Gemeente Rotterdam

Een goed bereikbare binnenstad voor de auto, het openbaar vervoer, voetgangers en fietsers, gekoppeld aan een aantrekkelijk verblijfsklimaat.

Een klantgerichte parkeerstrategie en veel aandacht voor duurzame vormen van vervoer. Dit zijn de vier pijlers van het Verkeersplan Binnenstad, City Lounge Bereikt, die concrete maatregelen bevat waarmee het college de Rotterdamse binnenstad economisch vitaal en goed bereikbaar wil houden voor alle deelnemers aan het verkeer. Het Verkeersplan Binnenstad omvat de periode tot 2020.

Rotterdam werkt aan een aantrekkelijke binnenstad waar het aangenaam is om langere tijd te verblijven: de binnenstad als City Lounge. De komende jaren doet de gemeente grote investeringen in de binnenstad. In onder meer de buitenruimte, woningen (5.000 tot 2015), kantoorruimte (800.000 m2), verkeer en vervoer (o.a. 3.000 extra parkeerplaatsen) en cultuur en vrije tijd (80.000 m2). Door de verwachte groei van het aantal bewoners en bezoekers in de binnenstad zal als gevolg hiervan ook het autoverkeer flink toenemen. Zo blijkt uit berekeningen dat het autoverkeer groeit met 50.000 verplaatsingen per dag. Uit de cijfers blijkt ook dat het voor een groot deel gaat om doorgaand verkeer dat niet de binnenstad als bestemming heeft.

Betere balans tussen het verkeer
Met het verkeersplan voor de binnenstad wil het college daarom een betere balans tussen autoverkeer, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. City Lounge Bereikt bevat een aantal belangrijke uitgangspunten:

- Een goede bereikbaarheid voor auto's, om de binnenstad economisch vitaal te houden

- Om het verblijfsklimaat aantrekkelijk te maken, meer de ruimte voor de voetganger in het hart van de binnenstad;

- Voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en werknemers in de binnenstad;

- Parkeren voor bezoekers aan de rand van de stad met de mogelijkheid om over te stappen op hoogwaardig openbaar vervoer, of aan de rand van de binnenstad om zo verder de stad in te kunnen lopen;
- Fietspaden worden beter en er komen meer fietsenstallingen.
- Duurzame vormen van vervoer worden als kans benut.

Coolsingel als visitekaart
De Coolsingel wordt opnieuw vormgegeven tot een echte stadsboulevard, met brede trottoirs, continue bomenrijen, ruime fietspaden en een smallere weg voor het autoverkeer met twee keer een eenbaansweg. De Coolsingel wordt daarmee hét visitekaartje van de stad, ingericht met mooi materiaal en veel beter oversteekbaar voor de voetganger. Stadsboulevard Coolsingel vormt de verbinding tussen de winkelgebieden Laurenskwartier en de Lijnbaan.

Goede bereikbaarheid voor de auto
Daarnaast wordt de bereikbaarheid met de auto vanaf de Ring Rotterdam verbeterd, door gerichte ingrepen op de belangrijkste invalsroutes Pleinweg, s'-Gravendijkwal, Boompjes, Stadhoudersweg en Maasboulevard. De economische toplocaties in de binnenstad, Central District, Hoboken en Wilhelminapier zijn goed bereikbaar met de auto. Rotterdam kiest voor een klantgerichte parkeerstrategie waarbij de automobilist de keuze krijgt tussen parkeren aan de rand van de stad (P+R), aan de rand van de binnenstad (P+W) of in beperktere mate op straat.

OV, fietsen en duurzaam vervoer
Het Churchillplein wordt een belangrijk knooppunt voor hoogwaardig openbaar vervoer, waar Tramplus, de metro en een waterterminal samenkomen. Door RandstadRail en de verbinding van de Erasmuslijn met de Hoekse Lijn, wordt dit knooppunt ook vanuit de regio beter bereikbaar met de metro. Verder is het de wens om meer Tramplus verbindingen naar de Binnenstad te realiseren, zoals de tram over de Willemsbrug. De fietsinfrastructuur wordt verder verbeterd door de aanleg van tweerichtingsfietspaden op o.m. de Blaak en Binnenrotte. Bovendien komen er meer bewaakte en overdekte fietsstallingen aan de rand van het winkelgebied. Rotterdam zet in het kader van haar ambities op het gebied van klimaat en verbeteren luchtkwaliteit ook in op duurzaamheid. Zo worden nieuwe marktinitiatieven voor duurzaam vervoer - zoals elektrisch vervoer - ondersteund en wordt er gewerkt aan slimmere bevoorradingssystemen voor de binnenstad.

Gunstige effecten voor bereikbaarheid en leefbaarheid City Lounge Bereikt draagt bij aan het creëren van een aangenaam verblijfsklimaat in de binnenstad, onder andere door het verbinden van stadskwartieren door levendige en groene boulevards, straten en pleinen. De integrale aanpak zoals voorgesteld in dit Verkeersplan maakt het mogelijk om zowel de aantrekkelijkheid als de bereikbaarheid van de economische toplocaties in de binnenstad te verbeteren. De sterke groei van het autoverkeer wordt beperkt en tegelijkertijd stijgt het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. De parkeerstrategie biedt voldoende parkeercapaciteit. De leefbaarheid voor bewoners van de binnenstad verbetert, doordat er minder auto's door het hart van de binnenstad rijden waardoor er minder geluidshinder is en een betere luchtkwaliteit ontstaat.

De komende maanden bespreekt het college het verkeersplan met de gemeenteraad, bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties waarna het verkeersplan in het najaar moet worden vastgesteld.

lees hier het Verkeersplan Binnenstad of kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/binnenstad

Bron: Bestuursdienst, 13-02-2009