Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2009Z02749 / 2080913720
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, mevrouw Van Bijsterveldt-Vliegenthart, en de ministers van Economische Zaken
en van Financiën over de inhoud van het vak economie. (Ingezonden 17 februari 2009)
1
Wat is uw reactie op het artikel "Leerling moet de crisis kunnen begrijpen"? 1)
2
Deelt u de mening van emeritus hoogleraar Heertje dat "leerlingen straks bijna niets meer
hoeven te weten over macro-economie, de geldscheppende banken en de rol van overheden",
vanwege de eenzijdige nadruk op de marktwerking?
3
Deelt u de mening dat de economische theorieën van Keynes en Schumpeter niet naar de
achtergrond van de examenstof mogen verdwijnen, zeker niet in het licht van de huidige
financieel-economische crisis en de creatieve destructie?
4
Staat u open voor wijzigingen van het examenprogramma indien de pilot daar aanleiding toe
geeft? Zo nee, in hoeverre is de pilot een wassen neus? 2)
5
Wat is het nut van de pilot als de uitgevers reeds nu als voorwaarde stellen dat de inhoud van
de CEVO-syllabus niet meer in de zomer van 2009 kan worden aangepast (op enkele kleine
wijzigingen na)? 3)
6
Bent u bereid het examenprogramma economie vanwege de veranderde economische
omstandigheden te heroverwegen? Zo ja, wilt u de commissie die hiernaar gaat kijken in
overleg met de Kamer samenstellen?
7
Deelt u de mening dat het vak economie evenwichtig en actueel moet zijn (en dus niet
eenzijdig gericht op marktwerking) en dat politici hierover de discussie moeten aangaan als
blijkt dat de inhoud tekortschiet? Zo nee, hoe voorkomt u dat leerlingen substantiële kennis
wordt onthouden?
1) Algemeen Dagblad, 6 februari 2009
2) Brief van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Van
Bijsterveldt-Vliegenthart, d.d. 13 januari 2009, nummer 2009D00787
3) Brief van de heren Heertje en Schöndorff, d.d. 16 januari 2009, nummer 2009D01569