Stationsproject Roeselare uit de startblokken
10/02/2009
Het stationsproject Roeselare gaat van start. In het voorjaar 2009
starten de eerste werkzaamheden voor de vernieuwing van de
stationsomgeving van Roeselare. In 2012 zullen het station en zijn
omgeving meer klasse uitstralen. Het stationsproject Roeselare is een
samenwerking tussen de stad Roeselare, NMBS-Holding, Infrabel (de
infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet) en De Lijn.
Eurostation is verantwoordelijk voor de technische studies, de
architectuur en de opvolging van de bouwwerkzaamheden van het
stationsproject.
Het ingrijpend vernieuwde station wordt meer dan nu een knooppunt voor
openbaar vervoer in een voetgangersgebied. Het wordt tevens de
centrale ontmoetingplaats die twee stadsdelen verbindt. Aan de
zuidkant van het station komt een groot verkeersluw plein waar
voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voorrang krijgen. Aan de
noordkant gebeurt de verkeersafwikkeling voor het autoverkeer en is er
een tweede groen plein gepland. Hier komt ook een nieuwe ondergrondse
parkeergarage. Aan de oostkant bouwt De Lijn een klantvriendelijk
busstation.
In november 2007 werd het eerste ontwerp van de vernieuwde
stationsomgeving voorgesteld. Ondertussen werd het ontwerp in het
kader van het stadsvernieuwingsproject bijgestuurd zodat het geheel
nog harmonieuzer oogt en kwalitatief beter is.
Doorkijkstation
Het stationsgebouw en de stationsinfrastructuur worden grondig
gemoderniseerd. Het gebouw krijgt een doorzichtige stationshal met aan
de kant van het stadscentrum handelszaken. Op de verdieping komen
kantoren voor de NMBS-Groep.
De doorzichtige architectuur zorgt voor sociale controle en draagt bij
tot het veiligheidsgevoel. De loketten en alle andere stationsfuncties
worden ondergebracht centraal in de doorkijkhal.
Het nieuwe stationsgebouw wordt een lange, luchtige en doorzichtige
rechthoek met uitzicht op alle hoeken van het Stationsplein. Een deel
van de stationsoverkapping steunt op het plein waardoor de ingang van
het station extra wordt benadrukt. Ter hoogte van de nieuwe liften en
trappen komt een centrale dwarse gang doorheen de stationshal.
Hierdoor is er zowel een fysieke als visuele verbinding tussen het
verlengde van het Stationsplein en het busstation.
Tijdens de bouw van het nieuwe stationsgebouw blijft het huidige in
gebruik.
Comfortabel onthaal
Infrabel en NMBS-Holding hechten een groot belang aan een vlot en
comfortabel reizigersonthaal. Zo verhoogt infrastructuurbeheerder
Infrabel de perrons en installeert er naast trappen en roltrappen ook
glazen liften. Op de perrons komen nieuwe schuilhuisjes,
bewegwijzering, bevloering en blindengeleide tegels.
Toegangspoort tot de stad
Het station wordt een toegangspoort tot de stad waar het aangenaam
vertoeven is. Het zal een motor zijn voor de ontwikkeling van de
stationsbuurt én een ontmoetingsplaats op zich in de stad, waar de
stadsdelen in elkaar vloeien. Zo wordt het station geen eiland in,
maar een deel van het stadsweefsel.
Het station wordt de verbinding tussen twee delen van de stad. Het
vormt geen eindpunt meer van de winkelstraat, maar gaat er integraal
deel van uitmaken. De nieuwe doorkijkhal wordt georiënteerd naar de
winkelas Ooststraat-Ardooiesesteenweg. Ook de doorgangen onder het
spoorviaduct worden verbreed. Hierdoor wordt de relatie tussen beide
stadsdelen nog opener. Het station heeft niet langer een voor- en
achterkant, maar wordt het centrale middelpunt, het kloppend hart van
een volledig nieuw plein tussen beide stadsdelen.
De mogelijke projectontwikkelingen op onder meer de vrijkomende
terreinen van de NMBS-Holding zullen resulteren in stationsverdichting
en staan garant voor een goede mix van reizen, wonen, werken en
winkelen.
Meer ademruimte
De bebouwing rond het station wordt meer geconcentreerd. Er komt meer
ruimte voor pleinen rondom het stationsgebouw en de gebouwen in de
omgeving zullen een eenheid vormen met de torens aan de kop van de
vaart.
Het Stationsplein zal bestaan uit twee grote, aangename pleinen met
elk een eigen karakter. Het plein aan de kant van de Ooststraat wordt
een golvend plein met plaats voor terrassen en voldoende wandelruimte.
Het plein aan de kant van de Sint-Amandsstraat wordt aangelegd met
veel groen. Voor de aanleg wordt er een wedstrijd uitgeschreven.
Boven het busstation wordt niet gebouwd zodat de wijk Krottegem ruimer
kan ademen.
