordt besloten welke projecten in deze periode als eerste gerealiseerd worden.

In het uitvoeringsplan zullen voor periode 2010-2015 de prioriteiten vastgelegd worden en hoe deze gedekt kunnen worden, uit eigen begroting, meeliften met andere projecten en/of subsidies.

Het fietsbeleidsplan wordt ter inzage gelegd gedurende zes weken. Uiteindelijk zal de gemeenteraad het Fietsbeleidsplan vaststellen.


---