Het Glazen Huis zet Breda op de kaart
Bezoekers Serious Request geven 4 miljoen euro uit in Breda
Het Glazen Huis heeft niet alleen veel opgeleverd voor het goede doel
maar het heeft ook de bekendheid en het imago van Breda verbeterd.
Bovendien hebben de 200.000 extra bezoekers die op het Glazen Huis af
kwamen 4 miljoen euro besteed in winkels en horeca. Bredanaars zelf
hebben het Glazen Huis als zeer positief ervaren voor de stad. Dit
blijkt uit een onderzoek dat de Gemeente Breda en NHTV hebben gedaan
naar de betekenis van het Glazen Huis voor Breda. Wethouder Els
Aarts:Het was een fantastisch city marketing evenement dat heel veel
positieve energie heeft losgemaakt in de stad. Enorm veel mensen
hebben zich ingezet voor het goede doel. Geweldig dat er zon
recordbedrag is opgehaald. En ik ben natuurlijk blij met de financiële
spin-off voor de middenstand en voor het feit dat Breda zich op een
geweldige manier op de kaart heeft gezet. Het blijkt dat Breda dit
soort evenementen prima aankan.
Van 19 tot en met 24 december 2008 stond het Glazen Huis van 3FM op de
Grote Markt in Breda met als doel geld in te zamelen voor de 36
miljoen vluchtelingen in de wereld. De actie werd een groot succes. Er
is een recordbedrag van 5,6 miljoen ingezameld.
Het onderzoek
De gemeente Breda heeft in samenwerking met NHTV een onderzoek
uitgevoerd naar de betekenis van het Glazen Huis voor Breda. Gemeten
zijn de economische effecten en de motivatie onder de bezoekers aan
het Glazen Huis. Onder de inwoners van Breda is de beleving bij het
Glazen Huis in beeld gebracht. Een media-onderzoek heeft de aandacht
van Breda en het Glazen Huis in enkele landelijke, regionale en lokale
kranten gemeten. NHTV heeft ook onderzocht hoe de acties van NHTV zelf
zijn beleefd door de bezoekers.
Effecten
Het aantal extra bezoekers aan de stad wordt berekend op 200.000. Zij
hebben naast hun bezoek aan het Glazen Huis ongeveer 4 miljoen
uitgegeven in winkels en horeca. Tweederde van de bezoekers kwam van
buiten de stad, met name uit de regios onder de rivieren. Zij hebben
gemiddeld meer uitgegeven dan Bredanaars die het centrum bezochten. De
bezoekers gaven aan vooral te komen voor het goede doel en de sfeer.
Ruim 1000 Bredanaars zijn via het Digipanel bevraagd over de beleving
bij het Glazen huis. 94 % van hen was positief zowel over de sfeer op
de Markt als over de toename van het bezoek aan de stad en de
bekendheid die het de stad Breda bracht. Veel Bredanaars voelden zich
verbonden met het Glazen Huis en denken nu zelfs positiever over
Breda.
Ook is onderzoek gedaan naar publicaties in enkele landelijke,
regionale en lokale kranten. In totaal zijn er 53 artikelen in deze
bladen verschenen waarvan 11 in landelijke kranten. Als je dat
kapitaliseert naar advertentiekosten zou deze stadspromotie ruim
330.000 hebben gekost. De media-aandacht op radio, televisie en
internet is niet meegenomen in dit onderzoek. Radio 3 FM heeft zelf
bekend gemaakt dat de actie 10,6 miljoen mensen heeft bereikt via
radio, tv en internet en dat ruim 11,2 miljoen Nederlanders op de
hoogte waren van de actie. Naar de radio luisterden 5,9 miljoen
mensen, ruim 6 miljoen mensen hebben naar de tv gekeken en 623.000
mensen hebben de speciale website bezocht.
Voor Breda heeft Serious Request de onderlinge saamhorigheid in en om
de stad nog meer bevorderd. Ook vanuit het city-marketing-perspectief
heeft deze actie Breda goed gedaan. Met het Glazen Huis kreeg Breda
een nationaal podium om de stad als stad van mensen met warme
karaktereigenschappen te presenteren.
Het is de eerste keer dat Breda de effecten van een groot evenement op
deze manier in beeld heeft gebracht. Het onderzoek kan als basis
dienen voor toekomstige effectmetingen van Bredase evenementen. Het
college van B&W stuurt het rapport ter kennisname naar de commissie
Onderwijs en Economie en de commissie Bestuur.
Breda, 18 februari 2009
Rapportage Glazen Huis 2008
Gemeente Breda