Greenpeace

Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid van supermarkten

17 februari 2009

Amsterdam, Nederland -- Alle grote supermarkten in Nederland hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, dat vandaag (dinsdag) openbaar wordt. Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten(1) is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf.

"Supermarkten zijn medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van het leven in de oceanen. Als zij bedreigde en schadelijk gevangen vis niet langer verkopen, krijgt het zeeleven kans te herstellen. Dan kan de consument met een gerust hart in de supermarkt vis kopen", aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace. Em-TE, Golff en Deen blijven de koplopers in de ranglijst die Greenpeace maakt van de achttien grootste supermarktketens van Nederland. Aldi, Troefmarkt, Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben de grootste verbeteringen in het visinkoopbeleid doorgevoerd.

Overbevissing is een bedreiging voor meer en meer vissoorten. Als supermarkten bij hun inkoop geen rekening houden met de slechte staat van de visbestanden, blijft er voor onze kinderen geen vis meer over. Daarnaast zijn sommige vangstmethoden zeer verspillend en schadelijk voor het leven in de zee.

Medewerkers van Greenpeace zien in de supermarkten de eerste verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment. Steeds meer blikken en filets worden vervangen door tonijn en kabeljauw afkomstig van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten doen supermarkten nog te weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met de verkoop van de zeer bedreigde paling. In veel supermarkten liggen nog wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo van deze garnalen wordt wel tien kilo ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde schildpadden en zeepaardjes. Albert Heijn en C1000 blijven als enige de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf verkopen, Albert Heijn daarnaast ook de overbeviste roodbaars. "Het is voor de consument nog steeds goed oppassen, want goede en foute vis ligt nog door elkaar in de schappen," aldus Femke Nagel.

Deze ranglijst is een vervolg op de campagne die in september 2007 startte. Het onderzoek bekijkt het assortiment, de inkoopvoorwaarden, de traceerbaarheid van vis, etikettering en transparantie naar de consument. Terwijl in april 2008 nog meer dan de helft van de supermarkten te weinig deden (rood scoorden), concludeert Greenpeace nu dat de hele sector op de goede weg is (oranje). Nog geen enkele supermarkt heeft echter het inkoopbeleid en het assortiment al helemaal op orde. Maar als de supermarkten de huidige verbeteringen het komende jaar doorzetten verschijnen mogelijk volgend jaar al de eerste supermarkten in groen.

Contact informatie


---

Zie voor meer informatie onze website www.maakschoonschap.nl. Voor overige vragen of beeldmateriaal: Laura Westendorp, persvoorlichting Greenpeace Nederland, 06-25031013 Femke Nagel, campagneleider Oceanen Greenpeace Nederland 06-212 76860

(1) Kwetsbare vissoorten kunnen heel oud worden, groeien langzaam en planten zich niet snel voort. Deze soorten zijn extra kwetsbaar voor overbevissing en kunnen hier ook moeilijker van herstellen. De Rode lijst van bedreigde soorten van IUCN bevat onder andere paling, heilbot en roodbaars. Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland gesteund door circa 550.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke biodiversiteit op land en in zee.