Gemeente Hoorn
Inwoners gematigd positief over welzijnsvoorzieningen
Inwoners van Hoorn zijn gematigd positief over de voorzieningen op het
gebied van zorg- en welzijn. Ze waarderen de voorzieningen gemiddeld
met een 6,1.
Het hoogst scoort de wijk Hoorn- Noord (6,7). Dit blijkt uit een
grootschalig onderzoek dat I & O Research in opdracht van de gemeente
heeft uitgevoerd.
De gemeente wil het aanbod van zorg- en welzijnsactiviteiten zo goed
mogelijk afstemmen met de wensen en behoeften van de inwoners. Daarom
heeft ze I & O Research een grootschalig onderzoek laten doen naar de
welzijns- en zorgvoorzieningen in de wijken. Ruim 7.000 huishoudens in
Hoorn ontvingen een enquête met vragen over hun gebruik van de
voorzieningen en hun behoeften op het gebied van zorg- en welzijn.
Uitkomsten onderzoek
De inwoners van Hoorn waarderen de voorzieningen gemiddeld met een
6,1. Over de wijkcentra oordelen de bezoekers overwegend positief.
Ongeveer tweederde van alle inwoners heeft het afgelopen jaar
tenminste één of meerdere accommodaties bezocht. Opvallend is dat ze
veelal makkelijk een wijkcentrum buiten hun wijk bezoeken voor een
specifiek aanbod. De bereikbaarheid van de bezochte accommodaties is
zelden een probleem. De best bezochte accommodaties zijn: cultureel
centrum de Huesmolen (17 procent van de Hoornse bevolking),
wijkcentrum Kersenboogerd (13 procent) , Manifesto (11 procent),
wijkcentrum Risdam en wijkcentrum Grote Waal (beide 10 procent).
Veel inwoners zijn ontevreden over het aantal activiteiten voor met
name jongeren. In de wijken Nieuwe Steen en Bangert en Oosterpolder
vinden bewoners dat er onvoldoende activiteiten zijn voor ouderen. In
de wijken Venenlaankwartier, Grote Waal, Nieuwe Steen, Zwaag en
Blokker geeft 40 tot 60 procent van de bewoners aan dat er in hun wijk
onvoldoende activiteiten zijn voor gehandicapten. In de wijk Bangert
en Oosterpolder is volgens de bewoners over de gehele linie
onvoldoende aanbod, omdat in deze nieuwe wijk de voorzieningen nog
grotendeels gerealiseerd moeten worden.
Wijksteunpunten
De gemeente wil ondersteuning bieden aan burgers met een zorgvraag
door het realiseren van wijksteunpunten. De uitkomsten van het
onderzoek geven richting aan de invulling van de verschillende
wijksteunpunten. Bij een wijksteunpunt kunnen inwoners terecht voor
informatie, advies en diensten op het gebied van wonen, welzijn en
zorg. Wijksteunpunten hebben ook een signalerings- en preventiefunctie
en kunnen een bijdrage leveren aan de bestrijding van eenzaamheid
onder kwetsbare groepen.
Voor de ontwikkeling van wijksteunpunten en aanvullende activiteiten
op het gebied van zorg en welzijn wil het college prioriteit geven aan
de wijken Blokker en Risdam- Noord. In Blokker is er nog geen
wijkcentrum of cultureel centrum. In Risdam- Noord is er een gebrek
aan voorzieningen voor met name minder mobiele ouderen. Ook wil het
college afstappen van de gedachte om veertien (zo breed) mogelijke
wijksteunpunten te realiseren. B en W willen waar nodig het huidige
aanbod aanpassen naar de behoeften in de wijk en daarbij zoveel
mogelijk gebruik maken van de huidige accommodaties.
Laatste wijziging van deze pagina: 17 februari 2009