Provincie Noord-Brabant



|Datum         |
|13 februari   |
|2009          |
|Nummer        |
|35            |

Gezamenlijke aanpak bereikbaarheid Brabantse steden

In de vijf grote steden (Eindhoven, Breda, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en Helmond) komen betere voorzieningen voor o.a. de fiets en de auto. De steden hebben hiervoor samen met de provincie en het Rijk E 13,38 miljoen in een Regionaal Mobiliteitsfonds gestort. In het provinciehuis is vandaag de bestuursovereenkomst ondertekend.

De Brabantse partners hebben besloten deze bijdrage van het rijk te besteden aan:
1) Stallingsvoorzieningen NS station Tilburg
Berekend is dat in 2020 6.250 stallingsplaatsen nodig zijn bij het Centraal Station Tilburg, rekening houdend met een maximale bezettingsgraad. Hiervan moeten er 3.750 in een bewaakte stalling komen en 2.500 in onbewaakte stallingen. Er zijn inmiddels 1.800 onbewaakte stallingsplaatsen gemaakt, zodat nog 4.450 plaatsen gemaakt moeten worden. De uitvoering is gepland in 2009/2010.

2) Nieuwe fietsenstalling NS station Helmond
De gemeente Helmond heeft de laatste jaren de stallingsvoorzieningen bij het Centraal Station al uitgebreid en verbeterd, maar uitbreiding is noodzakelijk. Het gaat om in totaal 1.500 stallingsplaatsen waarvan 1.000 ondergrondse aan de noordzijde van het station en 500 (overdekte) aan de zuidzijde van de spoorlijn.
De stallingen zullen door middel van cameratoezicht bewaakt worden. Uitvoering vind plaats in 2010.


3) Bewaakte fietsenstallingen binnenstad 's-Hertogenbosch
Aangezien 's-Hertogenbosch een compacte binnenstad heeft, is het onmogelijk de totale parkeerbehoefte binnen de stadswallen op te vangen. 's-Hertogenbosch wil daarom de voor fietsers Wolvenhoekstalling ombouwen tot ca. 600 plaatsen en een nieuwe stalling bij het Postkantoor bouwen (circa 900 plaatsen). Uitvoering zal nog dit jaar plaatsvinden.

4) Verlengde Stationslaan Breda
De Verlengde Stationslaan zorgt voor de verkeersontsluiting van het deelgebied Drie Hoefijzers-noord, het voormalig brouwerijterrein van Inbev aan de noordzijde van de spoorlijn Breda-Tilburg. Het is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone in Breda. Aanleg van de weg vindt waarschijnlijk in 2010 plaats.

5) Knooppunt de Hogt Eindhoven
Om tijdens de ombouw van de A2 bij Eindhoven knooppunt De Hogt te ontlasten worden alternatieve routes aangewezen zodat deze wegen extra verkeer op een veilige manier kunnen verwerken. Bijvoorbeeld door het aanpassen van de instellingen van verkeerslichten, het aanbrengen/verlengen van opstelstroken bij kruispunten en het plaatsen van verwijzingsborden. Het verkeer op de A2 kan via de matrixborden boven/langs de snelweg bij ernstige filevorming geadviseerd worden om een alternatieve route te nemen.

Wethouder T. Houthooft (Helmond), J v.d. Hout (Tilburg), W. Willems (Breda), gedeputeerde C van Nieuwenhuizen en wethouder E. van Merrienboer (Eindhoven) na de ondertekening.

Dit Mobiliteitsfonds bestaat sinds 2006. De aan te pakken knelpunten vloeien voort uit de Netwerkanalyse BrabantStad. Hierin werd geconstateerd dat de bereikbaarheid van een groot aantal van deze economische kerngebieden in BrabantStad onder druk staat.



Provincie Noord-Brabant