Uitkomsten eerste peiling Enkhuizer Stadspanel
Ruim 350 inwoners van de gemeente Enkhuizen hebben in januari 2009 op
verzoek van het gemeentebestuur hun mening gegeven over de Stadvisie
2030 en de dienstverlening van de gemeente. Deze peiling heeft
plaatsgevonden door middel van een online enquête. Verreweg het
grootste deel van deze mensen wil graag in een later stadium opnieuw
geraadpleegd worden over actuele kwesties en heeft zich opgegeven als
lid van het Enkhuizer Stadspanel.
Het college van Burgemeester en Wethouders is blij dat de inwoners hun
mening hebben gegeven via het Stadspanel. De uitkomsten van het panel
worden gebruikt om het beleid verder uit te werken. Zo hebben de
inwoners kunnen zeggen welke toekomstbeelden hen het meest aanspreken
en wat zij van de gemeentelijke dienstverlening verwachten. Het
college wil graag naar hun mening luisteren.
De uitkomsten van de peiling in het kader van de stadsvisie worden
samengevoegd met de andere uitkomsten van de inspraak en verwerkt tot
een compositiescenario.
Over de Dienstverlening werd het volgende gezegd:
De website van de gemeente is over het algemeen goed bekend onder de
bevolking. Men maakt hier vooral gebruik van bij het vinden van
(gemeentelijke) informatie. Het gebruiken van het digitale loket komt
daarentegen minder vaak voor: iets meer dan 10% heeft dit wel eens
gedaan. Het overgrote deel is echter wel geïnteresseerd in digitale
dienstverlening, en vrijwel iedereen vindt het een goed middel.
Het functioneren van het digitale loket wordt goed beoordeeld door de
deelnemers van het stadspanel. Toch zijn in het onderzoek een aantal
opmerkingen gemaakt die reden geven om nog eens kritisch te kijken
naar de structuur en de lay-out van de website.
Ruim de helft van de ondervraagden is van mening dat een verruiming
van de openingstijden van de balie burgerzaken op het stadskantoor
wenselijk is. De vrijdag- en woensdagmiddag worden relatief vaak
geopperd, waarschijnlijk omdat sommige mensen op vrijdag (eerder) vrij
zijn en parttimers die woensdagmiddag niet werken.
Het college is ook blij met deze uitkomsten. Het levert goede tips op
voor het verder verbeteren en beter bekendmaken van de
dienstverlening. Het college blijft natuurlijk wel rekening houden met
de groep inwoners die liever niet via internet zaken wil doen met de
gemeente. Ook zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om de
openingstijden te verruimen.
U kunt de uitkomsten van deze peiling inzien door op
de link Rapportage eerste peiling- onderdeel Stadsvisie download of
Rapportage eerste peiling- onderdeel Dienstverlening download te
klikken.
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl
Gemeente Enkhuizen