Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland

MAART

Woensdag 4 maart, 21.30 uur
Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg
Entree: 12/10 euro
Ray Anderson (trombone) / Paul van Kemenade (altsax) / Frank Möbus (gitaar) / Ernst Glerum (contrabas) / Han Bennink (drums) (Jazz/Impro)
Dit is een superkwintet, zoveel moge duidelijk zijn, dat ongetwijfeld zal grossieren in jazz en impro van de meer hardhandige soort en prettig weerbarstige swing. De bio's van de kwintet-leden zijn te uitgebreid om er überhaupt aan te beginnen. In telegramstijl dan toch maar een poging gedaan. Ray Anderson kan aangemerkt worden als de belangrijkste trombonist in de huidige jazzscene wereldwijd. Gelanceerd in de groepen van Anthony Braxton en Barry Altschul is het nu vooral zijn eigen trio BassDrumBone waar hij furore mee maakt. Han Bennink, anarchistisch meesterdrummer, bekend van de Instant Composers Pool en als side-man van Eric Dolphy, is ongetwijfeld de enige van zijn generatie, die nog steeds vernieuwend en bovendien buitengemeen amusant is. Frank Möbus speelde eerder in Schuttershof met zijn eigen Der Rote Bereich en is verder actief in bands van Ray Anderson, Louis Sclavis en Kenny Wheeler. Ernst Glerum speelt eveneens in de I.C.P., maar ook in groepen van Lee Konitz en John Zorn. Paul van Kemenade tot slot maakte vooral naam met zijn eigen kwintet, dat al 25 jaar bestaat, maar werkte ook samen met zulke uiteenlopende figuren als Alexander von Schlippenbach en David Murray.

Dinsdag 10 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Michael Zemtsov (alt-viool)/Godelieve Schrama (harp)/Emily Beynon (fluit) met werk van Debussy Ralph van Raat (piano) met werk van Scriabin
19.30 uur: inleiding door Iris Haeck
(i.s.m. Grande Randonnée)
(Modern-klassiek)
In het vierde concert van de Grande Randonnée-serie, met muziek van Debussy en Scriabin, zijn we aangekomen in de turbulente tijd van het fin de siècle en het begin van de 20e eeuw, waar ietwat zweverige vrijdenkers als Jung, Krishnamurti, Thoreau, Steiner en Madame Blavatski het artistieke millieu inspireerden en beïnvloedden. De inleiding zal met name hierop ingaan. Godelieve Schrama (harp), Mikhail Zemtsov (altviool) en Emily Beynon (fluit) spelen vervolgens o.a. de Sonate van Debussy voor deze bezetting, een werkelijke moderne klassieker. Ralph van Raat buigt zich daarna over enkele etudes en sonates van Scriabin Een combinatie van dergelijke topvertolkers met dit soort fraai repertoire moet wel uitmonden in een memorabel concert.

Vrijdag 13 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/12 euro
Het Wisselend Toonkwintet o.l.v. Corrie van Binsbergen Nieuwe dierenverhalen van en door (!!!) Toon Tellegen (Literatuur/Jazz/Impro)
Na het prachtige programma "De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne en andere verhalen", een literair concert met een elfkoppig ensemble en schrijver c.q. verteller Toon Tellegen, dat ook op c.d. is vastgelegd, gaat nu een kleiner gezelschap met hem op tour. In dit programma staan zijn dierenverhalen centraal, absurde en ontroerende vertellingen met eekhoorn en mier als centrale personages. Dit levert een hoogst gevarieerd en aantrekkelijk programma op, ook voor kinderen. Wie deze verhalen kent, zal zich zonder dralen naar de Zeeuwse Concertzaal spoeden, wie ze niet kent, zou zich zonder dralen naar De Drukkerij dienen te spoeden. Het hilarische existentialisme van Tellegen en de Zappaëske impro van het Wisselend Toonkwintet zijn kortom een gouden combinatie, die niet gemist zou mogen worden. Dit concert was overigens al geprogrammeerd in 2007, maar moest toen vanwegens ziekte van Toon Tellegen afgelast worden. Een buitenkans om deze grote schrijver in Zeeland in levende lijve aan het werk te zien. Bezetting: Toon Tellegen - verteller / Corrie van Binsbergen - gitaar / Joost Buis - trombone, lapsteel / Albert van Veenendaal - piano / Hein Offermans - bas, tuba / Alan 'Gunga' Purves - percussie

Zaterdag 28 maart, 20.00 uur
Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg Entree: 15/10 euro
Nepomuk Fortepiano Quintet
De klassieke geest in de romantiek
Werk van Schumann, Reicha en Onslow
(i.s.m. Netwerk Oude Muziek)
(Klassiek)
In de vroege 19de eeuw beheerste de romantische muziek van Cherubini, Auber en Halévy de Parijse operahuizen en wilde men in de salons vooral Liszt en Chopin horen. Anton Reicha was er een uitzondering: als classicist en docent contrapunt schreef hij een groot aantal gecompliceerde fuga's, waarvan Beethoven bijzonder gecharmeerd was. Reicha's student George Onslow componeerde kamermuziek en symfonieën, klassieke genres waarmee hij in Parijs evenmin veel handen op elkaar kreeg. Toch sprak de Parijse pers lovend van 'le Beethoven Français'. Schumann deelde die waardering, en bestreed in artikelen de vervlakking in de muziek. Maar zelf was hij een uitgesproken romanticus, getuige zijn Pianokwartet in Es op.47, waarin de bosgeesten geanimeerd rondrennen. Het Nepomuk Fortepiano Quintet, met een bijzondere bezetting van pianokwartet plus contrabas, wil de informele sfeer laten herleven van de 19de-eeuwse salons, waar de muziek, de inkt nog nat, voor het eerst klinkt: nieuw, fris en spannend. Riko Fukuda - fortepiano / Franc Polman - viool / Elisabeth Smalt - altviool / Jan Insinger - cello / Pieter Smithuijsen - contrabas

MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere, Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Reserveren: 0900-3300033 / www.theaterverkoopzeeland.nl Informatie: 0118-623650 / www.muziekpodiumzeeland.nl / w.kniknie@muziekpodiumzeeland.nl

---- --