Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

Apothekers nu ook verplicht tot reclame voor Agis

Den Haag, dinsdag 17 februari 2009.

Verzekeraar Agis probeert nu ook apothekers via koppelverkoop te verplichten om voor hen reclame te maken. Een contract over kwaliteitszorg kan met Agis alleen gesloten worden als de apotheker ook bereid is om een rek met reclamefolders van Agis neer te zetten. Fysiotherapeuten (KNGF) hebben zich al eerder verzet tegen een dergelijke ongewenste koppelverkoop.

Op zich lijkt het logisch dat marktwerking in de zorg gepaard gaat met reclame, maar dit zou geen voorwaarde moeten zijn voor een zorgverlener om een contract te mogen afsluiten met een verzekeraar. Verzekeraars bemoeien zich steeds meer met de inhoud van de zorgverlening. Als het gaat om een verbetering van de kwaliteit van de zorg is dat op zichzelf niet slecht, maar in de praktijk blijkt dat verzekeraars vooral financiële en commerciële motieven hebben. Ook bij Agis blijkt er nu weer een commerciële adder onder het gras te zitten. Het is jammer dat contractgesprekken zelden (alleen) over de kwaliteit van de zorgverlening gaan.

De KNMP vreest dat de onafhankelijkheid van zorgverleners onder druk komt te staan als zij financieel afhankelijk worden gemaakt van het maken van reclame voor verzekeraars. De apotheker moet in de eerste plaats de patiënt dienen, niet de verzekeraar. Alleen al de schijn van belangenverstrengeling zou zo veel mogelijk vermeden moeten worden. KNMP woordvoerder Marco Kreuger: "Eerst werden de apothekers afhankelijk gemaakt van kortingen en bonussen, nu dreigen ze weer afhankelijk te worden gemaakt van reclame voor verzekeraars." Apothekers willen betaald worden voor de zorg die zij bieden en niet in een kwaad daglicht komen te staan omdat ze reclame moeten maken voor commerciële bedrijven.

Reclame voor geneesmiddelen is in Nederland streng aan banden gelegd door middel van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Daarin zijn ook strenge regels opgenomen om ongewenste belangenverstrengeling tussen de farmaceutische industrie en zorgverleners te voorkomen. Voor reclame voor zorgverzekeringen gelden deze regels echter niet.


Noot voor de redactie (