Budget fitnessbranche groeit 103 pocent sinds 2006


LEIDERDORP, 20090216 -- De fitnessbranche ondergaat veel veranderingen. Het aantal centra van budget fitnessketens is namelijk de afgelopen twee jaar explosief met 103% gestegen, terwijl het aantal vestigingen van reguliere fitnessketens met "maar" 10% is gestegen. Met oog op de kredietcrisis verwachten wij in de toekomst een stijging in zowel de vraag naar, als het aanbod in de budget fitnessketens. Dit blijkt uit onderzoek naar de fitnessbranche, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiderdorp.

25% van de ketenvestigingen is een budget fitnesscentrum
De budget fitnessketens zijn sinds 2006 pas echt aan het opkomen, maar toch is er reeds sprake van een zeer snelle groei. In twee jaar tijd is het aantal centra van de vijf grootste budget fitnessketens met ruim 100% gegroeid, van 32 in 2006 tot 65 vestigingen in 2008. Van alle 1.670 fitnesscentra in Nederland, behoort circa 15% (250 centra) tot een fitnessketen. Een kwart hiervan behoort tot de budget fitnessketens.

Grotere efficiëntie binnen het budget fitnesscentrum
Hoewel een centrum van een budget fitnessketen gemiddeld kleiner is dan die van een reguliere fitnessketen, worden de vierkante meters wel efficiënter gebruikt. Dit blijkt uit gegevens van het EFAA. Gemiddeld telt een centrum van een budget fitnessketen twee leden per vierkante meter per centrum, ten opzichte van één lid per vierkante meter per centrum van een reguliere fitnessketen. De gemiddelde abonnementsprijs ligt in een budgetcentrum tussen de ¤ 10,= en ¤ 20,= per maand. In de overige centra ligt deze prijs gemiddeld rond de ¤ 44,= per maand.

Wii Fit een bedreiging?
Thuis wordt er ook al volop bewogen. De Wii Fit is in ons land inmiddels al 160.000 keer verkocht. Het aantal verkochte Nintendo Wii's ligt op dit moment zo rond de 600.000. Enorme aantallen, wat mogelijk een bedreiging voor de fitnesscentra kan zijn. Hoewel de Wii Fit volgens Nintendo niet gezien moet worden als concurrent van fitnesscentra, maar juist als stimulans om meer te bewegen in fitnesscentra, kan de Wii Fit door de kredietcrisis zorgen voor minder bezoeken aan fitnesscentra.

Fitness populair in Nederland
Naar gegevens van `De fitnessbranche in beeld - 2008' van het W.J.H Mulier Instituut blijkt dat de totale fitnessbranche in Nederland fors aan het groeien is. Het aantal fitnesscentra is vanaf 2003 met 46% toegenomen van 1.146 naar 1.670 in 2008. Ten opzichte van tien jaar geleden is het aantal zelfs met 65% toegenomen. Dit komt neer op een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,8%. Ons land telt gemiddeld tien fitnesscentra per 100.000 inwoners.
Circa 22% (ruim 3 miljoen mensen) van de Nederlandse bevolking tussen 6 en 79 jaar heeft in 2007 zowel thuis of in het fitnesscentrum de fitnesssport beoefent. Hiermee is de fitnesssport na zwemmen en fietsen de populairste sport in Nederland. De fitnesscentra in Nederland tellen gezamenlijk bijna 1,6 miljoen leden.

Een tweedeling binnen de markt
Naar gegevens van `De fitnessbranche in beeld - 2008' van het W.J.H Mulier Instituut bevindt de fitnessbranche zich in een driedeling, bestaand uit reguliere fitnesscentra, basis fitnesscentra en multifunctionele fitnesscentra. In de toekomst verwachten wij een tweedeling binnen de markt. De reguliere centra zullen meer neigen naar de multifunctionele centra, waar fitness wordt gecombineerd met wellness. Daarentegen zullen de basis en de budgetcentra samen een groep vormen waar pure vormen van fitness, zonder extra faciliteiten aangeboden zullen worden. Tevens zal deze groep fors in vestigingen stijgen.

Horeca blijft achter
Het horeca-aanbod binnen de fitnesscentra blijft echter nog achter de feiten aanlopen. Slechts 39% van de centra biedt een traditionele bar of sportkantine en 16% van alle centra voorziet hier helemaal niet in. Kortom, er liggen nog genoeg kansen voor de horeca in de fitnessbranche.





Van Spronsen & Partners horeca-advies