Vrije Universiteit Amsterdam

PERSBERICHT 9 FEBRUARI 2009

De eerste masteropleidingen voor excellente docenten zijn begonnen `Van vakmanschap naar meesterschap in het voortgezet onderwijs'

Op 5 februari zijn de eerste opleidingsgroepen van de nieuwe Masters in Educatie van start gegaan. Twintig gemotiveerde VO-docenten beten het spits af van de tweejarige postinitiële masterprogramma's van Educatief Meesterschap Amsterdam. Hun missie: nog betere docenten worden en een impuls geven aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs.

De aftrap vond plaats in een bosrijke omgeving, een ideale locatie voor een combinatie van reflectie en samenwerken. Prof. dr. Jos Beishuizen (VU) gaf het eerste college over leergemeenschappen in het voortgezet onderwijs. Theoretische inzichten hoe je een leergemeenschap vorm geeft, combineerde hij met de schoolpraktijk van een school in Amsterdam, waar leerlingen, studenten en docenten uit het voortgezet en universitair onderwijs samen onderzoek doen naar een bepaald thema. Onderzoek is een belangrijk onderdeel van de masteropleidingen. Een deelnemer: "Ik kwam hier met een duidelijk omlijnd beeld van wat ik zou willen onderzoeken. Maar nu weet ik dat ik keuzes moet maken en die moet verantwoorden".

Unieke samenwerking voortgezet en hoger onderwijs
De nieuwe Masters in Educatie zijn het gevolg van een unieke samenwerking tussen 35 schoolbesturen, de VO-raad en het hoger onderwijs om de professionalisering van leraren te vergroten. Met de oprichting van het Nederlands Instituut voor Masters in Educatie (NiME) spelen zij in op de veranderingen in het onderwijs en de behoefte aan excellente leraren. Educatief Meesterschap Amsterdam (een samenwerkingsverband van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en het Centrum voor Nascholing Amsterdam) heeft in opdracht van het NiME twee masterprogramma's ontwikkeld: Academisch Meesterschap en Professioneel Meesterschap.

Professionele ontwikkeling én schoolontwikkeling
Programmamanager Alle van Steenis van het Centrum voor Nascholing Amsterdam: "Veel hoogopgeleide leraren verlaten nu na enige tijd het onderwijs omdat ze te weinig kansen krijgen voor professionele ontwikkeling. Die kansen zijn er nu wel in de vorm van de nieuwe masterprogramma's. Docenten reageren erg enthousiast op deze scholing. De masters, die twee jaar duren met een gemiddelde studielast van 20 uur per week, zijn een behoorlijke investering voor de docenten en de scholen. Daarom zijn we zo blij dat de schoolbesturen zelf het initiatief genomen hebben. Leraren voelen zich erg gewaardeerd als zij door hun directeur worden gevraagd om aan de master deel te nemen. Zij ervaren het als een stimulans om daadwerkelijk veranderingen in hun school teweeg te brengen."

De masters van Educatief Meesterschap Amsterdam bieden vakdidactische, onderwijskundige en pedagogische verdieping met nadruk op onderzoek en ontwikkeling. Docenten krijgen instrumenten aangereikt om hun vak, hun school en het onderwijs op een hoger plan te brengen. De programma's worden samengesteld vanuit de leervragen van de deelnemers en hebben de eigen school als leeromgeving. Vooraanstaande hoogleraren, lectoren en andere onderwijsexperts uit de vier instellingen verzorgen de bijeenkomsten. In september start een tweede tranche, waarvoor de inschrijving reeds is geopend.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _