Ingezonden persbericht


Nieuwe trend gespot in Nederland: e-Cocooning

Onderzoek van Zylom toont aan dat thuis - en online - blijven dé trend is voor 2009

Amsterdam, 13 februari 2009 - Ruim twee miljoen Nederlandse vrouwen (25%) maken zich ernstige zorgen over de econimische crisis. Eén op de tien vrouwen vreest voor haar baan en één op de drie verwacht financieel in de problemen te kunnen komen vanwege de crisis. Dit blijkt uit een onderzoek onder 550 Nederlandse vrouwen, uitgevoerd door SSI.

Om de schade te beperken, brengen veel vrouwen veranderingen aan in hun uitgaven. Ongeveer 9% van de Nederlandse vrouwen hebben nieuwe, voordeligere contracten afgesloten voor telefonie, energie of verzekeringen. Maar hier en daar een paar Euro's minder uitgeven aan vaste lasten lijkt niet genoeg. Veel vrouwen voelen zich genoodzaakt veranderingen aan te brengen in hun vrijetijdsbesteding. Zo blijft 42% van de respondenten bewust vaker thuis om minder geld uit te geven.

Het onderzoek, dat in opdracht van de populaire spelletjeswebsite Zylom werd gedaan, laat zien dat er meer tijd wordt besteed aan traditionele thuisactiviteiten zoals lezen en TV kijken. Daarnaast neemt de populariteit van online activiteiten in deze tijd een ongekende vlucht. Om hun vrije tijd door te komen zonder geld uit te geven, richten miljoenen Nederlandse vrouwen zich op 'e-Cocooning': thuis blijven, maar dan wel online.

De populairste online activiteit is eenvoudigweg surfen op internet (45%), gevolgd door het online spelen van spelletjes (43%). En dat e-Cocooning niet uitsluitend is voorbehouden aan de jonge generatie, blijkt wel dat het vooral de 35-plussers zijn die van plan zijn meer online te gaan gamen, niet minder dan 44% van hen leeft met dit voornemen.

De top vijf antwoorden hoe mensen hun extra tijd thuis zullen invullen (er mochten meerdere antwoorden worden gegeven) zijn:


* Lezen (69%)

* TV kijken (68%)

* Surfen op internet (45%)

* Online spelletjes spelen (43%)

* Handwerken (breien, borduren, etc.) (21%)

Petra van Dreumel, PR Manager bij Zylom, zegt: "De resultaten van het onderzoek bevestigen onze vermoedens, want wij zien iedere maand een forse stijging in het aantal unieke bezoekers van onze site. Deze stijging werd voor het eerst goed zichtbaar in oktober, toen de kredietcrisis Nederland volop raakte. Ik denk dat vooral in het begin de toename lag aan het feit dat veel mensen even aan de vervelende berichten wilden ontsnappen. Nu zijn de economische motieven een belangrijke drijfveer; mensen willen ontspannen, maar geen geld uitgeven. In vorige recessies ontstond 'Cocooning', waarbij mensen thuis bleven en daar bordspellen deden. Het ligt voor de hand dat in onze moderne wereld de digitale variant hiervan, 'e-Cocooning', is ontstaan."

Volgens het onderzoek zullen de meeste restaurants snel in de problemen komen, aangezien 47% van de Nederlandse vrouwen het eerste zal bezuinigen op buiten de deur eten. Alleen restaurateurs in Groningen en Flevoland maken nog een kans: de vrouwen daar gaan liever niet op vakantie dan dat ze op een goede maaltijd besparen. In alle provincies zijn vrouwen echter in overeenstemming over de boodschappen; de goedkoopste zullen worden gezocht en gevonden door 60% van de vrouwelijke respondenten.

Gelukkig beschouwen vrouwen e-Cocooning niet als een straf. Bijna negen van de tien ondervraagden hebben er absoluut geen problemen mee om meer tijd thuis door te brengen. Nederlandse vrouwen laten hun humeur sowieso niet snel beïnvloeden: 68% van de vrouwen zegt dat de economische crisis geen effect heeft op haar humeur. Ongeveer een kwart van de respondenten wordt wel door de crisis beïnvloed, maar dan op een positieve manier. De huidige situatie inspireert hen om leuke dingen te gaan doen om zichzelf een positief gevoel te geven, of om meer tijd te nemen om te ontspannen en zo te ontsnappen aan de werkelijkheid.

Over Zylom
Gratis online spelletjes spelen? Dan iswww.zylom.nlde website voor jou. Met meer dan 100 gratis online woord en puzzelspelletjes is Zylom de leidende producent en distributeur van online games in Europa. Maandelijks spelen 10 miljoen mensen Zylom's gratis online spelletjes, op www.zylom.comof via haar Europese netwerk. Van de nieuwste woordspellen tot hersenkrakende Sudoku's en spannende puzzelspellen, met Mahjong als ultieme favoriet. Vooral vrouwen zijn gek op de gratis online spellen bij Zylom; 80% van alle bezoekers is vrouw en ouder dan 20 jaar.

Zylom is gekozen tot Website van het Jaar 2006 in Nederland, Groot-Brittannië, FrankrijkenSpanjeen tot Games Website van het Jaar 2006 inDuitsland enItalië. In Nederland is Zylom tevens verkozen tot Website van het Jaar 2008 in de categorie Sport en spel. Sinds begin 2006 is Zylom onderdeel vanRealNetworks, Inc, de leidende producent van digitale media services en software.

Over het onderzoek
Het Zylom "E-Cocooning" onderzoek werd uitgevoerd door ISS in februari 2009. Leden van het online onderzoekspanel van SSI werden per e-mail uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. In totaal werkten 550 volwassen Nederlandse vrouwen mee.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Daniëlle van Leeuwen
Text 100 Public Relations
Tel: +31.20.530.43.48
E-mail: danielle.vanleeuwen@text100.nl