Provincie Limburg

Persberichten

Plan voor Greenportlane in ontwerp vastgesteld
Gedeputeerde Staten hebben het ontwerp voor de Greenportlane vastgesteld. Deze weg vormt de ontsluiting van het gebied 'Klavertje 4, hart van Greenport Venlo'. Hier zullen in de komende jaren belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden ter versterking van de Greenport Venlo. Onder meer komt er de
wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012. De Greenportlane moet dan de verkeersstroom helpen verwerken. De Greenportlane krijgt twee rijstroken in elke richting. Het plan voor de Greenportlane is in Limburg het eerste zogeheten inpassingsplan - een bestemmingsplan op provinciaal niveau - volgens de nieuwe Wet ruimtelijke ordening.

In het hart van Greenport Venlo, tussen Venlo, Horst aan de Maas, Sevenum en Maasbree is de komende jaren een groot aantal ontwikkelingen voorzien. Onder meer gaat het om aanleg en uitbreiding van glastuinbouwgebieden en bedrijventerreinen. Verder zijn de veilingen ZON en Flora Holland volop in ontwikkeling en komt er een groen bedrijvenpark. Dit bedrijvenpark biedt in 2012 plaats aan de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Daarnaast komt er ook nieuwe natuur.

Veilig, bereikbaar en leefbaar
Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is een nieuwe weg noodzakelijk, de Greenportlane. Deze verbindt ten westen van knooppunt Zaarderheiken de A67 en de A73. De Greenportlane gaat over het grondgebied van de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas, Sevenum en Maasbree. De Greenportlane moet het hart van Greenport Venlo goed bereikbaar maken en houden. Daarnaast moet de Greenportlane zo mogelijk bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de omliggende woonkernen. De Greenportlane krijgt een rol in de ontsluiting van de Floriade in 2012. Daarom is het belangrijk dat de Greenportlane vóór 2012 is aangelegd. Om het gebied niet alleen voor de huidige plannen maar ook voor ontwikkelingen in de toekomst goed bereikbaar te maken is een autoweg nodig met twee rijstroken in beide rijrichtingen. Uitgangspunt is dat de weg goed aansluit bij de ruimtelijke kenmerken van het gebied zoals het landschap, de natuur en de bedrijvigheid.

Tracékeuze
In de Tracénota/MER heeft de provincie Limburg laten onderzoeken waar de Greenportlane het beste kan liggen. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met aspecten van ruimte en milieu, zoals de invloed op een natuurgebied, waterwingebied, archeologische waarden, woningen en bedrijven. Daarnaast is als uitgangspunt gehanteerd dat de Greenportlane een optimale ontsluiting voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 moet zijn. Dit heeft geleid tot vier alternatieven ten noorden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo en eveneens vier alternatieven ten zuiden van de spoorlijn; de oorspronkelijke drie zuidelijke alternatieven A, B en C zijn aangevuld met een 'combinatiealternatief' AB. Bij dit alternatief blijft de helft van de bestaande aansluiting op de A67 gehandhaafd, namelijk in de richting van en naar Duitsland. Daarbij wordt van alternatief B slechts de helft aangelegd, namelijk in de richting van en naar Eindhoven. De Greenportlane is een combinatie van een zuidelijk en een noordelijk tracé, waarbij in principe elke combinatie mogelijk is.

Qua ontsluiting van het gebied voldoen alle alternatieven aan de doelstelling. Ten zuiden van de spoorlijn voldoen alternatieven B en AB het best. Alternatief A presteert verkeerskundig minder goed, door de beperkingen van de bestaande aansluiting op de A67. Ten noorden van het spoor voldoen alternatieven I en II beter dan III en IV. Dit omdat III en IV relatief ver van de kern van de gebiedsontwikkeling liggen. Alle alternatieven, behalve A, voldoen ook op de langere termijn.

Milieueffecten
Het effect van de hele gebiedsontwikkeling is beschreven in het zogeheten Plan-MER, het Milieueffectrapport bij de POL-aanvulling Klavertje 4, dat al ter inzage heeft gelegen. De Tracénota/MER voor de Greenportlane beschrijft enkel het effect van de Greenportlane. De weg veroorzaakt geen nieuw verkeer, maar verandert wel de verkeersstromen in het gebied. De verplaatsing van verkeer van het bestaande wegennet naar de Greenportlane betekent ook een verandering van het geluid op woningen. In de Tracénota/MER is hier uitgebreid onderzoek naar verricht. Op de andere aspecten (natuur, bodem, water, veiligheid, cultuurhistorie, archeologie, luchtkwaliteit) zijn de effecten relatief beperkt.

De Tracénota/MER gaat ook in op de aandachtspunten die in de richtlijnen voor de TN/MER zijn genoemd: de mogelijkheden voor openbaar vervoer, de ontsluiting voor langzaam verkeer en de mogelijkheden voor het gefaseerd aanleggen van de Greenportlane. Over het laatste is in het onderzoek geconcludeerd dat eerst starten met de aanleg van 1 rijstrook per rijrichting geen reële optie is. Wel zou fasering in de aanleg van de weg mogelijk zijn.

Conclusie
Ten zuiden van de spoorlijn voldoet alternatief A minder aan de doelstelling en heeft alternatief C meer negatieve milieueffecten, onder meer door de ligging op grotere afstand van de kern van de gebiedsontwikkeling. Ten noorden van de spoorlijn voldoet alternatief I het beste aan de doelstelling en heeft de minste negatieve milieueffecten. Doelbereik en milieueffecten tegen elkaar afgezet is alternatief B-I het meest milieuvriendeljke alternatief, luidt de conclusie uit het onderzoek.

Provinciaal Inpassingsplan
Gedeputeerde Staten hebben voor dit tracé een provinciaal inpassingsplan laten opstellen. Dat is juridisch vergelijkbaar met een bestemmingsplan, maar dan met de provincie als verantwoordelijke bestuurslaag. De provincie heeft voor toepassing van dit nieuwe type plan gekozen omdat de weg over het grondgebied van vier gemeenten loopt. Die zouden anders elk een bestemmingsplan moeten opstellen voor hun deel van het tracé. Dat is minder efficiënt en duurt langer.

Inzage
Gedeputeerde Staten hebben het provinciaal inpassingsplan voor de Greenportlane op 10 februari 2009 in ontwerp vastgesteld. De Tracénota/MER en het Provinciaal Inpassingsplan Greenportlane liggen vanaf donderdag 19 februari tot donderdag 2 april 2009 ter inzage op de gemeentehuizen van Venlo, Horst aan de Maas, Maasbree en Sevenum, in het Gouvernement in Maastricht en in de Viewtureroom (informatiecentrum) in het Greenporthuis, Venrayseweg 182 in Venlo (Fresh Park Venlo). De rapporten zijn gedurende de inzageperiode ook te vinden op www.limburg.nl (kijk onder actueel - bekendmakingen) en op www.greenportvenlo.nl.
In die periode kan iedereen een zienswijze over het plan indienen.

Informatieavond
Tijdens een informatieavond op woensdag 4 maart 2009 kunt u uitgebreide informatie krijgen over het Tracénota/MER en het Provinciaal Inpassingsplan Greenportlane. Deze informatieavond vindt plaats in Cultureel Centrum 't Gasthoês, Gasthuisstraat 25 in Horst. De avond start om 19.30 uur.

13-2-2009 15:27