Gemeente Amersfoort

Persbericht Gemeente Amersfoort - woensdag 18 februari 2009

Unieke samenwerking Utrechts Archief en Archief Eemland

Het Utrechts Archief en Archief Eemland hebben een overeenkomst gesloten om de archiefinspectie te laten uitvoeren door Het Utrechts Archief. Dinsdag 17 februari 2009 hebben burgemeester en wethouders van Amersfoort dit besluit bekrachtigd.

Met ingang van dit jaar zal de archiefinspecteur van Het Utrechts Archief de inspectie uitvoeren voor Amersfoort en de regio gemeenten die aangesloten zijn bij Archief Eemland (Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest, Woudenberg en Renswoude).

Argument om de uitvoering van deze archiefwettelijke taak door Het Utrechts Archief te laten verzorgen is dat zij de noodzakelijke kennis in huis hebben om de inspectie op een hoog niveau uit te voeren. In deze tijd van digitale overheidsinformatie vergt de inspectie van de informatievoorziening bij de gemeentelijke overheid nieuwe kennis en vaardigheden.

De gemeentearchivaris, Dirk Steenbeek, blijft eindverantwoordelijk voor de archiefinspectie en werkt daartoe nauw samen met het Utrechts Archief. Het Utrechts Archief en Archief Eemland wisselen regelmatig kennis en expertise uit. Met deze overeenkomst maken zij optimaal gebruik van elkaars kennis en kunde.

In de archiefwet 1995 wordt bepaald dat de gemeenten kunnen overgaan tot de aanstelling van een gemeentearchivaris, die dan is belast met het beheer van de oude archieven van die gemeente. Deze archivaris is dan ook wettelijk belast met het toezicht op het beheer van de moderne archieven die door die gemeente(n) worden gevormd en beheerd.

Noot voor de redactie,