Waterschap Roer & Overmaas


geeft bestuursprogramma gezicht

Waterschap Roer en Overmaas geeft bestuursprogramma gezicht

Het nieuwe dagelijks bestuur van Waterschap Roer en Overmaas heeft het bestuursprogramma 2009-2012 besproken met het algemeen bestuur in de vergadering van 17 februari jl.. In dit programma staan de plannen voor de komende bestuursperiode als aanvulling op het (ontwerp-) Waterbeheersplan.

Speerpunten
Duurzame watersystemen, samenwerken met stakeholders en partners, gemeenten stimuleren bij het vormgeven van stedelijk waterbeheer, inspelen op demografische ontwikkelingen en communicatie met inwoners, dat zijn de speerpunten van beleid van het waterschap voor de komende vier jaren als het aan het dagelijks bestuur ligt. In de discussie is aan het algemeen bestuur toegezegd de Kaderrichtlijn Water en het erosiebeleid expliciet te noemen in het programma. Ook is beloofd dat een notitie communicatiebeleid voortvarend wordt opgesteld. Het AB hecht hier veel waarde aan omdat de relatie tussen burgers, bedrijven, oftewel de belastingbetalers gelet op de opkomst bij de verkiezingen veel aandacht gegeven moet worden. Het gaat om het bewust en bekend maken van mensen van en met de taken van het waterschap.

Effecten bevolkingskrimp
Het bestuur wil deelnemen aan landelijke benchmarks en bedrijfsvergelijkingen. De belastingtarieven van het waterschap wil het bestuur in dat kader toetsen in relatie tot de concurrentiepositie voor het bedrijfsleven en de lastenontwikkeling van burgers. Ook de effecten van de bevolkingskrimp wil het bestuur onderzocht hebben en betrekken bij de bepaling van het toekomstige beleid van het waterschap. De beide Limburgse waterschappen en hun uitvoeringsorganisatie doen dit samen. In de loop van 2009 wil het waterschap de effecten in beeld hebben.

Subsidieregeling aanleg groene berging
Via het waterloket wil het waterschap de dialoog met gemeenten blijven zoeken. Een proactieve opstelling als waterautoriteit is daarbij noodzakelijk. De samenwerking in de afvalwaterketen staat bij het bestuur hoog op de agenda. De opstelling van gemeentelijke waterplannen heeft hoge prioriteit. De subsidiëring hiervan wordt dan ook voortgezet.
Het bestuur wil kijken naar een subsidieregeling om het saneren van overstorten op kwetsbare beeksystemen door de aanleg van groene bergingen te stimuleren. Als het aan het bestuur ligt moet deze subsidieregeling in 2010 in werking treden.

Grenzeloos
De samenwerking met waterbeheerders over de landsgrens moet intensiever waarbij de stroomgebiedsgerichte benadering leidend is. In de komende bestuursperiode moeten stappen worden gezet om de overstap te maken van grensoverschrijdend naar grenzeloos.

Economische drager
Water en waterbeheer ziet het bestuur als een economische drager vooral als het gaat om toeristische mogelijkheden daarvan, de beleving van water door inwoners en agrarisch landgebruik.

Tarieven
Het bestuur vindt dat de stijging van de waterschapsbelastingen beperkt moeten blijven tot inflatiecorrectie. Stijgingen boven de inflatie zijn slechts mogelijk als deze gedegen onderbouwd zijn en niet kunnen worden opgevangen door temporisering van maatregelen.

Eén loket
Onnodige procedures in het kader van ruimtelijke ordening en vergunningverlening wil het bestuur vermijden. De één-loket-functie voor vergunningen is uitgangspunt. Het één-loket voor vergunningen gaat in maart 2009 proefdraaien bij gemeenten. De waterschappen sluiten naar verwachting eind 2009 aan bij dit loket.

Verder wil het bestuur het grondbeleid in 2009 actualiseren, bekendheid geven aan de activiteiten van het waterschap en vroegtijdig de dialoog aangaan met doelgroepen.
Het E-loket van het waterschap wordt verder uitgebouwd en in 2010 moet het digitaal aanvragen van vergunningen mogelijk zijn evenals dat GEO-informatie en afvoermeetgegevens via internet toegankelijk zijn. In 2011 moet er een gebruikers-mogelijkhedenkaart voor het werkgebied van het waterschap op de plank liggen.