13 februari 2009 Embargo 13/02/2009 11:00 uur
Jaarcijfers 2008
Record klanttevredenheid, stevige reizigersgroei,
lager resultaat uit bedrijfsactiviteiten
Ruim driekwart klanten geeft 7 of meer
Reizigersgroei 4,1%
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 miljoen
Investeringen op hoog niveau
NS heeft in 2008 goede resultaten geboekt. In Nederland groeide het aantal
reizigerskilometers met 4,1%. De klantwaardering bereikte een recordhoogte: 76% van de
reizigers geeft NS een rapportcijfer 7 of hoger (2007: 70%) De punctualiteit over 2008 kwam
uit op 93% (volgens de internationale 5-minutennorm) en bleef gelijk met 2007. Op 3-
minutenbasis is sprake van een lichte daling van 87,0% naar 86,8%; zonder de ontsporing
van een goederentrein bij Amsterdam Muiderpoort zou ook dit percentage op het niveau
van 2007 zijn gebleven.
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS daalde naar 328 miljoen (2007: 355 miljoen).
De winst over de verslagperiode bedroeg 281 miljoen (2007: 337 miljoen). In 2008
investeerde NS 477 miljoen. Net als vorig jaar komt een groot deel daarvan op rekening
van vernieuwing van de treinenvloot.
President-directeur Bert Meerstadt kijkt tevreden terug op 2008. "De trein zit nog steeds in de lift.
De groei van het aantal reizigers gaat gepaard met kwaliteitsverbeteringen over de hele linie. Wij
hebben hier fors in geïnvesteerd. Dat vertaalt zich nu in het hoogste klantoordeel ooit. Wij zijn trots
op al onze medewerkers die dit gezamenlijk voor elkaar hebben gekregen."
De kredietcrisis is in 2008 nog beperkt van invloed geweest op het bedrijf. Meerstadt: "Toch zal NS
niet aan de recessie ontkomen. Wij verwachten dat de reizigersgroei in 2009 wel sterk zal
afnemen. NS Poort, het bedrijfsonderdeel waarin stations en vastgoed zijn ondergebracht, zal
zeker ook de effecten van de kredietcrisis ondervinden, maar wij blijven optimistisch over de
ontwikkelingen op middellange termijn. Het openbaar vervoer wordt overal in Europa sneller,
prettiger en comfortabeler. Daarin zien wij ook voor NS een goede toekomst."
Terwijl het aantal reizigers wederom groeide, zette NS concrete stappen ter verbetering van de
kwaliteit van de dienstverlening. Zowel treinen als stations werden op grote schaal vernieuwd. Eind
2008 reden al 114 gemoderniseerde Intercity's van het type Koploper rond. In het najaar begon
ook de instroom van nieuwe Intercity-dubbeldekkers. Daarmee is meer capaciteit beschikbaar en
kan ouder materieel uit dienst worden genomen. Op stations zijn nieuwe horecaformules geopend
zoals Brooodzaak, Hema en Julia's. In 2008 is een start gemaakt met de verbouwing van station
Leiden tot een `proefstation' waar NS-klanten kunnen kennismaken met verschillende nieuwe
gemaksvoorzieningen van NS.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 13 februari 2009
Pagina 2/12
Naast de introductie van de dienstregeling 2008, waarin NS 80.000 nieuwe ritten toevoegde aan
haar aanbod (3% meer treinen), optimaliseerde NS haar dienstverlening van deur tot deur. Zo is
het aantal ritten per OV-fiets in het eerste jaar bij NS gestegen met 46% naar 475.000. Verder
experimenteerde NS met nieuwe vervoermiddelen zoals Tuk Tuk, elektrische scooters, Smart-
huurauto's (Easy Drive) en nam NS een belang in de Nederlandse busonderneming Qbuzz. Op
Europees niveau verwierf NS de Duitse bus-treinonderneming Abellio en de Tsjechische
busonderneming Probo Trans Beroun.
