PvdA Rotterdam
Conferentie Erop Af! groot succes
Vr 13 Feb 2009 - redactie
Conferentie Erop Af! groot succes
Woensdag 11 februari organiseerde PvdA Rotterdam de conferentie Erop
Af! De drukbezochte bijeenkomst waarbij frontlijnsturing en de
interventieaanpak centraal stond werd een groot succes!
Het programma bood een krachtige inhoudelijke lading en werd
regelmatig aangevuld met scherpe discussies onder enthousiaste leiding
van dagvoorzitter en Eerste Kamerlid voor Groenlinks Tof Thissen.
Frontlijn
Frontlijnsturing is al lange tijd een begrip in Rotterdam. De
Rotterdamse zorg- en welzijndiensten gebruiken deze aanpak al jaren.
De nadruk ligt bij frontlijnsturing vooral op de uitvoering en niet op
het maken van abstract beleid. De uitvoering en praktijksituatie staat
dus centraal. Burgers worden regelmatiger opgezocht waarbij hulp en
handhaving vaker worden gecombineerd. Interventieteams legden in
Rotterdam alleen al vorig jaar 25.000 huisbezoeken af. Het is een
essentiële opdracht voor de politiek om de Erop Af-aanpak verder uit
te werken, vindt PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst.
Evalueren
De PvdA Rotterdam wilde met de conferentie uitgebreid stilstaan bij
deze aanpak. Evalueren, knelpunten analyseren, maar ook kijken naar de
toekomst. Wat kan er beter?
Hoogleraar Pieter Tops, die het begrip frontlijnsturing introduceerde,
gaf de aftrap van de conferentie. In een opsomming van tien punten
noemde hij de voor- en nadelen van frontlijnbestuur. Volgens Tops is
de interventiepraktijk succesvol als de overheid een sterke
faciliterende rol speelt, een overtuigend moreel verhaal uitdraagt en
er goede professionals rondlopen. Met de interventieaanpak laat je
zien dat mensen er toe doen, dat hun problemen serieus worden genomen,
aldus fractievoorzitter Peter van Heemst.
Paneldiscussies
Om de interventieaanpak aan een kritische blik te onderwerpen vonden
twee grote paneldiscussies plaats: eerst de mensen uit de praktijk,
vervolgens de managers. De discussies waren veelzijdig en
spraakmakend. Aan bod kwamen werkwijze, dilemmas in de uitvoering, het
functioneren en samenwerken van de organisaties en toekomstvisies. In
de praktijkdiscussie, waaraan onder andere medewerkers van Bureau
Frontlijn, Jeugd & Gezin, SoZaWe, Formulierenteam en Zorgnetwerk
deelnamen, werd de vinger vaak op de gevoelige plek gelegd. Zoals de
te hoge papierlast, langs elkaar heen werkende organisaties, klanten
die van het kastje naar de muur worden gestuurd en een gebrek aan
intensivering van de frontlijnaanpak.
Ook de managers hadden het nodige op de huidige praktijk aan te
merken. Zo zou de nagestreefde integrale aanpak met de klant als
vertrekpunt nog zeer gebrekkig werken. Daarnaast werd er gepleit voor
meer zogenaamde ketensamenwerking en open communicatie: organisaties
die gezamenlijk om de tafel gaan om diensten voor de burger te
verbeteren. Dit leidt tot een efficiënter gebruik van mensen en
middelen en levert dus veel meer op voor de cliënt!
Het verslag van de conferentie en de inleiding door Peter van Heemst
en Matthijs van Muijen kunt u hieronder downloaden.
Bijlagen: pdf verslag conferentie erop af.pdf
pdf inleiding conferentie erop af.pdf