Ministerie van Economische Zaken


Kamervragen over verhoging van de KvK-factuur


16-02-2009 | kamerstuk | Kamer van Koophandel


Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door het
lid Gesthuizen (SP) over verhoging van de KvK-factuur. De vragen
werden mij toegestuurd op 3 februari 2009 onder nummer 2009Z01668 /
2080911660.


Ons kenmerk

OI/O / 9027309


De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4

2513 AA 's-GRAVENHAGE

Datum 16 februari 2009

Betreft Kamervragen over verhoging van de KvK-factuur


Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door het lid
Gesthuizen (SP) over verhoging van de KvK-factuur. De vragen werden mij
toegestuurd op 3 februari 2009 onder nummer 2009Z01668 / 2080911660.


1

Was u op de hoogte van het feit dat met het schrappen van de mogelijkheid voor
de Kamer van Koophandel (KvK) om op basis van de waarde van het
maatschappelijk kapitaal van een onderneming te factureren, een aantal
middelgrote en grote ondernemingen meer zouden moeten gaan betalen?1
Antwoord

Ja.


2

Indien u hiervan op de hoogte was, waarom heeft u dan toch besloten om deze
richting te kiezen? Waren er andere opties voorhanden die ook binnen de
Europese regelgeving zouden vallen?

Antwoord

De Raad van State heeft in zijn advies over de Handelsregisterwet 2007
(Kamerstukken II 2005/06 30656, nr. 4) gesignaleerd dat het gevaar kan
ontstaan dat het criterium van het maatschappelijk kapitaal in strijd komt met
Europees recht. Het betreft de richtlijn nr. 69/335/EEG van 17 juli 1969. De
heffingen worden nu dus enkel op basis van het aantal werkzame personen
vastgesteld. Andere opties zouden het risico lopen in strijd te zijn met Europese
regelgeving.


3

Wat zijn de maximaal extra kosten waarmee een middelgroot respectievelijk groot
bedrijf te maken krijgt bij de factuur van de KvK voor 2009? Staat er ook een
verlaging van de kosten op een ander vlak tegenover?

1 Zie bijlage 'brief ondernemer' van de KvK

Antwoord

De precieze stijging van de factuur hangt af van de Kamer van Koophandel
waarbij een onderneming staat ingeschreven en de categoriewijziging die optreedt
door het vervallen van het maatschappelijk kapitaal criterium. Gemiddeld
genomen is de stijging bij een overgang van de heffing voor de categorie 'klein' in
2008 naar 'middelgroot' in 2009 ¤ 203,88. De stijging bij de overgang van de
categorie 'klein' naar 'groot' betekent een stijging van gemiddeld ¤ 688,40.
Er staat geen directe verlaging van de kosten op een ander vlak tegenover. Met
de meeropbrengst is rekening gehouden bij het bepalen van het eenheidsbedrag
voor de heffing over 2009. Het laten vervallen van het maatschappelijk
kapitaalcriterium is ingegeven door het advies van de Raad van State. Hierdoor
betaalt een kleine groep grotere bedrijven een hogere heffing. Er komt een einde
aan de situatie dat sommige grote bedrijven, met veel werknemers, voor de
heffing als kleine onderneming werden aangemerkt enkel en alleen omdat zij
destijds zijn opgericht met een bescheiden maatschappelijk kapitaal.


4

Hoe verhoudt zich deze verhoging van de KvK-factuur die 0,6 procent van de
Nederlandse ondernemingen betreft (in totaal dus ongeveer 4740 ondernemingen)
met de voornemens van het kabinet om de KvK-kosten voor ondernemers niet te
laten stijgen, zoals aan de orde is geweest bij de behandeling van de
Handelsregisterwet in april 2007?

Antwoord

Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet op de kamers van
koophandel en fabrieken 1997 op 5 april 2007 heb ik gezegd dat de heffingen niet
zullen stijgen met meer dan de inflatie. Mede in het licht van de huidige
economische situatie heb ik de Kamers van Koophandel aangegeven dat ik een
stijging over 2009 niet wenselijk acht. Ik wil u er op wijzen dat voor verreweg de
meeste ondernemers de jaarlijkse heffing over 2009 niet stijgt, ook niet met een
inflatiepercentage.

In 2007 heb ik ook gezegd dat ik ervan uit ga dat de Kamers van Koophandel zelf
scherp letten op efficiency. Met ingang van de wetswijziging is de kostenstructuur
inzichtelijker geworden, de Kamers van Koophandel zijn nu beter te benchmarken
op een aantal belangrijke kostenposten. Dit neem ik mee bij de beoordeling van
de begrotingen en de vaststelling en goedkeuring van de jaarlijkse heffingen. Ik
blijf inzetten op een verdere kostendaling bij de Kamers van Koophandel, mede
gezien de schaalvoordelen die ik in de toekomst van de fusies en het nieuwe
handelsregister verwacht.

Uit mij beschikbare gegevens is overigens gebleken dat het 8.355 ondernemingen
betreft, op een totaalbestand van ruim 1,8 miljoen ingeschrevenen is dit 0,45%.


5

Ontvangt de ondernemer met deze verhoging van de factuur ook meer service
van de Kamer van Koophandel? Wat zullen de Kamers gaan doen met deze extra
middelen?

Antwoord

De Kamers van Koophandel leveren al veel producten en diensten naar
tevredenheid van haar klanten. Er wordt landelijk samengewerkt in het kader van
het nieuwe Handelsregister, op het vlak van de voorlichtingsactiviteiten
(neergelegd in de nationale agenda) en ook op het gebied van regiostimulering
worden 'best practices' uitgewisseld. Bij het vaststellen van het eenheidsbedrag
voor de heffing over 2009 en het opstellen van de begroting is reeds rekening
gehouden met de verschuiving van deze kleine groep bedrijven naar een hogere
heffingscategorie. De totale inkomsten van de Kamers van Koophandel stijgen
hierdoor niet.


(w.g.) drs. F. Heemskerk

Staatssecretaris van Economische Zaken


Directoraat-Generaal

Ondernemen & Innovatie

Directie Ondernemen

Bezuidenhoutseweg 20

Postbus 20101

2500 EC Den Haag

T 070-3798911 (algemeen)

www.ez.nl

Behandeld door

F.J.H. Lantzendörffer

T 070 379 65 97

F.J.H.Lantzendörffer @minez.nl