Een veilige stationsomgeving
In de stationsomgeving van Roeselare wordt de verkeerssituatie grondig
aangepakt. Het openbaar vervoer wordt van het andere verkeer
gescheiden. Iedereen zal het station via een veilige route kunnen
bereiken, om vervolgens vlot van het ene op het andere vervoermiddel
te kunnen overstappen.
Het Stationsplein wordt verkeersvrij. De zoenzone komt in de
Sint-Amandsstraat, in het gedeelte onder het viaduct tot aan de
Stationsdreef, aan weerskanten van de straat.
Parkeergarage
De NMBS-Holding bouwt een ondergrondse parkeergarage met plaats voor
668 autos. De parking zal bereikbaar zijn via twee in- en uitgangen:
de ene op niveau -2 in de Jules Lagaelaan, de andere op niveau 0 op de
goederenkoer. De parking zal via liften toegankelijk zijn vanuit het
stationsgebouw en de perrons.
Onder het Stationsplein komen 2 verdiepingen (-1 en -2) en onder de
goederenkoer 3 verdiepingen (-2, -1 en 0). Het zal een overzichtelijke
ruimte zijn die wordt aangelegd onder het woningblok op de hoek
Ardooisesteenweg-Beversesteenweg (die wordt afgebroken), onder de
huidige kleine stationsparking en die doorloopt onder de
Sint-Amandsstraat tot op de goederenkoer.
Tijdens de werkzaamheden voorziet NMBS-Holding in een tijdelijke
parking.
Fietsen
Er worden twee fietsenstallingen gebouwd: bij het busstation en onder
het viaduct kant Ooststraat. De fietsenstallingen zullen vlot
bereikbaar zijn. Ter hoogte van de goederenkoer kunnen de fietsers via
een nieuwe fietstunnel veilig de stad in. Langs de spoorweg wordt er
een fietspad aangelegd dat aansluit op het provinciaal
fietsroutenetwerk.
Het laatste stuk van de Jules Lagaelaan zal in de toekomst enkel nog
dienst doen als de in- en uitrit van de parking en als vrije busbaan.
Dat is belangrijk met het oog op de heroriëntatie van de kleine ring
in de richting van de Mandellaan.
Wegwerkzaamheden
De rotonde in de Sint-Amandsstraat wordt een kruispunt met
verkeerslichten. Dat past beter in het stadscentrum en is veiliger
voor de fietsers. De Sint-Amandsstraat wordt een gewone straat met
twee rijvakken.
Aan de Beversesteenweg komt een rotonde en de Gasstraat wordt
heringericht met oog voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en
parkeermogelijkheden. De Jules Lagaelaan wordt een doorlopende tunnel
die uitkomt in de ondergrondse parking.
Klantvriendelijk busstation
Op de hoek van de Ardooisesteenweg en de Beversesteenweg bouwt De Lijn
een klantvriendelijk busstation met acht perrons. Het busstation wordt
via een looproute verbonden met de stationshal. Door het
niveauverschil zal het nieuwe busstation goed zichtbaar zijn vanuit de
stationshal en van de perrons. De Lijnwinkel komt op de gelijkvloerse
verdieping van de nieuwe ontwikkeling op de huidige kleine
stationsparking.
De zone aan de huidige pendelparking wordt ingericht als voorlopig
busstation vanaf dat de bouw van de ondergrondse parking van start
gaat. Op dat moment kunnen de bussen niet meer onder het viaduct naar
de Jules Lagaelaan. Er komt ook een voorlopige Lijnwinkel.
Tijdschema
Voorjaar 2009
- bouw liften in station
- wegwerkzaamheden
- sloop woningblok op hoek Ardooisesteenweg-Beversesteenweg
Najaar 2009
- verhoging van perrons
- bouw nieuwe (rol)trappen
Voorjaar 2010
- 1^ste fase ondergrondse parkeergarage
- bouw van fietstunnel onder spoorweg
Najaar 2010
- verbouwing stationsgebouw (1^ste fase)
- verplaatsing van fietsenstalling
Najaar 2011
- verbouwing stationsgebouw (2^de fase)
- voltooiing ondergrondse parkeergarage (2^de fase)
- bouw fietsenstallingen
- bouw busstation
Voorjaar 2012
- aanleg stationsplein
- voltooiing wegwerkzaamheden
Investeringen
De stad Roeselare, de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn investeren
samen 36,6 miljoen euro. Daarvan neemt de NMBS-Groep 26,4 miljoen euro
voor haar rekening
NMBS-Holding investeert 21,3 miljoen euro in het vernieuwde
stationsgebouw, de ondergrondse parkeergarage en de fietsenstalling
bij het busstation.
Infrabel investeert 5,1 miljoen euro in de verhoogde perrons, de
nieuwe liften, trappen en roltrappen.
De stad Roeselare investeert 8 miljoen euro in de pleinaanleg, de
fietsenstalling onder het viaduct kant Ooststraat, wegwerkzaamheden en
de fietstunnel.
De Lijn investeert 2,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw
busstation met Lijnwinkel.
NMBS