NS maakte in 2008 werk van haar ambitie om een klantgerichte Europese multimodale
dienstverlener te zijn. Het gezamenlijke sectorplan `Programma Hoogfrequent Spoor' dat samen
met ProRail en de goederenvervoerders tot stand kwam, legt het fundament voor verdere
uitbreiding van de dienstverlening op het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Daarmee zet
NS opnieuw een belangrijke stap in het duurzaam bereikbaar houden van Nederland.
Financieel resultaat
De opgaande lijn in de opbrengsten heeft zich ook in 2008 voortgezet. Door een iets hogere
stijging van de bedrijfslasten is het resultaat uit bedrijfsactiviteiten over 2008 gedaald tot 328
miljoen. In 2007 was het resultaat uit bedrijfsactiviteiten 355 miljoen.
De opbrengsten van NS zijn met 5% gestegen van 4.040 miljoen in 2007 naar 4.253 miljoen in
2008. Deze stijging is het gevolg van een verdere reizigersgroei, gestegen opbrengsten van
vastgoed en horecaomzet op de stations en een hoger activiteitenniveau bij Strukton.
De bedrijfslasten komen uit op 3.925 miljoen, 6,5% boven het niveau van 2007 van 3.685
miljoen. De personeelskosten zijn toegenomen door CAO-stijgingen en een hogere gemiddelde
personeelsbezetting. Door toegenomen activiteiten bij Strukton en Servex zijn de kosten voor
gebruik van grond- en hulpstoffen en uitbesteed werk gestegen.
De winst over de verslagperiode is gedaald van 337 miljoen in 2007 naar 281 miljoen in 2008.
De winst is vooral afgenomen door een toename van de bovengenoemde bedrijfslasten en door de
hogere belastingdruk in 2008 ten gevolge van afwikkeling van belastingen over voorgaande jaren.
Klantwaardering
Ruim driekwart van alle klanten (76%) beoordeelde in 2008 de dienstverlening van NS op het
Nederlandse hoofdrailnet met een 7 of hoger. Dit is een recordprestatie; in 2007 was dit 70%. Over
vrijwel alle aspecten van de dienstverlening laat de waardering een stijgende lijn zien. Zo zijn
klanten positiever over het op tijd rijden en voelen zij zich veiliger op de stations en in de treinen.
Ook de informatie in de trein en op het station wordt beter gewaardeerd. Het omroepen op de
stations moet verder worden verbeterd. Samen met ProRail, dat verantwoordelijk is voor de
uitvoering, is al een aantal maatregelen genomen. Om de informatielijnen bij ontregelingen kort te
houden, is er inmiddels een NS-reisinformant werkzaam op alle ProRail-verkeersleidingsposten.
Steeds meer klanten weten inmiddels de weg te vinden naar onze website ns.nl, waarop actuele
reisinformatie van alle NS-stations voorhanden is. Ook de website voor de mobiele telefoons en
pda's http://m.ns.nl, speciaal ontwikkeld voor reizigers onderweg, voorziet in een grote behoefte.
Datum 13 februari 2009
Pagina 3/12
Reizigersgroei in Nederland
De in december 2006 ingevoerde, totaal vernieuwde dienstregeling werd een jaar later op een
aantal punten verbeterd en uitgebreid. Met ingang van de dienstregeling 2008 kwam het derde
perron in Hilversum gereed en kon dit station in het Intercity-netwerk worden opgenomen.
Daardoor werd het overstappen voor veel reizigers op de route van Noord- en Oost-Nederland
naar Amsterdam Centraal veel comfortabeler (cross-platform). De in het voorjaar van 2007
ingevoerde Intercity-verbinding (Eindhoven -) Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam
Zuid - Schiphol was zo succesvol dat al vanaf eind 2007 in de spitsuren extra treinen moesten
worden ingezet tussen Utrecht en Schiphol. In december 2008 werd daarom het aantal Intercity's
tussen Utrecht en Schiphol de hele dag verdubbeld tot 4 per uur.
