Persberichten
Plan voor Greenportlane in ontwerp vastgesteld
Gedeputeerde Staten hebben het ontwerp voor de Greenportlane
vastgesteld. Deze weg vormt de ontsluiting van het gebied 'Klavertje
4, hart van Greenport Venlo'. Hier zullen in de komende jaren
belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden ter versterking
van de Greenport Venlo. Onder meer komt er de
wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012. De Greenportlane moet dan
de verkeersstroom helpen verwerken. De Greenportlane krijgt twee
rijstroken in elke richting. Het plan voor de Greenportlane is in
Limburg het eerste zogeheten inpassingsplan - een bestemmingsplan op
provinciaal niveau - volgens de nieuwe Wet ruimtelijke ordening.
In het hart van Greenport Venlo, tussen Venlo, Horst aan de Maas,
Sevenum en Maasbree is de komende jaren een groot aantal
ontwikkelingen voorzien. Onder meer gaat het om aanleg en uitbreiding
van glastuinbouwgebieden en bedrijventerreinen. Verder zijn de
veilingen ZON en Flora Holland volop in ontwikkeling en komt er een
groen bedrijvenpark. Dit bedrijvenpark biedt in 2012 plaats aan de
wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Daarnaast komt er ook nieuwe
natuur.
Veilig, bereikbaar en leefbaar
Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is een nieuwe weg
noodzakelijk, de Greenportlane. Deze verbindt ten westen van knooppunt
Zaarderheiken de A67 en de A73. De Greenportlane gaat over het
grondgebied van de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas, Sevenum en
Maasbree. De Greenportlane moet het hart van Greenport Venlo goed
bereikbaar maken en houden. Daarnaast moet de Greenportlane zo
mogelijk bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid en de
verkeersveiligheid in de omliggende woonkernen.
De Greenportlane krijgt een rol in de ontsluiting van de Floriade in
2012. Daarom is het belangrijk dat de Greenportlane vóór 2012 is
aangelegd. Om het gebied niet alleen voor de huidige plannen maar ook
voor ontwikkelingen in de toekomst goed bereikbaar te maken is een
autoweg nodig met twee rijstroken in beide rijrichtingen. Uitgangspunt
is dat de weg goed aansluit bij de ruimtelijke kenmerken van het
gebied zoals het landschap, de natuur en de bedrijvigheid.
Tracékeuze
In de Tracénota/MER heeft de provincie Limburg laten onderzoeken waar
de Greenportlane het beste kan liggen. Hierbij is zoveel mogelijk
rekening gehouden met aspecten van ruimte en milieu, zoals de invloed
op een natuurgebied, waterwingebied, archeologische waarden, woningen
en bedrijven. Daarnaast is als uitgangspunt gehanteerd dat de
Greenportlane een optimale ontsluiting voor de gebiedsontwikkeling
Klavertje 4 moet zijn. Dit heeft geleid tot vier alternatieven ten
noorden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo en eveneens vier
alternatieven ten zuiden van de spoorlijn; de oorspronkelijke drie
zuidelijke alternatieven A, B en C zijn aangevuld met een
'combinatiealternatief' AB. Bij dit alternatief blijft de helft van de
bestaande aansluiting op de A67 gehandhaafd, namelijk in de richting
van en naar Duitsland. Daarbij wordt van alternatief B slechts de
helft aangelegd, namelijk in de richting van en naar Eindhoven. De
Greenportlane is een combinatie van een zuidelijk en een noordelijk
tracé, waarbij in principe elke combinatie mogelijk is.
Qua ontsluiting van het gebied voldoen alle alternatieven aan de
doelstelling. Ten zuiden van de spoorlijn voldoen alternatieven B en
AB het best. Alternatief A presteert verkeerskundig minder goed, door
de beperkingen van de bestaande aansluiting op de A67. Ten noorden van
het spoor voldoen alternatieven I en II beter dan III en IV. Dit omdat
III en IV relatief ver van de kern van de gebiedsontwikkeling liggen.
