Landelijk onderzoek: Geheim ongekende organisatieprestaties ontrafelt

16/02/2009 11:21

Passionned Nederland BV

Landelijk onderzoek: 'Het raadsel van ongekende organisatieprestaties ontrafelt'

Balanced scorecards nutteloos voor directe prestatieverbetering

Amersfoort, 16 februari 2009- Het raadsel van ongekende organisatieprestaties lijkt eindelijk ontrafelt. Dat zien we in de resultaten van grootschalig landelijk onderzoek onder honderden organisaties in het bedrijfsleven en de publieke sector met meer dan 250 medewerkers. In het onderzoek zijn organisaties in twee groepen ingedeeld: de 'excellent performers' en de 'niet-excellent performers'. Vervolgens is een vergelijkende analyse uitgevoerd op ruim veertig mogelijke succesfactoren die zijn vastgesteld door literatuuronderzoek en een deskundige vakjury van de 'Slimste organisatie van Nederland'.

Een analytische bedrijfscultuur is de beste garantie voor succes

Waar zitten de grootste en meest significante verschillen tussen de 'excellent performers' en de andere organisaties? Dat geeft inzicht in de factoren die écht belangrijk zijn voor succes. In de groep die ongekende organisatieprestaties behaald zien we bijna altijd een analytische bedrijfscultuur. Informatie wordt door die organisaties consequent gebruikt voor nadere analyse en actie (1). Managers en medewerkers in dergelijke organisaties zijn veel meer prestatie- en actiegericht, en evalueren normen en targets regelmatig, en stellen die waar nodig direct bij (2). Dat zijn de twee meest kritische succesfactoren die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

Het onderzoek is uitgevoerd om de succesfactoren van performance management en 'business intelligence' te achterhalen. Wat dat is? Het "continue proces waarmee organisaties op gerichte wijze data verzamelen en registreren, analyseren en de daaruit resulterende informatie en kennis in besluitvormingsprocessen toepassen om de prestaties van de organisatie te verbeteren" aldus Daan van Beek, research director Passionned en auteur van de Intelligente organisatie.

Informatie als strategisch bedrijfsmiddel

"Nog maar sporadisch wordt informatie gezien als een strategisch bedrijfsmiddel, met een bijbehorende visie, strategie en sturing. Informatie op de juiste manier ingezet is bij uitstek geschikt om competitive voordeel te behalen - misschien juist wel omdat er nog steeds zoveel niet-succesvolle informatieoplossingen worden opgeleverd" zegt Egbert Dijkstra, director business intelligence Ahold. Deze visie illustreert succesfactor nummer drie: "informatie gebruiken om te innoveren".

Balanced scorecards nutteloos voor directe prestatieverbetering

Veel wordt er in de literatuur en de praktijk gesproken over het nut van managementmodellen á la balanced scorecard en het INK-model. Uit de cijfers van het onderzoek komt naar voren dat deze modellen nutteloos zijn voor directe prestatieverbetering. Managers kunnen met scorecards medewerkers heel erg "pushen" om hun prestaties te verbeteren. Gecombineerd met een afrekencultuur kan dit betekenen dat prestaties niet toenemen, maar juist afnemen. De modellen zijn echter juist wél geschikt om de organisatie te ontwikkelen. Bij een "ontwikkel"cultuur zal de manager met de medewerkers het gesprek aangaan over de (tegenvallende) prestaties, en wordt er gezamenlijk verantwoordelijkheid genomen om de resultaten te verbeteren. Door bijvoorbeeld training, procesaanpassingen of andere organisatieinrichting.

We zijn nog lang niet klaar

Het onderzoek is met 389 deelnemers het eerste grootschalige landelijk onderzoek in zijn soort. Om de resultaten met een nog grotere nauwkeurigheid, en met meer data en voorbeelden te kunnen onderbouwen worden een reeks kwalitatieve en kwantitatieve vervolgonderzoeken ingepland. "Mijn conclusie is dat we door moeten gaan om het geheim van performance management verder te ontrafelen. We moeten nog veel meer onderzoek doen. Cracking the code!" aldus Leo Kerklaan, partner Holland Consulting Groep en auteur van de Cockpit van de organisatie.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over het onderzoek en de resultaten? De onderzoeksmethodiek, de kritische succesfactoren en bevindingen worden in het onderzoeksrapport 'Maak van BI een groot succes' uitgebreid beschreven. De publicatie is via de website www.passionned.nl te bestellen.





http://www.passionned.nl