PvdA Rotterdam


Conferentie Erop Af! groot succes

Vr 13 Feb 2009 - redactie
Conferentie Erop Af! groot succes

Woensdag 11 februari organiseerde PvdA Rotterdam de conferentie Erop Af! De drukbezochte bijeenkomst waarbij frontlijnsturing en de interventieaanpak centraal stond werd een groot succes!

Het programma bood een krachtige inhoudelijke lading en werd regelmatig aangevuld met scherpe discussies onder enthousiaste leiding van dagvoorzitter en Eerste Kamerlid voor Groenlinks Tof Thissen.

Frontlijn
Frontlijnsturing is al lange tijd een begrip in Rotterdam. De Rotterdamse zorg- en welzijndiensten gebruiken deze aanpak al jaren. De nadruk ligt bij frontlijnsturing vooral op de uitvoering en niet op het maken van abstract beleid. De uitvoering en praktijksituatie staat dus centraal. Burgers worden regelmatiger opgezocht waarbij hulp en handhaving vaker worden gecombineerd. Interventieteams legden in Rotterdam alleen al vorig jaar 25.000 huisbezoeken af. Het is een essentiële opdracht voor de politiek om de Erop Af-aanpak verder uit te werken, vindt PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst.

Evalueren
De PvdA Rotterdam wilde met de conferentie uitgebreid stilstaan bij deze aanpak. Evalueren, knelpunten analyseren, maar ook kijken naar de toekomst. Wat kan er beter?

Hoogleraar Pieter Tops, die het begrip frontlijnsturing introduceerde, gaf de aftrap van de conferentie. In een opsomming van tien punten noemde hij de voor- en nadelen van frontlijnbestuur. Volgens Tops is de interventiepraktijk succesvol als de overheid een sterke faciliterende rol speelt, een overtuigend moreel verhaal uitdraagt en er goede professionals rondlopen. Met de interventieaanpak laat je zien dat mensen er toe doen, dat hun problemen serieus worden genomen, aldus fractievoorzitter Peter van Heemst.

Paneldiscussies
Om de interventieaanpak aan een kritische blik te onderwerpen vonden twee grote paneldiscussies plaats: eerst de mensen uit de praktijk, vervolgens de managers. De discussies waren veelzijdig en spraakmakend. Aan bod kwamen werkwijze, dilemmas in de uitvoering, het functioneren en samenwerken van de organisaties en toekomstvisies. In de praktijkdiscussie, waaraan onder andere medewerkers van Bureau Frontlijn, Jeugd & Gezin, SoZaWe, Formulierenteam en Zorgnetwerk deelnamen, werd de vinger vaak op de gevoelige plek gelegd. Zoals de te hoge papierlast, langs elkaar heen werkende organisaties, klanten die van het kastje naar de muur worden gestuurd en een gebrek aan intensivering van de frontlijnaanpak.

Ook de managers hadden het nodige op de huidige praktijk aan te merken. Zo zou de nagestreefde integrale aanpak met de klant als vertrekpunt nog zeer gebrekkig werken. Daarnaast werd er gepleit voor meer zogenaamde ketensamenwerking en open communicatie: organisaties die gezamenlijk om de tafel gaan om diensten voor de burger te verbeteren. Dit leidt tot een efficiënter gebruik van mensen en middelen en levert dus veel meer op voor de cliënt!

Het verslag van de conferentie en de inleiding door Peter van Heemst en Matthijs van Muijen kunt u hieronder downloaden. Bijlagen: pdf verslag conferentie erop af.pdf
pdf inleiding conferentie erop af.pdf