Eerste Kamer debatteert over onderwijs
13 februari 2009
Op 17 februari 2009 voert de Eerste Kamer een beleidsdebat met alle
bewindslieden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over "Sturing en botsende beleidsdoelstellingen in het primair,
voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs" (31.700 VIII).
De Eerste Kamer beperkt zich bij deze gelegenheid tot het domein van
het primaire, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. In dit kader
worden in het bijzonder de volgende beleidsthema's aan de orde
gesteld:
* 1.
Spanning tussen participatie (bijvoorbeeld tot uitdrukking komend
in doorlopende leerlijnen, aanmoediging van stapelen) en kwaliteit
(hogere eisen aan taal- en rekenonderwijs, eindexamens,
mbo-examinering). De commissie wil hierbij ook het fenomeen
schooluitval betrekken.
* 2.
Spanning tussen het streven naar opwaardering van het ambt van
leraar (hoger gekwalificeerde leraren) en het dreigende
lerarentekort.
* 3.
Spanning tussen autonomie van scholen en de maatschappelijke
opdracht van het onderwijs, bijvoorbeeld in de discussie over het
kunnen sluiten van zeer zwakke scholen, maar ook in het licht van
de verwachtingen ten aanzien van scholen in het kader van
flankerend beleid o.a. op het gebied van mediawijsheid, integratie
en de diverse 'canons'.
* 4.
Spanning tussen de positie van de schoolbesturen enerzijds en
medezeggenschap, scholieren, leraren (de professional centraal) en
ouders anderzijds (high trust of organisatie van tegenmacht
bijvoorbeeld in de discussie over handhaving van de normen voor
onderwijstijd). Hierbij wil de commissie ook de functies en
disfuncties van schaalvergroting en "managementcultuur" betrekken.
De sprekers tijdens dit beleidsdebat zijn de senatoren Hermans (VVD),
Dölle (CDA), Ten Horn (SP), Linthorst (PvdA), Thissen (GroenLinks) en
De Boer (ChristenUnie).
Eerste Kamer der Staten Generaal