Nationale Search Engine Monitor: zoekmachines worden vergeten!
17/02/2009 12:15
Checkit BV
Nijmegen, 17 februari 2009 - Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RMI de meest opvallende resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die in december 2008 werd uitgevoerd onder 1049 respondenten. De belangrijkste conclusie: Google is zo populair dat andere zoekmachines worden vergeten!
Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in februari 2008 werd uitgevoerd.
Geholpen bekendheid
Google 99 (=0)
ilse 76 (-7)
Yahoo! 67 (-4)
Lycos 55 (-5)
Altavista 51 (-4)
Weleens gebruikt
Google 97 (+2)
ilse 7 (-2)
Yahoo! 8 (+4)
Lycos 2 (+1)
Altavista 2 (-4)
Meest gebruikt
Google 95 (+2)
ilse 1 (=0)
Yahoo! 0 (=0)
Lycos 0 (=0)
Altavista 0 (-2)
Het meest opvallende resultaat van deze Nationale Search Engine Monitor is de daling van de bekendheid van een groot aantal zoekmachines, uitgezonderd Google. Vrijwel alle zoekmachines die in het onderzoek werden voorgelegd aan de respondenten werden minder herkend dan in voorgaande edities.
Dit resultaat onderstreept de enorm sterke positie van Google in Nederland. De bekendheid en het gebruik van Google onder de Nederlanders blijft onverminderd hoog. Wie kan er nog tegen deze zoekreus op? Wellicht dat de hernieuwde overnamegesprekken tussen Microsoft en Yahoo! tegenwicht kunnen gaan bieden. Een overname van Yahoo! door Microsoft zou betekenen dat veel kennis op het gebied van Search, innovatie en technologie samenkomt. Op dit moment worden de twee zoekmachines die deze giganten in de markt hebben gezet, Live.nl en Yahoo!, door slechts een klein gedeelte van de Nederlanders gebruikt. Wel is Yahoo! bekend onder 67% van de respondenten. Live.nl wordt door 29% herkend. Het samengaan van deze zoekmachines zou de online zoekmarkt op zijn kop kunnen zetten!
Ook de Nederlandse zoekmachines verliezen terrein in bekendheid en gebruik. Zo was Vinden.nl in februari 2008 nog de grootste stijger in bekendheid met +14%, nu is Vinden.nl de grootste daler met -11%. Met een bekendheid van 38% is Vinden.nl dan ook niet meer terug te vinden in de top vijf. Ook ilse heeft geen vooruitgang kunnen boeken het afgelopen half jaar; zowel de bekendheid als het gebruik van ilse heeft een dieptepunt bereikt. Sinds de eerste Nationale Search Engine Monitor in 2002 zijn deze nog niet zo laag geweest. Hoewel ilse met 1% de tweede meest gebruikte Nederlandse zoekmachine is, daalden zowel het incidentele gebruik (-2%) als de bekendheid (-7%).
Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de veertiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1049 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.
Over Checkit
Checkit is het in 1999 opgerichte full service Search Engine Mediabureau dat met u meedenkt. Checkit behoort samen met iProspect Nederland, onderdeel van het grootste Search bureau ter wereld, tot het digitale netwerk Isobar. Checkit focust zich volledig op Search Engine Marketing en dit is een bewuste keuze. Door onze focus zijn wij de absolute expert op ons vakgebied. Om voorop te blijven lopen doen we regelmatig onderzoek waaronder de Top 100 online vindbaarheid en de Nationale Search Engine Monitor. Kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html.
Over RMI
RMI is een marktonderzoekbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RMI op http://www.rminteractive.nl.
http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html