Universiteit van Amsterdam

Blootstelling aan 'referendumnieuws' vergrootte kans op stem voor Grondwet


Promotie Communicatiewetenschap


vrijdag 27 februari, 10.00 uur

In juni 2005 verwierp het Nederlandse electoraat het verdrag voor een Europese Grondwet. Andreas Schuck keek naar de effecten van de campagne binnen de context van het Nederlandse referendum over de Europese Grondwet. Hij richtte zijn studie onder meer op de vraag wie referenda steunen als een instrument van directe democratie. De resultaten laten zien dat mensen die meer afwijzend tegenover politiek stonden, zich in het bijzonder goed konden vinden in de mogelijkheid van een referendum als alternatieve manier om hun politieke mening te uiten. Daarnaast toont Schuck aan dat de wijze waarop het referendumvoorstel wordt belicht in het nieuws, invloed uitoefent op wat mensen van referenda vonden. Zijn bevindingen wijzen erop dat de campagne voor het referendum invloed had op de stemming. Tijdens de campagne was het onderwerp prominent aanwezig in het nieuws, waarbij de Grondwet in een positief daglicht stond. In dit verband gold dat naarmate stemmers aan grotere hoeveelheden 'referendumnieuws' werden blootgesteld, het waarschijnlijker werd dat zij 'ja' zouden stemmen. Uit de resultaten blijkt verder dat tegenstanders van een referendumvoorstel positief nieuws hierover als negatief ervaren ten opzichte van hun eigen mening, en dat zij ook meer risico zagen in de mogelijke consequenties van het referendumvoorstel. Dit had tot gevolg dat hun bereidheid om te gaan stemmen, steeg. Dhr. A. R. T. Schuck: Referendum Campaign Dynamics. News media, campaign effects and direct democracy. Promotor is dhr. prof. dr. C.H. de Vreese.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.