Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
gemeente@uithoorn.nl

Weg geplaveid voor minder vliegtuighinder

print
13 februari 2009
Luchtverkeersleiding Nederland en KLM zetten stappen voor een concrete maatregel om geluidhinder door vliegverkeer in Uithoorn te beperken.

Het gaat daarbij om een experiment waarbij startende vliegtuigen van de Aalsmeerbaan de bocht naar het oosten heel nauwkeurig vliegen. Daardoor vermindert de spreiding van het verkeer over Uithoorn en kan overlast in Uithoorn worden beperkt.

Tijdens de vierde bijeenkomst van het microklimaatprogramma op dinsdagavond 11 februari in de Thamerkerk, spraken de aanwezige inwoners zich vrijwel unaniem uit voor dit experiment, de zogenoemde vaste bochtstraal.

Microklimaatproject levert oplossingen

In het microklimaatprogramma met en voor de gemeente Uithoorn heeft LVNL samen met de inwoners mogelijkheden onderzocht om geluidhinder door vliegtuigen terug te dringen. Het onderzoek naar de procedure met de vaste bochtstraal heeft aangetoond dat daar zeker een positief effect voor delen van Uithoorn van verwacht mag worden. Deze procedure is technisch uitvoerbaar en is een serieuze maatregel voor de beperking van de hinder in Uithoorn, zo stelden LVNL en KLM op 11 februari.

KLM neemt voortouw

Bij aanvang van het experiment zal ruim 30% van alle startende vliegtuigen van de Aalsmeerbaan de bocht naar het oosten met deze procedure volgen. KLM heeft het vliegen met een vaste bochtstraal vrijwillig op zich genomen om hinder te beperken. Om andere maatschappijen hiertoe te verplichten is internationale wetgeving vereist. LVNL en KLM spannen zich in om dergelijke wetgeving te bespoedigen. Mogelijk kan uiteindelijk 60% van alle vliegtuigen die deze route vliegen gebruik maken van deze methode.

Uniek experiment

Wanneer het experiment kan beginnen staat nog niet vast. LVNL en KLM zullen dit inbrengen in het overleg over hinderbeperkende maatregelen dat onder leiding van de heer Hans Alders wordt gevoerd. Daarna moet het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming verlenen voor het starten van het experiment. KLM heeft de procedure waarbij vertrekkende vliegtuigen een bocht in een route met een vaste bochtstraal vliegen als eerste maatschappij ter wereld ontwikkeld als middel om geluidhinder te beperken. Na uitgebreide testen in vluchtsimulators en op beperkte schaal in de praktijk kunnen alle typen vliegtuigen van de KLM vloot deze uitvliegprocedure straks uitvoeren, met uitzondering van de Boeing 747. Daarvoor zijn wel aanpassingen in de navigatieapparatuur van de vliegtuigen noodzakelijk.

Uithoorn wil meer naast microklimaat

Wethouder Jeroen Verheijen verwacht een positief effect van deze maatregel: `De weg is geplaveid voor vermindering van de geluidhinder'. Hij is dan ook verheugd dat deze eerste stap gezet kan worden. Wel benadrukt hij dat dit voor het gemeentebestuur onvoldoende is. `Het is een prima maatregel voor de korte termijn, maar niet voldoende voor de lange termijn'. Hij blijft zich dan ook inzetten voor een snelle start van onderzoeken naar mogelijkheden en gevolgen om de routes te verleggen.

^