Vrouwen geven ondanks kredietcrisis meer uit aan erotiek

18/02/2009 09:18

Ladies Night Homeparties

Waar veel instellingen en branches zich grote zorgen beginnen te maken over de gevolgen van de kredietcrisis blijkt de op vrouwen gerichte erotiekbranche een stijgende lijn qua omzetten te realiseren. O.a. bij de organisatie Ladies Night, die thuisparty's met erotische artikelen en bijproducten verzorgd bij vrouwen en hun vriendinnen thuis in de comfortabele woonkamer, is een omzetstijging van ruim 25% ten opzichte van vorig jaar waar te nemen.

Volgens directrice Yvonne Ubbink van Ladies Night is dit een logisch gevolg. "Waar momenteel op grote uitgaven wordt bespaard, zullen met name vrouwen meer uitgeven aan zichzelf en aan hun partner- en vriendinnenrelaties. De avondjes stappen met vriendinnen zullen minder vaak gaan plaats vinden, maar een avond gezellig bij elkaar waar 1 van onze ruim 130 consulentes een leuke avond komt verzorgen, zal meer en meer in trek komen." Ook de vrouwgerichte erotische winkels merken weinig tot niets van de kredietcrisis. Met name de ouderwetse, mangerichte seksshops maken moeilijke tijden door. De instorting van de erotische DVD industrie is daar mede debet aan. Het "illegaal" downloaden zorgt voor een algehele mineurstemming binnen deze ooit zo populaire en succesvolle bedrijfstak.

De markt begint erop te reageren door de vrouwen meer als volwaardig consument te zien. De verpakkingen van erotische artikelen zijn steeds minder mangericht en proberen vooral de vrouwelijke consument tot kopen aan te zetten. Waar vroeger de bekende vleeskleurige "massagestaven" en de varianten daarop veel verkochte items waren, heeft de interesse zich nu verschoven naar luxere, duurzame, maar bovenal vrouwvriendelijke artikelen die samen met de partner te gebruiken zijn.

Nog meer in trek blijken verzorgende en intimiteit bevorderende producten, zoals massage middelen. Dat ook de marketeers van gerenommeerde bedrijven deze trend oppikken, blijkt wel uit het assortiment in diverse warenhuizen, drogisterijen en postorder bedrijven, waar erotische artikelen een steeds prominentere plek weten te veroveren. Yvonne Ubbink van Ladies Night: "In de 5 jaar van ons bestaan hebben we gemerkt dat het taboe rond erotische artikelen langzaam aan het verdwijnen is. De huidige financiële crisis zal eerder bijdragen aan een versnelling van dat proces. Investeringen in relaties worden door vrouwen als belangrijk ervaren. Of dat nou de relatie met haar partner is waarmee onze artikelen gebruikt gaan worden, of de relatie met haar vriendinnen is, die ze uitnodigt voor een ontspannen en gezellige homeparty, maakt in principe niet uit. In feite slaat ze er 2 vliegen mee in 1 klap, wat het succes van onze organisatie goed verklaart."





http://www.ladiesnightparties.nl/