Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid van supermarkten
17 februari 2009
Amsterdam, Nederland -- Alle grote supermarkten in Nederland hebben
een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste
verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek
van Greenpeace, dat vandaag (dinsdag) openbaar wordt. Alle
supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing
bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest
kwetsbare vissoorten(1) is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf.
"Supermarkten zijn medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van het
leven in de oceanen. Als zij bedreigde en schadelijk gevangen vis niet
langer verkopen, krijgt het zeeleven kans te herstellen. Dan kan de
consument met een gerust hart in de supermarkt vis kopen", aldus Femke
Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace. Em-TE, Golff en Deen
blijven de koplopers in de ranglijst die Greenpeace maakt van de
achttien grootste supermarktketens van Nederland. Aldi, Troefmarkt,
Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben de grootste
verbeteringen in het visinkoopbeleid doorgevoerd.
Overbevissing is een bedreiging voor meer en meer vissoorten. Als
supermarkten bij hun inkoop geen rekening houden met de slechte staat
van de visbestanden, blijft er voor onze kinderen geen vis meer over.
Daarnaast zijn sommige vangstmethoden zeer verspillend en schadelijk
voor het leven in de zee.
Medewerkers van Greenpeace zien in de supermarkten de eerste
verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment. Steeds meer
blikken en filets worden vervangen door tonijn en kabeljauw afkomstig
van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten
doen supermarkten nog te weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met
de verkoop van de zeer bedreigde paling. In veel supermarkten liggen
nog wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo van deze garnalen
wordt wel tien kilo ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde
schildpadden en zeepaardjes. Albert Heijn en C1000 blijven als enige
de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf verkopen, Albert Heijn
daarnaast ook de overbeviste roodbaars. "Het is voor de consument nog
steeds goed oppassen, want goede en foute vis ligt nog door elkaar in
de schappen," aldus Femke Nagel.
Deze ranglijst is een vervolg op de campagne die in september 2007
startte. Het onderzoek bekijkt het assortiment, de inkoopvoorwaarden,
de traceerbaarheid van vis, etikettering en transparantie naar de
consument. Terwijl in april 2008 nog meer dan de helft van de
supermarkten te weinig deden (rood scoorden), concludeert Greenpeace
nu dat de hele sector op de goede weg is (oranje). Nog geen enkele
supermarkt heeft echter het inkoopbeleid en het assortiment al
helemaal op orde. Maar als de supermarkten de huidige verbeteringen
het komende jaar doorzetten verschijnen mogelijk volgend jaar al de
eerste supermarkten in groen.
Contact informatie
---
Zie voor meer informatie onze website www.maakschoonschap.nl. Voor
overige vragen of beeldmateriaal:
Laura Westendorp, persvoorlichting Greenpeace Nederland, 06-25031013
Femke Nagel, campagneleider Oceanen Greenpeace Nederland 06-212
76860
(1) Kwetsbare vissoorten kunnen heel oud worden, groeien langzaam en
planten zich niet snel voort. Deze soorten zijn extra kwetsbaar voor
overbevissing en kunnen hier ook moeilijker van herstellen. De Rode
lijst van bedreigde soorten van IUCN bevat onder andere paling,
heilbot en roodbaars.
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die
wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland
gesteund door circa 550.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen
klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De
organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke
biodiversiteit op land en in zee.
Greenpeace