17-02-2009
Meer geld uitgegeven aan nieuwe fietsen in 2008
Vorig jaar werd in Nederland 905.135.000,- omgezet aan nieuwe fietsen.
Dat is 7 procent meer dan in 2007. Met dank aan de niet aflatende
opmars van de e-bike steeg de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets
met 14 procent naar 688,-.
Met name voor de vakhandel, de gespecialiseerde fietszaken, was 2008
een heel goed jaar. Die vakhandel heeft ruim 80 procent van de markt
in handen (1,06 miljoen nieuwe fietsen), en zag zijn markt zowel in
aantallen (+2 procent) als in omzet (+12 procent) stijgen. De totale
markt, dus inclusief overige verkooppunten, zoals bouwmarkten, gaf
eveneens een omzetstijging te zien: + 7 procent. In aantalen liep de
totale markt iets terug: -6 procent. Deze daling is dus geheel op het
conto te schrijven van de zogenoemde branchevreemde verkoopkanalen.
Dat de totale fietsomzet stevig groeide bij een iets dalende markt qua
aantallen heeft alles te maken met de opmars van de e-bike, die
gemiddeld een hogere aanschafprijs heeft dan de doorsnee fiets. De
fiets met elektrische trapondersteuning noteerde een plus van 51
procent. Er werden er in 2008 134.000 van verkocht, tegen 89.000 een
jaar eerder.
Van de economische crisis is vooralsnog weinig te merken in de
fietsvakhandel. Maurice Manders, manager BOVAG Tweewielerbedrijven:
Het vierde kwartaal van 2008, toen de crisis in andere sectoren
merkbaar werd, gaf in onze branche gelukkig helemaal geen dip te zien.
En de verkoop van de e-bike blijft maar stijgen. Onze voorspelling dat
we met de e-bike ook nieuwe doelgroepen als forensen en scholieren
zouden aanspreken, wordt realiteit. En de groei is er wat dat betreft
nog zeker niet uit. Sterker, met die nieuwe doelgroepen staan we nog
maar aan het begin. Mocht de politiek straks besluiten om de
bedrijfsfietsregeling te verruimen zodat ook de e-bike in beeld komt,
dan is het niet ondenkbaar dat we dit jaar vergelijkbare
e-bike-groeicijfers kunnen noteren. Voor de markt als geheel verwacht
BOVAG een stabilisering van de verkoop. Als het economisch minder
gaat, zal men vaker de fiets pakken, onder meer voor woon-werkverkeer.
En de 55-plusser zal, als traditionele doelgroep, voorlopig nog wel
even doorgaan met het aanschaffen van e-bikes.
Het stemt Manders tevreden dat de consument in steeds grotere getale
kiest voor de vakhandel, die dus zowel in aantallen als in omzet winst
pakte in 2008. Mensen vinden het kennelijk toch belangrijk dat ze voor
service terug kunnen vallen op de specialist. Zeker met een
gecompliceerd product als de e-bike is dat belangrijk. Een winkel met
een vakman in de werkplaats geeft dan extra vertrouwen.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 17-02-2009
BOVAG