Ingezonden persbericht





- PERSBERICHT -

NICKELODEON LANCEERT GROENE CAMPAGNE

- THE BIG GREEN HELP -

Kinderen leren spelenderwijs welke bijdrage zij kunnen leveren aan een beter milieu

Amsterdam, 10 februari 2009

Nickelodeon is het nieuwe kalenderjaar goed gestart met de lancering van de internationale campagne The Big Green Help. Sinds 1 januari jl. besteedt de zender, in verschillende fases, bijna een jaar lang aandacht aan het thema 'groen'. Middels de multiplatform campagne wil Nickelodeon bij haar doelgroep bewustzijn creëren over het milieu. The Big Green Help leert kinderen spelenderwijs wat hun invloed op het milieu is en hoe zij, op geheel eigen wijze, een bijdrage kunnen leveren aan een beter milieu.

Vanaf vrijdag 13 februari a.s. besteedt Nickelodeon in de eerste fase 4 x 3 weken lang aandacht aan verschillende thema's van The Big Green Help:
- Graadje lager! Kinderen worden aangemoedigd de verwarming een graadje lager te zetten of hun ouders erop te wijzen dat hun favoriete trui echt prima op 30 graden gewassen kan worden;

- Vooruit. Zet uit! Kinderen worden gestimuleerd eerder en vaker elektronische apparatuur uit te zetten (zoals de computer, tv, de lader van een mobiele telefoon niet te lang in het stopcontact laten zitten etc.);

- Groen, groener, groenst! Hierbij wordt het belang van het bijbrengen van respect voor het milieu uitgelicht (ook wordt het planten van groen belicht en de CO2 reductie);
- RRRecylce! Het aanmoedigen van het hergebruiken van materialen en het gebruiken van gerecyclede producten wordt uitgebreid besproken bij dit thema. Je kunt je oude kleding bijvoorbeeld weer opnieuw dragen als je deze hebt 'gepimpt', je speelgoed weggeven je aan je kleine nichtje (omdat je er zelf toch niet meer naar omkijkt) en flessen laten recyclen.

SuperNick en Online
Ieder thema begint met een speciale aankondiging in SuperNick. Tijdens de thema's kunnen kinderen in een online quiz tegen elkaar strijden. De winnaars komen aan het einde van ieder thema in SuperNick de 'grrrrroene quiz' spelen. Na de 4 x 3 weken is er de grote finale in Supernick.

Nickelodeon heeft speciaal voor de lancering van de campagne de website www.nickelodeon.nl/biggreenhelp ontwikkeld. Op deze site is alle informatie over de gehele campagne te vinden, worden alle thema's uitvoerig belicht en kunnen kinderen, maar ook volwassenen, lezen waarom het zo erg is dat de aarde opwarmt en wat de term CO2 nou eigenlijk precies betekent. Vanaf vrijdag 13 februari staat de vernieuwde versie online.

Uitleg verschillende fases
In de eerste fase van de campagne worden kinderen bewust gemaakt van de 'footprint' die ze op de aardbol achterlaten. Door hun ecologische voetafdruk te berekenen, ontdekken ze hun eigen invloed op het milieu. Middels de speciale groene programmering, groene items in SuperNick, online games en diverse quizzes probeert Nickelodeon haar kijkers spelenderwijs bij het thema betrekken.

In de tweede fase worden kinderen middels de CO2 challenge een Multi-player game op nickelodeon.nl, actief betrokken bij het milieu. In de derde en laatste fase van de campagne worden kinderen gemotiveerd daadwerkelijk actief deel te nemen aan verschillende bestaande groene initiatieven: Green Help Projects. Kinderen dragen tijdens deze fase hun eigen steentje bij aan een betere wereld. Ze kunnen bijvoorbeeld Green Teams vormen op school of in clubs, om gezamenlijk deel te nemen aan bestaande groene activiteiten gericht op bijvoorbeeld energiebesparing, afvalscheiding etc.

Het herkenbare oranje Nickelodeon staat dus 2009 geheel in het teken van de kleur groen!


- EINDE BERICHT -