Rekenkamercommissie onderzoekt aanbestedingsbeleid
Rekenkamercommissie Triangel heeft in 2008 het aanbestedingsbeleid van
de gemeente Lopik onderzocht. In haar rapport constateert de commissie
dat er geen gemeentelijk inkoopbeleid is vastgesteld, dat het huidige
beleid niet is aangepast aan de actuele richtlijnen en dat de
praktische uitvoering van het aanbestedingsbeleid verbetering behoeft.
Het college van Lopik geeft in zijn reactie op het onderzoeksrapport
aan reeds stappen te ondernemen hieraan invulling te geven.
Het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik heeft
tot doel het inzicht in de uitvoering van het beleid en de eventuele
mogelijkheden ervan te verkennen. Op grond daarvan is nagegaan in
hoeverre bijdragen kunnen worden geleverd aan het vergroten van de
doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het
gevoerde beleid.
Het onderzoek beperkt zich tot de inkoopfunctie van goederen en
diensten en het aanbesteden van werken. Ten aanzien van die
inkoopfunctie gaat het dan om het aspect van doelmatigheid waarbinnen
de bedrijfseconomische verwerving van goederen en diensten resp. het
aanbesteden van werken is verzekerd. Meer specifiek gaat het dan
tevens om de zuinigheid van die verwerving. Of het gewenste effect
wordt bereikt met het omschreven beleid is onderdeel van de toets op
doeltreffendheid.
Vanwege zijn kaderstellende rol dient de raad de hoofdlijnen van het
aanbestedingsbeleid aan te geven als uitkomst van een politieke
discussie. In ieder geval zal het betreffende beleid consistent moeten
zijn met het door de raad vastgestelde programma i.c. de wijze waarop
met het aanbesteden wordt omgegaan. Voorts is het van belang dat de
doelen die ter zake worden gesteld helder en meetbaar zijn
geformuleerd zodat controle achteraf mogelijk is.
Bij de uitvoering gaat het om het concretiseren van het beleid voor
inkoop en aanbesteden in operationele beleidsregels. De criteria voor
het beoordelen van een doelmatige uitvoering hebben betrekking op het
bereiken van een kwalitatief goed resultaat bij een minimale inzet van
middelen.
Op grond van het uitgevoerde onderzoek en de daarin opgenomen
bevindingen trekt de rekenkamercommissie de volgende conclusies:
1. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is aangegeven dat de gemeente
Lopik voornemens is gezamenlijk met andere gemeenten uit de regio
in te kopen en met hen een netwerk op te bouwen met als doel het
realiseren van besparingen door schaalvergroting, de uitwisseling
van kennis en het vormen van een `machtsblok' tegenover
leveranciers met een sterke machtspositie. Deze doelstelling is
tot nu toe niet gerealiseerd.
2. Voor zover de rekenkamercommissie heeft kunnen nagaan is het
huidige beleid niet aangepast aan de nieuwe richtlijnen die in
2005 van kracht zijn geworden. Wel is in de Nota
aanbestedingsbeleid van 27 februari 2007 het onderhands
aanbesteden van civieltechnische werken binnen bepaalde financiële
grenzen aangepast.
3. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is geen overzicht opgenomen
van de wijze waarop en door wie de opdrachtverstrekking wordt
verricht. In de nota zijn geen bepalingen opgenomen die gericht
zijn op het duurzaam inkopen.
4. De praktische uitvoering van het aanbestedingsbeleid behoeft
verbetering omdat niet in alle gevallen helder is of en zo ja hoe
het vigerende beleid leidt tot een adequate bestelling.
5. Het is niet in alle gevallen eenduidig uit de dossiers af te
leiden of steeds op de meest voordelige wijze is ingekocht.
Een exemplaar van het rapport is op te vragen bij het secretariaat van
de rekenkamercommissie (Gabriëlle Dolders, tel 0348 - 55 99 55) of te
downloaden via deze website.
Gemeente Lopik