Waterschap Roer & Overmaas
geeft bestuursprogramma gezicht
Waterschap Roer en Overmaas geeft bestuursprogramma gezicht
Het nieuwe dagelijks bestuur van Waterschap Roer en Overmaas heeft het
bestuursprogramma 2009-2012 besproken met het algemeen bestuur in de
vergadering van 17 februari jl.. In dit programma staan de plannen
voor de komende bestuursperiode als aanvulling op het (ontwerp-)
Waterbeheersplan.
Speerpunten
Duurzame watersystemen, samenwerken met stakeholders en partners,
gemeenten stimuleren bij het vormgeven van stedelijk waterbeheer,
inspelen op demografische ontwikkelingen en communicatie met inwoners,
dat zijn de speerpunten van beleid van het waterschap voor de komende
vier jaren als het aan het dagelijks bestuur ligt.
In de discussie is aan het algemeen bestuur toegezegd de
Kaderrichtlijn Water en het erosiebeleid expliciet te noemen in het
programma. Ook is beloofd dat een notitie communicatiebeleid
voortvarend wordt opgesteld. Het AB hecht hier veel waarde aan omdat
de relatie tussen burgers, bedrijven, oftewel de belastingbetalers
gelet op de opkomst bij de verkiezingen veel aandacht gegeven moet
worden. Het gaat om het bewust en bekend maken van mensen van en met
de taken van het waterschap.
Effecten bevolkingskrimp
Het bestuur wil deelnemen aan landelijke benchmarks en
bedrijfsvergelijkingen. De belastingtarieven van het waterschap wil
het bestuur in dat kader toetsen in relatie tot de concurrentiepositie
voor het bedrijfsleven en de lastenontwikkeling van burgers. Ook de
effecten van de bevolkingskrimp wil het bestuur onderzocht hebben en
betrekken bij de bepaling van het toekomstige beleid van het
waterschap. De beide Limburgse waterschappen en hun
uitvoeringsorganisatie doen dit samen. In de loop van 2009 wil het
waterschap de effecten in beeld hebben.
Subsidieregeling aanleg groene berging
Via het waterloket wil het waterschap de dialoog met gemeenten blijven
zoeken. Een proactieve opstelling als waterautoriteit is daarbij
noodzakelijk. De samenwerking in de afvalwaterketen staat bij het
bestuur hoog op de agenda. De opstelling van gemeentelijke
waterplannen heeft hoge prioriteit. De subsidiëring hiervan wordt dan
ook voortgezet.
Het bestuur wil kijken naar een subsidieregeling om het saneren van
overstorten op kwetsbare beeksystemen door de aanleg van groene
bergingen te stimuleren. Als het aan het bestuur ligt moet deze
subsidieregeling in 2010 in werking treden.
Grenzeloos
De samenwerking met waterbeheerders over de landsgrens moet
intensiever waarbij de stroomgebiedsgerichte benadering leidend is. In
de komende bestuursperiode moeten stappen worden gezet om de overstap
te maken van grensoverschrijdend naar grenzeloos.
Economische drager
Water en waterbeheer ziet het bestuur als een economische drager
vooral als het gaat om toeristische mogelijkheden daarvan, de beleving
van water door inwoners en agrarisch landgebruik.
Tarieven
Het bestuur vindt dat de stijging van de waterschapsbelastingen
beperkt moeten blijven tot inflatiecorrectie. Stijgingen boven de
inflatie zijn slechts mogelijk als deze gedegen onderbouwd zijn en
niet kunnen worden opgevangen door temporisering van maatregelen.
Eén loket
Onnodige procedures in het kader van ruimtelijke ordening en
vergunningverlening wil het bestuur vermijden. De één-loket-functie
voor vergunningen is uitgangspunt. Het één-loket voor vergunningen
gaat in maart 2009 proefdraaien bij gemeenten. De waterschappen
sluiten naar verwachting eind 2009 aan bij dit loket.
Verder wil het bestuur het grondbeleid in 2009 actualiseren,
bekendheid geven aan de activiteiten van het waterschap en vroegtijdig
de dialoog aangaan met doelgroepen.
Het E-loket van het waterschap wordt verder uitgebouwd en in 2010 moet
het digitaal aanvragen van vergunningen mogelijk zijn evenals dat
GEO-informatie en afvoermeetgegevens via internet toegankelijk zijn.
In 2011 moet er een gebruikers-mogelijkhedenkaart voor het werkgebied
van het waterschap op de plank liggen.