Een goed bereikbare binnenstad voor de auto, het openbaar vervoer,
voetgangers en fietsers, gekoppeld aan een aantrekkelijk
verblijfsklimaat.
Een klantgerichte parkeerstrategie en veel aandacht voor duurzame
vormen van vervoer. Dit zijn de vier pijlers van het Verkeersplan
Binnenstad, City Lounge Bereikt, die concrete maatregelen bevat
waarmee het college de Rotterdamse binnenstad economisch vitaal en
goed bereikbaar wil houden voor alle deelnemers aan het verkeer. Het
Verkeersplan Binnenstad omvat de periode tot 2020.
Rotterdam werkt aan een aantrekkelijke binnenstad waar het aangenaam
is om langere tijd te verblijven: de binnenstad als City Lounge. De
komende jaren doet de gemeente grote investeringen in de binnenstad.
In onder meer de buitenruimte, woningen (5.000 tot 2015),
kantoorruimte (800.000 m2), verkeer en vervoer (o.a. 3.000 extra
parkeerplaatsen) en cultuur en vrije tijd (80.000 m2). Door de
verwachte groei van het aantal bewoners en bezoekers in de binnenstad
zal als gevolg hiervan ook het autoverkeer flink toenemen. Zo blijkt
uit berekeningen dat het autoverkeer groeit met 50.000 verplaatsingen
per dag. Uit de cijfers blijkt ook dat het voor een groot deel gaat om
doorgaand verkeer dat niet de binnenstad als bestemming heeft.
Betere balans tussen het verkeer
Met het verkeersplan voor de binnenstad wil het college daarom een
betere balans tussen autoverkeer, fietsers, voetgangers en openbaar
vervoer. City Lounge Bereikt bevat een aantal belangrijke
uitgangspunten:
- Een goede bereikbaarheid voor auto's, om de binnenstad economisch
vitaal te houden
- Om het verblijfsklimaat aantrekkelijk te maken, meer de ruimte voor
de voetganger in het hart van de binnenstad;
- Voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en werknemers in de
binnenstad;
- Parkeren voor bezoekers aan de rand van de stad met de mogelijkheid
om over te stappen op hoogwaardig openbaar vervoer, of aan de rand van
de binnenstad om zo verder de stad in te kunnen lopen;
- Fietspaden worden beter en er komen meer fietsenstallingen.
- Duurzame vormen van vervoer worden als kans benut.
Coolsingel als visitekaart
De Coolsingel wordt opnieuw vormgegeven tot een echte stadsboulevard,
met brede trottoirs, continue bomenrijen, ruime fietspaden en een
smallere weg voor het autoverkeer met twee keer een eenbaansweg. De
Coolsingel wordt daarmee hét visitekaartje van de stad, ingericht met
mooi materiaal en veel beter oversteekbaar voor de voetganger.
Stadsboulevard Coolsingel vormt de verbinding tussen de winkelgebieden
Laurenskwartier en de Lijnbaan.
Goede bereikbaarheid voor de auto
Daarnaast wordt de bereikbaarheid met de auto vanaf de Ring Rotterdam
verbeterd, door gerichte ingrepen op de belangrijkste invalsroutes
Pleinweg, s'-Gravendijkwal, Boompjes, Stadhoudersweg en Maasboulevard.
De economische toplocaties in de binnenstad, Central District, Hoboken
en Wilhelminapier zijn goed bereikbaar met de auto. Rotterdam kiest
voor een klantgerichte parkeerstrategie waarbij de automobilist de
keuze krijgt tussen parkeren aan de rand van de stad (P+R), aan de
rand van de binnenstad (P+W) of in beperktere mate op straat.
OV, fietsen en duurzaam vervoer
Het Churchillplein wordt een belangrijk knooppunt voor hoogwaardig
openbaar vervoer, waar Tramplus, de metro en een waterterminal
samenkomen. Door RandstadRail en de verbinding van de Erasmuslijn met
de Hoekse Lijn, wordt dit knooppunt ook vanuit de regio beter
bereikbaar met de metro. Verder is het de wens om meer Tramplus
verbindingen naar de Binnenstad te realiseren, zoals de tram over de
Willemsbrug. De fietsinfrastructuur wordt verder verbeterd door de
aanleg van tweerichtingsfietspaden op o.m. de Blaak en Binnenrotte.
Bovendien komen er meer bewaakte en overdekte fietsstallingen aan de
rand van het winkelgebied. Rotterdam zet in het kader van haar
ambities op het gebied van klimaat en verbeteren luchtkwaliteit ook in
op duurzaamheid. Zo worden nieuwe marktinitiatieven voor duurzaam
vervoer - zoals elektrisch vervoer - ondersteund en wordt er gewerkt
aan slimmere bevoorradingssystemen voor de binnenstad.
Gunstige effecten voor bereikbaarheid en leefbaarheid
City Lounge Bereikt draagt bij aan het creëren van een aangenaam
verblijfsklimaat in de binnenstad, onder andere door het verbinden van
stadskwartieren door levendige en groene boulevards, straten en
pleinen. De integrale aanpak zoals voorgesteld in dit Verkeersplan
maakt het mogelijk om zowel de aantrekkelijkheid als de bereikbaarheid
van de economische toplocaties in de binnenstad te verbeteren. De
sterke groei van het autoverkeer wordt beperkt en tegelijkertijd
stijgt het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. De
parkeerstrategie biedt voldoende parkeercapaciteit. De leefbaarheid
voor bewoners van de binnenstad verbetert, doordat er minder auto's
door het hart van de binnenstad rijden waardoor er minder
geluidshinder is en een betere luchtkwaliteit ontstaat.
De komende maanden bespreekt het college het verkeersplan met de
gemeenteraad, bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties
waarna het verkeersplan in het najaar moet worden vastgesteld.
lees hier het Verkeersplan Binnenstad of kijk voor meer informatie op
www.rotterdam.nl/binnenstad
Bron: Bestuursdienst, 13-02-2009
Gemeente Rotterdam