In meubel- en keukenbranche consument vaak onvoldoende beschermd

16/02/2009 12:17

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft geconstateerd dat veel winkels in de meubel- en keukenbranche ten onrechte de rechten van consumenten in hun algemene voorwaarden inperken. Daarom heeft de Consumentenautoriteit de eenzijdige algemene voorwaarden - de 'kleine lettertjes' - van 10 ketens met in totaal ruim 300 vestigingen doorgelicht. De toezichthouder heeft met name gekeken naar voorwaarden die zaken regelen rondom garantie, levertijd en aansprakelijkheid. Daarbij heeft de toezichthouder in totaal ruim 100 onredelijke voorwaarden aangetroffen. Van alle gecontroleerde sets algemene voorwaarden was geen enkele 100% in orde. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "De algemene voorwaarden zijn de spelregels tussen bedrijf en consument. In deze branche gaat het vaak om grote aankoopbedragen en lange levertijden. De Consumentenautoriteit staat voor eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten. Als in de algemene voorwaarden de basisrechten van consumenten worden beperkt, treden wij daartegen op." De bedrijven hebben tot medio maart de tijd om hun voorwaarden aan te passen conform de eisen van de Consumentenautoriteit.

Algemene voorwaarden in Nederland

De Consumentenautoriteit heeft onderzoek gedaan naar eenzijdige algemene voorwaarden. Ondernemers die zijn aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) hanteren de algemene voorwaarden van het CBW. Dit zijn tweezijdige voorwaarden, dat wil zeggen dat deze tot stand zijn gekomen in overleg tussen consumentenorganisaties en ondernemers. In deze tweezijdige CBW-voorwaarden worden de basisrechten van de consument gerespecteerd.

Voorbeelden van onjuiste algemene voorwaarden die de Consumentenautoriteit heeft aangetroffen zijn:


- Garantie: het recht op garantie wordt beperkt (''De garantieregeling is alleen van toepassing indien een originele aankoopbon kan worden overlegd') of de consument wordt met klachten ten onrecht doorverwezen naar de fabrikant, terwijl de winkelier zijn eerste aanspreekpunt is;


- Levertijd: de winkelier stelt ten onrechte dat de consument aan een afgesproken levertijd geen rechten kan ontlenen ('Een afgesproken levertermijn kan nooit worden gezien als een fatale termijn');


- Aansprakelijkheid: de winkelier sluit zijn aansprakelijkheid voor schade in alle gevallen uit ('Wij zijn niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door ons aan de wederpartij').

Consumenten kunnen op de website van ConsuWijzer meer informatie hierover vinden.

Algemene voorwaardenonderzoek in Benelux

De Consumentenautoriteit heeft een deel van het onderzoek naar algemene voorwaarden in de meubelbranche uitgevoerd samen met de toezichthouders in België en Luxemburg. In Beneluxverband is gebleken, dat de consument in alle drie de landen wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als het gaat om de 'kleine lettertjes'. De toezichthouders treden daarom op tegen onredelijke voorwaarden en eisen dat deze in overeenstemming worden gebracht met de wet. Als resultaat hiervan zijn consumenten beter beschermd bij grensoverschrijdende aankopen.





http://www.consuwijzer.nl;www.consumentenautoriteit.nl;




Consumentenautoriteit