College Waterschap Rivierenland presenteert bestuursakkoord
Het college van dijkgraaf en heemraden oftewel het dagelijks bestuur van
Waterschap Rivierenland heeft vanmiddag, vrijdag 13 februari 2009, het
bestuursakkoord aan het algemeen bestuur gepresenteerd. In het
bestuursakkoord liggen de speerpunten voor de komende vier jaar vast. De
kerntaken van het waterschap zijn vanzelfsprekend ook gedurende deze
bestuursperiode leidend. Bij de uitvoering ervan staan klantgerichtheid,
duurzaamheid en kwaliteit centraal.
Op 8 januari jl. is het nieuwe algemeen bestuur van Waterschap
Rivierenland geïnstalleerd en is het college van dijkgraaf en
heemraden tot stand gekomen. Dit college vormt het dagelijkse bestuur.
Het telt zes leden, een van elk van de volgende fracties: Christen
Democratisch Appèl, SGP/ChristenUnie, Algemene Waterschapspartij/VVD,
Water Natuurlijk, Ongebouwd en Bedrijven. Het kan rekenen op een brede
steun in het algemeen bestuur: de collegepartijen vertegenwoordigen 22
van de 30 zetels. De collegepartijen hebben elkaar weten te vinden op
basis van een ambitieus programma.
Kerntaken staan centraal
Een nieuw bestuur betekent niet dat de taakuitvoering van het
waterschap drastisch verandert. Het is een uitdaging voor het college
om ervoor te zorgen, dat de kerntaken nu en in de toekomst goed kunnen
worden uitgewerkt. Het uitdagende aspect is o.a. ingegeven door de
gevolgen van de klimaatverandering en de hogere eisen, die worden
gesteld aan de waterkwaliteit in plassen en sloten. Dat betekent dat
het waterschap zich de komende jaren onder andere richt op:
* De veiligheid voor de burgers door met dijkversterking en
rivierverruiming te anticiperen op de toenemende hoeveelheid water
die de grote rivieren moeten gaan afvoeren.
* Het beperken van wateroverlast binnen de dijken door het creëren
van meer waterberging.
* Het voorbereiden van het watersysteem op periodes van extreme
droogte.
* Het realiseren van een peilbeheer dat aansluit op de veranderende
weers- en klimaatomstandigheden.
* Het voldoen aan de steeds hogere eisen van de waterkwaliteit door
onder andere het aanleggen van natuurvriendelijke oevers en het
uitvoeren van een baggerprogramma.
Klantgericht
Naast kwaliteit bij de uitvoering van de kerntaken krijgt ook de
dienstverlening aan burgers, agrariërs en ondernemers een hoge
prioriteit. Het college is er ook van overtuigd dat betere
samenwerking met burgers, belangengroeperingen en andere overheden
leidt tot verbetering van de taakuitvoering. Daarnaast wil het college
strakke financiële kaders hanteren, zodat de lasten voor burgers en
bedrijven beperkt blijven.
Duurzaam en innovatief
Ook duurzaamheid en innovatie zijn thema's waar het college zich in de
komende periode met volle inzet op gaat richten. Het verbeteren van de
eigen bedrijfsvoering, bijvoorbeeld door energiebewust zuiveren maar
ook door hergebruik van materialen, is één van de speerpunten.
Waterschap Rivierenland