ProRail
Persbericht
16-02-2009
Intrillen van damwanden in Lelystad voorspoedig verlopen
Nachtwerkzaamheden niet nodig door efficiënt werk van de aannemer
De Combinatie Lely-200 heeft in het afgelopen weekend van 14 en 15
februari 2009 op verschillende locaties langs het spoor in Lelystad 90
damwanden met een lengte van 9 tot 12 meter ingetrild. De
werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen. Zo voorspoedig dat de
aannemer de klus overdag kon doen. De nachtwerkzaamheden, zoals naar
de omgeving bekend was gemaakt, kwamen daardoor te vervallen. De
bouwwerkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van de Hanzelijn: Lelystad
krijgt er twee sporen bij en het station wordt uitgebreid.
De intrilwerkzaamheden vonden plaats ter hoogte van de onderdoorgangen
bij de Tjalk, het wooncomplex de Buizerd, het Hanzepark, de Kempenaar
en de Houtribdreef. Door de werkzaamheden reden er geen treinen van en
naar Lelystad. NS had bussen ingezet. Maandagmorgen 16 februari 2009
reden de treinen weer volgens de geldende dienstregeling.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.