Alle alternatieven, behalve A, voldoen ook op de langere termijn.
Milieueffecten
Het effect van de hele gebiedsontwikkeling is beschreven in het
zogeheten Plan-MER, het Milieueffectrapport bij de POL-aanvulling
Klavertje 4, dat al ter inzage heeft gelegen. De Tracénota/MER voor de
Greenportlane beschrijft enkel het effect van de Greenportlane. De weg
veroorzaakt geen nieuw verkeer, maar verandert wel de verkeersstromen
in het gebied. De verplaatsing van verkeer van het bestaande wegennet
naar de Greenportlane betekent ook een verandering van het geluid op
woningen. In de Tracénota/MER is hier uitgebreid onderzoek naar
verricht. Op de andere aspecten (natuur, bodem, water, veiligheid,
cultuurhistorie, archeologie, luchtkwaliteit) zijn de effecten
relatief beperkt.
De Tracénota/MER gaat ook in op de aandachtspunten die in de
richtlijnen voor de TN/MER zijn genoemd: de mogelijkheden voor
openbaar vervoer, de ontsluiting voor langzaam verkeer en de
mogelijkheden voor het gefaseerd aanleggen van de Greenportlane. Over
het laatste is in het onderzoek geconcludeerd dat eerst starten met de
aanleg van 1 rijstrook per rijrichting geen reële optie is. Wel zou
fasering in de aanleg van de weg mogelijk zijn.
Conclusie
Ten zuiden van de spoorlijn voldoet alternatief A minder aan de
doelstelling en heeft alternatief C meer negatieve milieueffecten,
onder meer door de ligging op grotere afstand van de kern van de
gebiedsontwikkeling. Ten noorden van de spoorlijn voldoet alternatief
I het beste aan de doelstelling en heeft de minste negatieve
milieueffecten. Doelbereik en milieueffecten tegen elkaar afgezet is
alternatief B-I het meest milieuvriendeljke alternatief, luidt de
conclusie uit het onderzoek.
Provinciaal Inpassingsplan
Gedeputeerde Staten hebben voor dit tracé een provinciaal
inpassingsplan laten opstellen. Dat is juridisch vergelijkbaar met een
bestemmingsplan, maar dan met de provincie als verantwoordelijke
bestuurslaag. De provincie heeft voor toepassing van dit nieuwe type
plan gekozen omdat de weg over het grondgebied van vier gemeenten
loopt. Die zouden anders elk een bestemmingsplan moeten opstellen voor
hun deel van het tracé. Dat is minder efficiënt en duurt langer.
Inzage
Gedeputeerde Staten hebben het provinciaal inpassingsplan voor de
Greenportlane op 10 februari 2009 in ontwerp vastgesteld. De
Tracénota/MER en het Provinciaal Inpassingsplan Greenportlane liggen
vanaf donderdag 19 februari tot donderdag 2 april 2009 ter inzage op
de gemeentehuizen van Venlo, Horst aan de Maas, Maasbree en Sevenum,
in het Gouvernement in Maastricht en in de Viewtureroom
(informatiecentrum) in het Greenporthuis, Venrayseweg 182 in Venlo
(Fresh Park Venlo). De rapporten zijn gedurende de inzageperiode ook
te vinden op www.limburg.nl (kijk onder actueel - bekendmakingen) en
op www.greenportvenlo.nl.
In die periode kan iedereen een zienswijze over het plan indienen.
Informatieavond
Tijdens een informatieavond op woensdag 4 maart 2009 kunt u
uitgebreide informatie krijgen over het Tracénota/MER en het
Provinciaal Inpassingsplan Greenportlane. Deze informatieavond vindt
plaats in Cultureel Centrum 't Gasthoês, Gasthuisstraat 25 in Horst.
De avond start om 19.30 uur.
13-2-2009 15:27
Provincie Limburg