Sinds december 2007 rijden in 3 nachten per week ieder uur nachttreinen tussen Rotterdam,
Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Utrecht. De Provincie Noord-Brabant
en de betrokken gemeenten dragen hieraan financieel bij.
Belangrijke ontwikkelingen in 2008
Bert Meerstadt volgt Aad Veenman op
Ir Bert Meerstadt MBA (47) is door de Raad van Commissarissen benoemd tot president-directeur
van NS per 1 januari 2009. Hij volgt Aad Veenman op die na twee bestuursperioden is
teruggetreden. Bert Meerstadt maakt sinds 2001 deel uit van de NS-directie. In de afgelopen jaren
was hij verantwoordelijk voor diverse bedrijfsonderdelen, waaronder NS Poort (NS Stations en NS
Vastgoed), NS Commercie (nu geïntegreerd in NS Reizigers), NS Reizigers, NS Internationaal en
NS Hispeed. Aad Veenman nam in december afscheid van NS.
NS dienstregeling wint Franz Edelman Award
De nieuwe NS-dienstregeling heeft de prestigieuze Franz Edelman Award gewonnen. Dat is een
onderscheiding van het Amerikaanse Researchinstituut Informs voor de beste toepassing van
analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. In december 2006 werd voor
het eerst in 36 jaar een compleet nieuwe treindienstregeling ingevoerd. Bij de totstandkoming
hiervan is gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde computerprogramma's. De nieuwe
dienstregeling zorgde voor een meer efficiënte inzet van capaciteit op het krappe Nederlandse
spoorwegnet.
Nieuwe Intercity-dubbeldekkers
In het najaar zijn de eerste nieuwe Intercity-dubbeldekkers binnengekomen. NS investeert in totaal
433 miljoen in deze uitbreiding van de zitplaatscapaciteit. Ten opzichte van de bestaande treinen
zijn de trappen naar beide verdiepingen breder en zijn de airco-installaties verbeterd. In de 1e
klasse bevinden zich stopcontacten die kunnen worden gebruikt voor het opladen van apparatuur
zoals laptops. Halverwege 2009 zullen alle treinstellen zijn afgeleverd met 20.000 zitplaatsen.
Julia's op Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal is de eerste vestiging van Julia's geopend. Het is een nieuwe formule van
Servex waarin `pasta-to-go' centraal staat. De gerechten worden vers in het bijzijn van de klant
bereid. Julia's voorziet in de behoefte van klanten aan meer keuze en verantwoord, warm eten op
stations. De pastaformule is in eigen beheer gerealiseerd. In februari opent een tweede Julia's op
station Leiden, waarna er naar verwachting meer zullen volgen.
Datum 13 februari 2009
Pagina 4/12
NS wint Diversity Award
NS heeft de 5e Diversity Award gewonnen die VNO-NCW toekent aan bedrijven die diversiteit
hoog in het vaandel hebben staan. NS krijgt de prijs vanwege haar consistente en concrete
diversiteitsbeleid, dat onder meer tot een groter aandeel vrouwen in het bedrijf heeft geleid. Ook
steeg het aantal vrouwen in hogere managementfuncties en in de top van het bedrijf. Daarbij heeft
NS aandacht voor de werving van allochtonen.
Hispeed Lounges op Schiphol, Breda en Hispeed Corner op Utrecht
NS opende dit jaar Hispeed Lounges op Schiphol en Breda. Amsterdam Centraal en Rotterdam
Centraal beschikten al over een comfortabel onderkomen waar 1e klas reizigers in een ontspannen
sfeer kunnen werken of vergaderen. In Utrecht is een Hispeed Corner ingericht in restaurant de
Tijd.
Starbucks op NS stations
NS is erin geslaagd om Starbucks Coffee Company toe te voegen aan haar aanbod op de
Nederlandse stations. De eerste vestiging zal in de loop van 2009 openen op Amsterdam Centraal
Station. Daarnaast wordt gewerkt aan additionele vestigingen in grote treinstations door het hele
land. Voor de uitrol is een licentieovereenkomst getekend tussen Servex en Starbucks.
