Februari 2009
Exile on Main St.
Humor, overdrijving & dwarsigheid in de Amerikaanse kunst
17 februari 16 augustus 2009
De tentoonstelling Exile on Main St. groepeert het werk van negen Amerikaanse kunstenaars. Ze
zijn te beschouwen als oude gelouterde vrijbuiters die zich niets aantrekken van de regels van de
markt en nog minder van de regels van de kunst. Zij zijn de weg van de onverbiddelijke vrijheid
gegaan.
In de tentoonstelling wordt het feest van die vrijheid gevierd. Daar hoort een goede sigaar bij. De
acrobaat symboliseert de vrijheid. Hij is los gekomen van het banale. Zijn lenigheid is een
uitdaging richting (door hernia) gekwelde, stramme gewone zielen. Toch hebben sigaar en
acrobatiek normaliter met elkaar niets uit te staan.
In de wereld van gym en exercise is de sigaar een ongewenste gast. In de kunst is geen plaats voor
acrobatiek. De kunstenaars in de tentoonstelling, ooit geconfronteerd met dit dilemma, besloten
de verstarde conventies opzij te zetten. Want de ongewenste gasten bleken al snel goede
vrienden over en weer. De kunstmarkt hield er een andere mening op na. De kiemen voor
schone schijn en hype, namen veel belovende vormen aan en mainstream hield hardnekkig vast
aan conventies, die de handel nu eenmaal gunstig beïnvloeden.
Inmiddels zijn de tijden veranderd. Haute Finance en overheid spelen haasje over. Het is nu de
beurt aan bankiers om zich in de marginaliteit te vermeien met in hun kielzog een stoet aan
uiteengespatte dromen en geknakte burgers.
De kunst krabt zich nu flink achter de oren. Want naar voorbeeld van financiële kringen maakt
de kunstwereld inmiddels werk van nagenoeg even virtuele en zelfbevlekkende processen. Ook
in de kunst wordt geld verdiend met ongedekte cheques Hoe aanlokkelijk `Diamonds are a girl's
best friend' ook mag klinken, niet alle meisjes zullen er zoveel plezier aan beleven.
Het kan daarom geen kwaad om vandaag aandacht te vragen voor kunstenaars die inhoudelijke
noodzaak boven uiterlijk vertoon stellen, ook als dit succes in de weg staat. Exile on Main St. is de
poging de minst bezoedelde kunst, gevrijwaard van markt en hype, te achterhalen. Daarvoor
moet men naar het hol van de leeuw. De Verenigde Staten zijn de bakermat van mainstream.
De titel verraadt een zekere hang naar zuiverheid. Dit is op zich niet vreemd in de kunst. Maar
dit keer worden niet de routes van l'art pour l'art gevolgd, noch die van onbedorven jeugd of de
frisheid van exotische oorden als Afrika en China.
In tegendeel, we zijn gestoten op kunstenaars die een leven lang de handen vuil hebben
gemaakt, of het conflictmodel gehanteerd, al was het maar om zich aan lust en stekeligheid
ongehinderd te goed te doen. Het mag de bezoeker dan ook niet verbazen dat aan het getoonde
niets menselijks vreemd is.
Humor, erotiek en overdrijving voeren de boventoon. De spiritualiteit kleedt zich om achter het
kamerscherm.
Opening weekeinde Exile on Main St., 14 & 15 februari 2009:
Opening weekeinde
Zaterdag 14 Februari 17.oo uur
Inleiding op de tentoonstelling door Alexander van Grevenstein
Zondag 15 Februari 14.oo uur
Richard Artschwager, Steve Gianakos, Peter Saul, John Tweddle, Joe Zucker geïnterviewed door
Alexander van Grevenstein
Exile on Main St.
Parallel
5 maart 16 juli 2009
Twintig donderdagavonden op rij is het museum van 20.00 tot 22.30 geopend.
Live in the Living, vijf filmavonden, vijf debatavonden,
vijf programma's met initiatieven uit de omgeving
Actuele informatie: http://www.bonnefanten.nl/nl/agenda
Tijdens het bezoek van de tentoonstelling :
Mediatour
Met teksten in Nederlandse, Engelse en Duitse versies.
Catalogus Exile on Main St.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling is een Engelstalige publicatie verschenen met een
inleiding door Alexander van Grevenstein en een essay van Robert Storr. Een Nederlandse
vertaling is los verkrijgbaar.
Bonnefanten Museum Maastricht