Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
16 februari 2009 JOZ/ 98710 22 januari 2009 2009Z01011/2080910450
Onderwerp
Geen passende onderwijsplek
Hierbij stuur ik u het antwoord op de vragen van de leden Biskop en Ferrier (beide CDA) over het
bericht dat er voor een 8-jarige jongen al maanden geen passende onderwijsplek beschikbaar is. De
vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z2080910450.
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Sharon A.M. Dijksma
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl
blad 2/3
2009Z01011 / 2080910450
Antwoorden op de vragen van de leden Biskop en Ferrier (beiden CDA) over het bericht dat er voor een
8-jarige jongen al maanden geen passende onderwijsplek beschikbaar is. (Ingezonden 22 januari 2009)
1
Bent u bekend met het artikel `Er is nog geen school voor 8-jarige Onur'? 1)
Ja, ik heb het artikel gelezen en betreur de gang van zaken. Zoals u weet, is mijn inzet ervoor te zorgen
dat alle leerlingen onderwijs volgen en geen kinderen thuis zitten. Dat geldt ook voor Onur. Met de
school is dan ook contact opgenomen en ook zijn onderwijsconsulenten ingeschakeld. Gezocht wordt
naar een passende onderwijsplek voor Onur. De school heeft verschillende mogelijkheden voorgesteld.
De moeder van Onur heeft deze in beraad.
2
Kloppen de door Ingrado (Vereniging van leerplichtambtenaren en RMC-medewerkers) in het artikel
genoemde aantallen van verzuimende kinderen? Zo ja, hoe lang zijn deze cijfers al bekend? Zo nee, wat
zijn dan de bij u bekende aantallen?
Ingrado heeft vorig jaar een inventarisatie uitgevoerd naar het aantal thuiszitters. Op basis van de
opgave van 90 gemeenten schat Ingrado dat er op jaarbasis 2000 tot 3100 nieuwe thuiszitters zijn. Dit
komt overeen met de aantallen die in het artikel worden genoemd. Over de resultaten van de
inventarisatie heb ik de Tweede Kamer in mijn brief van 24 november jl. over Passend onderwijs
geïnformeerd.
3
Op welke wijze zijn de thuiszittende leerlingen verdeeld over de onderwijssectoren?
In totaal zijn de gegevens over 852 aangeleverde thuiszitters nader geanalyseerd. Hieruit is naar voren
gekomen dat 10% van de thuiszitters de basisschoolleeftijd hadden en dat 90% 13 jaar of ouder was
(50% is 16 of 17 jaar).
4
Kunt u aangeven wat de voornaamste redenen zijn waardoor leerlingen thuiszitten?
Bij veel leerlingen die thuiszitten is sprake van gedragsproblematiek en/ of psychische/psychiatrische
problemen. Verder blijkt uit de gegevens die zijn aangeleverd door de gemeenten dat zelden sprake is
van één reden.
5
Welke maatregelen zijn door het ministerie getroffen om deze problematiek aan te pakken en waarom
heeft dat tot nu toe nog geen resultaat gehad? Welke stappen bent u voornemens om te gaan zetten om
de genoemde problematiek aan te pakken?
blad 3/3
In het Algemeen overleg Passend onderwijs op 4 december jl. heb ik gezegd dat de resultaten van de
inventarisatie van Ingrado de noodzaak om tot een sluitende aanpak te komen bevestigen. Ook het
verhaal van Onur bevestigt het belang van een sluitende aanpak. Inzet van Passend onderwijs is
kwalitatief goed onderwijs voor alle leerlingen. Dus geen thuiszitters. Om dat te realiseren krijgen de
schoolbesturen de verantwoordelijkheid om voor alle leerlingen die worden aangemeld of staan
ingeschreven, een passend onderwijszorgaanbod te bieden. Dat kan op de eigen school zijn, maar ook
(deels) op een andere school. Om ervoor te zorgen dat voor alle leerlingen een passend aanbod kan
worden ontwikkeld, gaan de schoolbesturen verenigd in de samenwerkingsverbanden voor weer samen
naar school, voor voortgezet onderwijs en de regionale expertisecentra voor cluster 3 en 4
samenwerken in een regionaal netwerk.
Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek is afgesproken om het onderzoek te herhalen.
Verder worden de mogelijkheden onderzocht om het onderwerp `thuiszitters' standaard op te nemen in
de gemeentelijke jaarverslagen. Om leerlingen die thuiszitten terug te geleiden naar onderwijs wordt
door de WEC-raad het project Herstart uitgevoerd. Binnen dit project worden thuiszitters in 13 tot 16
weken via een gestructureerd programma teruggeleid naar onderwijs. Ook kunnen ouders van
geïndiceerde leerlingen die thuiszitten een beroep doen op de onderwijsconsulenten. Zij adviseren over
en bemiddelen bij de concrete plaatsing van de leerling.
1) Trouw, 17 januari 2009