NS neemt belang in Qbuzz
NS heeft een minderheidsbelang van 49% genomen in het busbedrijf Qbuzz. Qbuzz is een nieuwe
Nederlandse onderneming met passie voor openbaar vervoer. Sinds december rijdt Qbuzz bussen
in Zuidoost Friesland en Rotterdam na het winnen van deze beide concessies. Qbuzz richt zich op
de uitvoering van busconcessies in Nederland en wil de kwaliteit van het openbaar vervoer op het
gebied van betrouwbaarheid van de dienstverlening, dynamische reisinformatie, frequentie en
comfort verder verbeteren.
Filevrije dag
NS organiseerde samen met Rabobank en ANWB op 9 oktober de nationale filevrije dag. Het
platform Nederland Bereikbaar wil mensen laten zien dat er een keuze is om al dan niet in de file
te gaan staan. Zo kun je buiten de spits reizen, thuiswerken of voor het openbaar vervoer kiezen.
NS zorgde voor extra treinfrequenties op de route van Arnhem naar Utrecht. Ook werd een aantal
stations omgetoverd tot vergaderlocatie.
Reizigersvervoer
Totaal reizigersvervoer
De opbrengsten van het segment Reizigersvervoer zijn toegenomen met 59 miljoen tot
2.472 miljoen.
Hoofdrailnet
Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen met 6% van 1.673 miljoen naar
1.775 miljoen. De extra verkopen zijn gerealiseerd door invoering van het nachtnet Brabant,
hogere opbrengsten door het laten stoppen van Intercity's in Best en hogere verkopen van enkele
reizen, retouren en abonnementen. Daarnaast waren de tarieven hoger. De stijging is onder
andere mogelijk gemaakt doordat NS heeft voldaan aan de criteria die zijn vastgesteld in het
overleg met consumentenorganisaties verenigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen
Openbaar Vervoer (Locov).
Datum 13 februari 2009
Pagina 5/12
Internationaal
De opbrengsten van het internationale grensoverschrijdend vervoer zoals dat door NS Hispeed
wordt verzorgd, zijn ten opzichte van 2007 met 3% gestegen tot 121 miljoen. Het aantal
reizigerskilometers steeg met ruim 8%. Alle formules (Benelux, ICE Frankfurt, IC Berlijn en Thalys)
hebben hieraan bijgedragen. 75% van onze klanten geeft nu een 7 of hoger aan het internationaal
vervoer. Dat is lager dan in 2007 (77%). Dit komt doordat de betrouwbaarheid in 2008 op twee
belangrijke verbindingen (Beneluxtrein en ICE) te wensen overliet. Gedurende het hele jaar is er
gewerkt aan de voorbereiding van onze activiteiten op de HSL-Zuid. Door de complexiteit van het
nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS - onder verantwoordelijkheid van de staat - kon de
lijn in 2008 nog niet commercieel in gebruik worden genomen. Het noordelijke deel (van
Amsterdam tot Rotterdam) van de hogesnelheidslijn kon in 2008 wel worden opgeleverd voor
testritten. Op 8 september is daarom het Integraal Proef Bedrijf (IPB) op dit deel van de HSL-Zuid
officieel van start gegaan. In het IPB merkten de deelnemende partijen dagelijks hoe complex de
introductie van een geheel nieuw beveiligingssysteem, het eerste grensoverschrijdende in Europa,
is. Dit is ook de belangrijkste reden dat de Thalys-treinen en de nieuwe treinstellen uit Italië in
2008 nog niet in gebruik konden worden genomen. Tot deze treinen beschikbaar zijn, wordt vanaf
de oplevering van de HSL-Zuid, gereden met gehuurde locomotieven en rijtuigen die wij speciaal
hiervoor hebben aangepast. Wij verwachten dat zij in 2009 gaan rijden tussen Amsterdam en
Rotterdam. Vanaf 2010 kan naar verwachting worden doorgereden naar Brussel en Parijs. In 2008
is de aanvangsdatum van de HSL-Concessie van NS- dochter HSA Beheer NV wederom
uitgesteld. Na onderhandelingen met de Staat is overeengekomen dat de Staat de
aanvangsdatum op 1 juli 2009 zal vaststellen. Onderdeel van de afspraak is ondermeer uitstel van
betaling van de concessievergoeding voor een periode van vier jaar. De financiële gevolgen van
vertragingen in de beschikbaarheid van materieel als gevolg van de implementatie van het ERTMS
beveiligingssyteem zijn hiermee afgezwakt.
