Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
28 januari 2009
Purcell Gala: Koning, Kerk en Kroeg
Een reis door het Londen van de 17de eeuw
muzikale leiding
Frédérique Chauvet
Nederlandse tekst & mise-en-scène
David Prins
kostuums
Sigrid van Kleef en René van der Leest m.m.v. Cédric Pradel
taalcoaching
Juul Muller
solisten
Wendy Roobol sopraan
Ina Boonen mezzosopraan
Gunther Vandeven countertenor
Joost van Velzen tenor
Pieter Hendriks bariton
instrumentalisten
viool
Foskien Kooistra, Jan-Pieter van Coolwijk, Barbara Erdner, Anabelle Ferdinand,
Laura Frenkel, David Rabinovitch
altviool
Nicolette Moonen
barokhobo/ blokfluit
Diego Nadra, Gilberto Caserio
continuo:
Guillermo Brachetta, klavecimbel; Elly van Munster, theorbe; Bob Smith, basse de violon;
Wouter Verschuren, fagot
Ter gelegenheid van het Purcell jaar 2009 presenteert Barokopera Amsterdam in samenwerking met
regisseur David Prins het Purcell Gala: Koning Kerk en Kroeg. Tijdens dit Gala wordt de toehoorder
meegenomen door het Londen van de zeventiende eeuw. Korte teksten en kleine acties op het toneel zullen
de link leggen tussen zeer afwisselende muziekstukken en het publiek in anderhalf uur kennis laten maken
met de indrukwekkende veelzijdigheid van de componist. Purcells ongekende veelzijdigheid is
overrompelend: theatermuziek naast anthems; dansmuziek en scabreuze café-songs naast prachtige
concertaria's en odes; boertige fanfares naast ingenieuze chaconnes en hoogstaande polyfonie; Purcell is als
geen ander van alle markten thuis.Vijf zangers en een dertiental barokinstrumentalisten zullen samen een
(klank)beeld oprichten voor de geniale 'Britse Orpheus'. De lange ervaring die Barokopera Amsterdam
opdeed met het onderzoek naar en het produceren van het werk van de man die het muziektheater in
Engeland op de kaart zette, maakt dat naast de bekende 'hits' ook onbekende schatten uitgevoerd zullen
worden. Ontmoet u deze duizendpoot; laat u meevoeren van het hof naar de kerk, van het theater naar de
pub. Laat u betoveren door de ongekende kleuren van de muziek- en amusementsindustrie in Londen rond
1690, en laat u verrassen door de man die daar als geen ander zijn stempel op drukte: 'the one and only'
HENRY PURCELL.
vr 13 februari 20.00 uur: voorstelling in Muziekcentrum Enschede
zo 15 februari 11.00 uur: zondagochtendconcert in het Concertgebouw Amsterdam (uitverkocht)
wo 18 februari 20.15 uur: voorstelling in Oosterpoort, Groningen
informatie, interviews en beeldmateriaal: Tia Schutrups PR & Promotie Podiumkunsten, tel. 020-6226483 /
06-25095705, e-mail: tias@xs4all.nl, www.barokopera.nl
Biografieën
Barokopera Amsterdam
Barokopera Amsterdam werd in 2000 opgericht door de Franse dirigente en fluitiste Frédérique
Chauvet, en is gevestigd in Amsterdam. Barokopera Amsterdam voert barokopera's van o.a. Henry
Purcell en onbekende werken uit de 17e, 18e en 19e eeuw uit. Het ensemble streeft ernaar elk werk
zijn originele muzikale kleurenpalet te geven, mede door het bespelen van authentieke
instrumenten. Oorspronkelijk bestond het ensemble uit jonge professionele musici die aan
conservatoria over de hele wereld studeerden en naar Nederland kwamen om zich te specialiseren
in oude muziek. Tegenwoordig maken ze deel uit van vooraanstaande ensembles als La Petite
Bande van Sigiswald Kuyken, het Orkest van de Achttiende Eeuw van Frans Brüggen en Anima Eterna
van Jos van Immerseel. In 2002 werd het eerste deel van de succesvolle Purcell on Stage-cyclus,
Fairy Queen, opgevoerd in de Nederlandse theaters. In 2005 volgde deel II, King Arthur, en in 2007
deel III, A Tempest. De volgende twee delen zijn in voorbereiding. Begin 2007 werd een semigeënsceneerde
versie van King Arthur enthousiast ontvangen in het Amsterdamse Concertgebouw
en in het Muziekcentrum Enschede. De Purcell on Stage-cyclus is een samenwerking van
Barokopera Amsterdam met regisseur David Prins.
