ProRail

Persbericht

16-02-2009

Intrillen van damwanden in Lelystad voorspoedig verlopen

Nachtwerkzaamheden niet nodig door efficiënt werk van de aannemer

De Combinatie Lely-200 heeft in het afgelopen weekend van 14 en 15 februari 2009 op verschillende locaties langs het spoor in Lelystad 90 damwanden met een lengte van 9 tot 12 meter ingetrild. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen. Zo voorspoedig dat de aannemer de klus overdag kon doen. De nachtwerkzaamheden, zoals naar de omgeving bekend was gemaakt, kwamen daardoor te vervallen. De bouwwerkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van de Hanzelijn: Lelystad krijgt er twee sporen bij en het station wordt uitgebreid.

De intrilwerkzaamheden vonden plaats ter hoogte van de onderdoorgangen bij de Tjalk, het wooncomplex de Buizerd, het Hanzepark, de Kempenaar en de Houtribdreef. Door de werkzaamheden reden er geen treinen van en naar Lelystad. NS had bussen ingezet. Maandagmorgen 16 februari 2009 reden de treinen weer volgens de geldende dienstregeling.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.