Vereniging Milieudefensie


Brief: klimaatbeleid verkeer faalt

Amsterdam, 16 februari 2009 - De Tweede Kamer bespreekt vandaag de lange termijnvisie op mobiliteit. Eindelijk wordt ook het rapport 'Een prijs voor elke reis' besproken, een rapport van de Raad van Verkeer en Waterstaat, VROM-raad en Algemene Energieraad uit januari 2008. Het rapport waarschuwde dat de klimaatambities van het kabinet voor wat betreft verkeer en vervoer onhaalbaar zijn en doet een groot aantal concrete aanbevelingen. Het kabinet heeft het sindsdien dertien maanden in de la doen verdwijnen. En zelfs vorige week liet minister Cramer nog weten geen klimaatgat voor verkeer te zien. Milieudefensie wil dat het kabinet de kop uit het zand haalt en serieus werk maakt van klimaatverantwoord verkeer en vervoerbeleid.

Het klimaatbeleid voor verkeer en vervoer wordt momenteel besproken in het VROM-werkprogramma Schoon en Zuinig. De drie adviesraden oordelen over dit programma dat het volstrekt onvoldoende is. Bovendien zijn sinds het verschijnen van hun rapport verdere tegenvallers te betreuren voor alle drie de hoofdmaatregelen in Schoon en Zuinig: de kilometerheffing werd uitgekleed en uitgesteld, bijmenging van biobrandstoffen bleek toch niet zo'n snugger CO2-idee en de Europese Unie verzwakte de CO2-normering voor nieuwe auto's.

Milieudefensie eist in haar brief dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat haar klimaatverantwoordelijkheid neemt door voortaan een klimaattoets uit te voeren voor haar beleid. De negatieve klimaat-impact van het huidige beleid zou dan integraal meegewogen kunnen worden in de besluitvorming. De vandaag door de Tweede Kamer besproken Mobiliteitsaanpak met daarin forse nieuwe investeringen in het wegennet, pogingen de 80km zones te 'dynamiseren' en de pogingen de vliegtaks ter discussie te stellen zijn maar enkele voorbeelden.

Milieudefensie wacht, grotendeels samen met de drie adviesraden, al lange tijd op grote investeringen in fietsinfrastructuur, goede gratis fietsenstallingen bij stations, capaciteitsuitbreiding van het spoorwegennet, investeringen in stedelijk openbaar vervoer en light-rail, ruimtelijke ordening die fileproof is, herinvoering van locatiegericht parkeerbeleid, gedifferentieerde parkeertarieven per voertuigklasse, milieuzones voor personenauto's en bestelwagens, pro-actief beleid voor mobiliteitsmanagement om woon-werkverkeer per auto te verminderen, hogere accijnzen op diesel en benzine, BTW en kerosinetax voor de luchtvaart. Brief Tweede Kamer: Eerlijk Over CO2 (PDF, 6 februari 2009)