Gemeente Breda

Het Glazen Huis zet Breda op de kaart



Bezoekers Serious Request geven 4 miljoen euro uit in Breda

Het Glazen Huis heeft niet alleen veel opgeleverd voor het goede doel maar het heeft ook de bekendheid en het imago van Breda verbeterd. Bovendien hebben de 200.000 extra bezoekers die op het Glazen Huis af kwamen 4 miljoen euro besteed in winkels en horeca. Bredanaars zelf hebben het Glazen Huis als zeer positief ervaren voor de stad. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Gemeente Breda en NHTV hebben gedaan naar de betekenis van het Glazen Huis voor Breda. Wethouder Els Aarts:Het was een fantastisch city marketing evenement dat heel veel positieve energie heeft losgemaakt in de stad. Enorm veel mensen hebben zich ingezet voor het goede doel. Geweldig dat er zon recordbedrag is opgehaald. En ik ben natuurlijk blij met de financiële spin-off voor de middenstand en voor het feit dat Breda zich op een geweldige manier op de kaart heeft gezet. Het blijkt dat Breda dit soort evenementen prima aankan.

Van 19 tot en met 24 december 2008 stond het Glazen Huis van 3FM op de Grote Markt in Breda met als doel geld in te zamelen voor de 36 miljoen vluchtelingen in de wereld. De actie werd een groot succes. Er is een recordbedrag van 5,6 miljoen ingezameld.

Het onderzoek

De gemeente Breda heeft in samenwerking met NHTV een onderzoek uitgevoerd naar de betekenis van het Glazen Huis voor Breda. Gemeten zijn de economische effecten en de motivatie onder de bezoekers aan het Glazen Huis. Onder de inwoners van Breda is de beleving bij het Glazen Huis in beeld gebracht. Een media-onderzoek heeft de aandacht van Breda en het Glazen Huis in enkele landelijke, regionale en lokale kranten gemeten. NHTV heeft ook onderzocht hoe de acties van NHTV zelf zijn beleefd door de bezoekers.

Effecten

Het aantal extra bezoekers aan de stad wordt berekend op 200.000. Zij hebben naast hun bezoek aan het Glazen Huis ongeveer 4 miljoen uitgegeven in winkels en horeca. Tweederde van de bezoekers kwam van buiten de stad, met name uit de regios onder de rivieren. Zij hebben gemiddeld meer uitgegeven dan Bredanaars die het centrum bezochten. De bezoekers gaven aan vooral te komen voor het goede doel en de sfeer.

Ruim 1000 Bredanaars zijn via het Digipanel bevraagd over de beleving bij het Glazen huis. 94 % van hen was positief zowel over de sfeer op de Markt als over de toename van het bezoek aan de stad en de bekendheid die het de stad Breda bracht. Veel Bredanaars voelden zich verbonden met het Glazen Huis en denken nu zelfs positiever over Breda.

Ook is onderzoek gedaan naar publicaties in enkele landelijke, regionale en lokale kranten. In totaal zijn er 53 artikelen in deze bladen verschenen waarvan 11 in landelijke kranten. Als je dat kapitaliseert naar advertentiekosten zou deze stadspromotie ruim 330.000 hebben gekost. De media-aandacht op radio, televisie en internet is niet meegenomen in dit onderzoek. Radio 3 FM heeft zelf bekend gemaakt dat de actie 10,6 miljoen mensen heeft bereikt via radio, tv en internet en dat ruim 11,2 miljoen Nederlanders op de hoogte waren van de actie. Naar de radio luisterden 5,9 miljoen mensen, ruim 6 miljoen mensen hebben naar de tv gekeken en 623.000 mensen hebben de speciale website bezocht.

Voor Breda heeft Serious Request de onderlinge saamhorigheid in en om de stad nog meer bevorderd. Ook vanuit het city-marketing-perspectief heeft deze actie Breda goed gedaan. Met het Glazen Huis kreeg Breda een nationaal podium om de stad als stad van mensen met warme karaktereigenschappen te presenteren.

Het is de eerste keer dat Breda de effecten van een groot evenement op deze manier in beeld heeft gebracht. Het onderzoek kan als basis dienen voor toekomstige effectmetingen van Bredase evenementen. Het college van B&W stuurt het rapport ter kennisname naar de commissie Onderwijs en Economie en de commissie Bestuur.

Breda, 18 februari 2009

Rapportage Glazen Huis 2008