Waterschap Rivierenland

College Waterschap Rivierenland presenteert bestuursakkoord

Het college van dijkgraaf en heemraden oftewel het dagelijks bestuur van Waterschap Rivierenland heeft vanmiddag, vrijdag 13 februari 2009, het bestuursakkoord aan het algemeen bestuur gepresenteerd. In het bestuursakkoord liggen de speerpunten voor de komende vier jaar vast. De kerntaken van het waterschap zijn vanzelfsprekend ook gedurende deze bestuursperiode leidend. Bij de uitvoering ervan staan klantgerichtheid, duurzaamheid en kwaliteit centraal.

Op 8 januari jl. is het nieuwe algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland geïnstalleerd en is het college van dijkgraaf en heemraden tot stand gekomen. Dit college vormt het dagelijkse bestuur. Het telt zes leden, een van elk van de volgende fracties: Christen Democratisch Appèl, SGP/ChristenUnie, Algemene Waterschapspartij/VVD, Water Natuurlijk, Ongebouwd en Bedrijven. Het kan rekenen op een brede steun in het algemeen bestuur: de collegepartijen vertegenwoordigen 22 van de 30 zetels. De collegepartijen hebben elkaar weten te vinden op basis van een ambitieus programma.

Kerntaken staan centraal

Een nieuw bestuur betekent niet dat de taakuitvoering van het waterschap drastisch verandert. Het is een uitdaging voor het college om ervoor te zorgen, dat de kerntaken nu en in de toekomst goed kunnen worden uitgewerkt. Het uitdagende aspect is o.a. ingegeven door de gevolgen van de klimaatverandering en de hogere eisen, die worden gesteld aan de waterkwaliteit in plassen en sloten. Dat betekent dat het waterschap zich de komende jaren onder andere richt op:
* De veiligheid voor de burgers door met dijkversterking en rivierverruiming te anticiperen op de toenemende hoeveelheid water die de grote rivieren moeten gaan afvoeren.
* Het beperken van wateroverlast binnen de dijken door het creëren van meer waterberging.

* Het voorbereiden van het watersysteem op periodes van extreme droogte.

* Het realiseren van een peilbeheer dat aansluit op de veranderende weers- en klimaatomstandigheden.

* Het voldoen aan de steeds hogere eisen van de waterkwaliteit door onder andere het aanleggen van natuurvriendelijke oevers en het uitvoeren van een baggerprogramma.

Klantgericht

Naast kwaliteit bij de uitvoering van de kerntaken krijgt ook de dienstverlening aan burgers, agrariërs en ondernemers een hoge prioriteit. Het college is er ook van overtuigd dat betere samenwerking met burgers, belangengroeperingen en andere overheden leidt tot verbetering van de taakuitvoering. Daarnaast wil het college strakke financiële kaders hanteren, zodat de lasten voor burgers en bedrijven beperkt blijven.

Duurzaam en innovatief

Ook duurzaamheid en innovatie zijn thema's waar het college zich in de komende periode met volle inzet op gaat richten. Het verbeteren van de eigen bedrijfsvoering, bijvoorbeeld door energiebewust zuiveren maar ook door hergebruik van materialen, is één van de speerpunten.