Frédérique Chauvet, dirigente/historische dwarsfluiten
Frédérique Chauvet behaalde haar diploma dwarsfluit aan het Conservatoire de Versailles. Na haar
studie legde ze zich toe op de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Zij studeerde musicologie aan
de Universiteit van Amsterdam, traverso bij Bart Kuijken en Wilbert Hazelzet aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag, en koor- en orkestdirectie aan het Sweelinck Conservatorium te
Amsterdam. Frédérique Chauvet gaf concerten in Europa en de VS met kamermuziekensembles en
barokorkesten, o.m. de Taverner Players o.l.v. Andrew Parrot, Die Rheinische Kantorei van Hermann
Max en de Händel Solisten. Met haar Trio Il Galante was ze prijswinnaar van het Van Wassenaer
Concours voor Oude Muziek. Frédérique Chauvet dirigeerde o.m. Purcells Dido & Aeneas,
Monteverdi's L'Orfeo, Charpentiers Médée, Rameaus Dardanus en Lully's Le Bourgeois Gentilhomme
en Armide. In 2000 richtte ze het instrumentaal ensemble Barokopera Amsterdam op, waarmee ze
optreedt in Nederland en Frankrijk. Sindsdien vertolkt ze met Barokopera Amsterdam komische
opera's van Offenbach, Boieldieu en Massé, onder meer Le 66, Le Voyage dans la Lune, Le
Violoneux, Tromb'al-ca-zar, Ma Tante Aurore en de double-bill Les noces de Jeannette/Une
Demoiselle en Loterie (reprise april 2009), en daarnaast de Purcell on Stage-cyclus met regisseur
David Prins.
David Prins, regisseur
David Prins studeerde cello en muziektheaterregie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
In de afgelopen 15 jaar ontwikkelde hij zich tot onafhankelijk regisseur van voornamelijk
muziektheater. Hij realiseerde ensceneringen van opera's van Mozart, Purcell, Verdi, Puccini,
Offenbach, Poulenc, Menotti, Vaughan Williams, Sjostakovitsj, Von Suppé en Andriessen, als ook
gesproken theater van o.a. Ionesco, Albee, Anouilh, Büchner, Dürrenmatt en Synge. David Prins
werkte mee aan producties van o.m. Toneelgroep Baal, Opera Forum, De Nederlandse Opera, Opera
Zuid, De Nationale Reisopera, Opera aan het Spui, Speeltheater Holland, Theater im Pfalzbau
Ludwigshafen, The New Israeli Opera, Tel Aviv en de Staatsopera van Tatarstan, Kazan. Recentelijk
regisseerde hij - naast de Purcell on Stage-cyclus met Barokopera Amsterdam- Der VETTER aus
Dingsda van De Nieuwe Nederlandse Operette, bewerkte hij Abdelkader Benali's monoloog Jasser
tot libretto voor de door hem te regisseren kameropera van Guy Harries, en vervulde hij een
gastdocentschap muziekthaterregie aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Begin 2007
regisseerde David Prins voor Opera Zuid Rusalka van Dvorak en realiseerde hij voor de Opera van
Innsbrück zijn eerste Wagner-productie Der Fliegende Holländer.
www.barokopera.nl