Reizigersvervoer buitenland
NedRailways, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende
liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt.
Op de Britse spoorwegmarkt heeft NedRailways met twee spoorwegconcessies (Merseyrail en
Northern Rail) een stevige positie verworven. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint
venture met partner Serco. Beide concessies dragen positief bij. Northern Rail en Merseyrail
vervoerden in 2008 gezamenlijk meer dan 330.000 passagiers per dag. De opbrengsten in Euro
van het buitenlandse reizigersvervoer voor het NS-deel zijn met 32 miljoen gedaald tot 441
miljoen door de daling van de Britse pond ten opzichte van de Euro. Vergelijking van 2007 met
2008 in Britse ponden toont een toename van de opbrengsten van £ 324 miljoen tot £ 352 miljoen.
Eind 2008 heeft NedRailways Abellio in Duitsland en Probo Trans Beroun in Tsjechië
overgenomen. Abellio exploiteert treinen en bussen, Probo Trans Beroun exploiteert alleen
bussen. Door deze overnames geeft NedRailways invulling aan de multimodale internationale
activiteiten van NS.
NS Poort: Knooppuntontwikkeling en exploitatie
De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn van 588 miljoen in
2007 met 7% gestegen tot 629 miljoen. Deze stijging is grotendeels te danken aan de
toegenomen retail- en horecaomzet op de stations. Ook de opbrengsten uit verhuur en verkoop en
ontwikkeling van vastgoed zijn gestegen.
Datum 13 februari 2009
Pagina 6/12
Railinfra & bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn in het verslagjaar met 9% gestegen tot 1.249 miljoen. In
2007 bedroeg de opbrengst 1.145 miljoen. De stijging is het gevolg van een hoger
activiteitenniveau door een sterke autonome omzetgroei, onder andere door het afsluiten van een
drietal PPS-projecten. Een extra impuls werd gegeven door de aankoop van 100% van de
aandelen Grondbank Nederland en de aankoop van het Noorse railbouwbedrijf Betonmast Bane
AS.
Overige activiteiten
Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen
en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.
Medewerkers
Het personeelsbestand van NS is gestegen van 26.004 fte ultimo 2007 naar 26.581 fte ultimo
2008, vooral door de toename van servicetrainees en reisinformanten bij NS Reizigers en door
een hoger activiteitenniveau bij Strukton.
Investeringen
De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2008 477 miljoen tegen 593 miljoen
in 2007. Het belangrijkste deel van deze investeringen betreft de verdere vernieuwing van het
treinenpark. Zo zijn er in 2008 grote aanbetalingen gedaan voor de bestelde hogesnelheidstreinen,
dubbeldekkers en sprinters, waarbij de verdere betaling plaatsvindt bij oplevering. Daarnaast is
geïnvesteerd in de modernisering van het Intercity-materieel. Investeringen in
vastgoedontwikkelingen en vastgoed hebben onder meer plaatsgevonden in Alphen, Amsterdam,
Breda en Eindhoven. Daarnaast zijn er investeringen gedaan in de uitbreiding en verbetering van
informatieverwerkingssystemen ten behoeve van klantbeheer, onderhouds- en administratieve
processen.
