Vrije Universiteit Amsterdam
`Al doende leren' ontrafelen
* Startdatum: 13-02-2009
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: `Al doende leren' ontrafelen
* Plaats: Aula
* Spreker: P.W. Teunissen
* Promotor: prof.dr. F. Scheele prof.dr. C.P.M. van der Vleuten
prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie
De wereldwijde invoering van competentiegerichte opleidingsplannen en
de roep om meer transparantie in de medische vervolgopleiding vereisen
een beter begrip van wat `al doende leren' voor basisartsen inhoudt.
In zijn promotieonderzoek beschrijft Pim Teunissen hoe artsen in
opleiding tot medisch specialist hun vak leren.
Gedurende de medische vervolgopleiding werken basisartsen onder
supervisie van een medisch specialist. Door in verschillende
deelaspecten van een specialisme ervaring op te bouwen leert men
letterlijk `al doende'. Dit systeem, dat is terug te voeren op de
meester-gezel-relatie, is zo vanzelfsprekend dat er weinig bekend is
over hoe basisartsen op de werkplek leren.
Teunissen begint in zijn proefschrift met kwalitatieve studies waarin
basisartsen en specialisten hebben gediscussieerd over de
verschillende facetten van werkplekleren. Dit leidde tot een model van
werkplekleren waarin de werkzaamheden van basisartsen centraal staan.
Wat een basisarts leert is onder andere afhankelijk van haar
persoonlijke referentiekader, de andere personen die betrokken zijn en
de fysieke kenmerken van een bepaalde situatie. Het samenspel tussen
deze en andere factoren is verder onderzocht in twee kwantitatieve
studies; een experiment waaruit bleek dat beginnende artsen onbewust
te beïnvloeden zijn in hun behandelvoorstel en een
vragenlijstonderzoek naar de redenen voor het vragen om feedback.
De onderzoeksresultaten van Teunissen zijn gepubliceerd in medisch
onderwijskundige tijdschriften en bieden (medisch) onderwijskundige
onderzoekers een invalshoek voor het bestuderen van werkplekleren.
Tevens formuleerde hij praktische adviezen uit zijn werk voor artsen
in opleiding tot specialist, superviserende medisch specialisten en
curriculumbouwers.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam