Vereniging Milieudefensie
Brief: klimaatbeleid verkeer faalt
Amsterdam, 16 februari 2009 - De Tweede Kamer bespreekt vandaag de
lange termijnvisie op mobiliteit. Eindelijk wordt ook het rapport 'Een
prijs voor elke reis' besproken, een rapport van de Raad van Verkeer
en Waterstaat, VROM-raad en Algemene Energieraad uit januari 2008. Het
rapport waarschuwde dat de klimaatambities van het kabinet voor wat
betreft verkeer en vervoer onhaalbaar zijn en doet een groot aantal
concrete aanbevelingen. Het kabinet heeft het sindsdien dertien
maanden in de la doen verdwijnen. En zelfs vorige week liet minister
Cramer nog weten geen klimaatgat voor verkeer te zien. Milieudefensie
wil dat het kabinet de kop uit het zand haalt en serieus werk maakt
van klimaatverantwoord verkeer en vervoerbeleid.
Het klimaatbeleid voor verkeer en vervoer wordt momenteel besproken in
het VROM-werkprogramma Schoon en Zuinig. De drie adviesraden oordelen
over dit programma dat het volstrekt onvoldoende is. Bovendien zijn
sinds het verschijnen van hun rapport verdere tegenvallers te
betreuren voor alle drie de hoofdmaatregelen in Schoon en Zuinig: de
kilometerheffing werd uitgekleed en uitgesteld, bijmenging van
biobrandstoffen bleek toch niet zo'n snugger CO2-idee en de Europese
Unie verzwakte de CO2-normering voor nieuwe auto's.
Milieudefensie eist in haar brief dat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat haar klimaatverantwoordelijkheid neemt door voortaan een
klimaattoets uit te voeren voor haar beleid. De negatieve
klimaat-impact van het huidige beleid zou dan integraal meegewogen
kunnen worden in de besluitvorming. De vandaag door de Tweede Kamer
besproken Mobiliteitsaanpak met daarin forse nieuwe investeringen in
het wegennet, pogingen de 80km zones te 'dynamiseren' en de pogingen
de vliegtaks ter discussie te stellen zijn maar enkele voorbeelden.
Milieudefensie wacht, grotendeels samen met de drie adviesraden, al
lange tijd op grote investeringen in fietsinfrastructuur, goede gratis
fietsenstallingen bij stations, capaciteitsuitbreiding van het
spoorwegennet, investeringen in stedelijk openbaar vervoer en
light-rail, ruimtelijke ordening die fileproof is, herinvoering van
locatiegericht parkeerbeleid, gedifferentieerde parkeertarieven per
voertuigklasse, milieuzones voor personenauto's en bestelwagens,
pro-actief beleid voor mobiliteitsmanagement om woon-werkverkeer per
auto te verminderen, hogere accijnzen op diesel en benzine, BTW en
kerosinetax voor de luchtvaart.
Brief Tweede Kamer: Eerlijk Over CO2 (PDF, 6 februari 2009)