Vooruitzichten
Voor 2009 houden wij rekening met een beduidend lagere volume- en omzetgroei. Wij verwachten
een duidelijke invloed van de recessie op zowel het reizigersvervoer als bij de activiteiten op en
rond stations en de railinfra & bouw. Vanaf medio 2009 houden wij ook rekening met kosten die
verband houden met de exploitatie van de HSL-Zuid. Mede door die factoren komen zowel
rendement als resultaat uit bedrijfsactiviteiten sterk onder druk te staan. Wij blijven wel investeren
daar waar het waarde toevoegt voor onze klanten. Wij combineren dit met een noodzakelijke
matiging van de uitgaven en verhoging van de productiviteit. Activiteiten die hier minder toe
bijdragen worden heroverwogen.
Datum 13 februari 2009
Pagina 7/12
Jaarcijfers 2008 NV Nederlandse Spoorwegen
Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2008
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007
Opbrengsten 4.253 4.040
Bedrijfslasten .925
-3 -3.685
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 355
Nettofinancieringsbaten
71
61
Winst voor winstbelastingen 399 6
41
Winstbelasting -118 -79
Winst over de verslagperiode 281 337
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 281 337
Minderheidsbelang
- -
Winst over de verslagperiode 281 337
Datum 13 februari 2009
Pagina 8/12
Verkorte geconsolideerde balans per 31 december 2008
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
31 december 2008 31 december 2007
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.844 2.710
Vastgoedobjecten 319 307
Immateriële vaste activa 149 115
Investeringen verwerkt volgens de equity methode
---
27
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 274 263
Uitgestelde belastingvorderingen 455 524
Totaal vaste activa 4.074 3.946
Totaal vlottende activa 3.689 3.598
Totaal activa 7.763 7.544
Passiva
Totaal eigen vermogen 4.249 4.109
Aan komende jaren toe te rekenen baten 238 1
25
Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 839 794
Personeelsbeloningen
34
40
Voorzieningen 162 147
Overlopende posten 8
---
Uitgestelde belastingverplichtingen
---
51
Totaal langlopende verplichtingen 109
1. 1.054
Totaal kortlopende verplichtingen 2.167 2.130
Totaal eigen vermogen en verplichtingen 7.763 7.544
Datum 13 februari 2009
Pagina 9/12
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2008
NV Nederlands Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007
Winst over de verslagperiode 281 337
Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen -23 -2
Totaalresultaat over de verslagperiode 258 335
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 258 335
Minderheidsbelang - -
Totaalresultaat over de verslagperiode 258 335
Datum 13 februari 2009
Pagina 10/12
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht 2008
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007
Winst over de verslagperiode 281 337
Afschrijvingen en waardeverminderingen 300 270
Overige mutaties -249 -432
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 332 175
Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten 89 -318
Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 421 -143
Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -135 -47
Netto-toename geldmiddelen en kasequivalenten 286 -190
Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 291 481
Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen -6
---
Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december 571 291
Datum 13 februari 2009
Pagina 11/12
Kerncijfers jaarverslag 2008 (bedragen in miljoenen euro's)
2008 2007
Balans
Balanstotaal 7.763 7.544
Werkkapitaal -217 -360
Winst- en verliesrekening
Opbrengsten 4.253 4.040
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 355
Winst over de verslagperiode 281 337
Kasstroom
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 332 175
Investeringen in (im)materiële vaste activa 477 593
Ratio's
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) 4,9% 6,0%
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 6,7% 8,5%
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) 7,7% 8,8%
Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 58% 58%
Operationele kengetallen
Vervoersomvang (in miljarden reizigerskilometers) 16,2 15,5
Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 76% 70%
Punctualiteit (percentage treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen 93% 93%
met een vertraging
Personeel (fte ultimo) 26.581 26.004
Datum 13 februari 2009
Pagina 12/12
Noot aan de redactie
Het jaarverslag kunt u raadplegen en downloaden op www.ns.nl/jaarverslag
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS persvoorlichting, telefoon 030-2357070, Corporate
Communication, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per
dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen
van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt
NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese
vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukst bereden van Europa met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen